maar ik zou m tussen de 5.6 tot 8 houden voor scherpte, bij veel lenzen treed difractie een rol op kleinere diafragma's, hangt een beetje van de lens af. Maar F8 moet ruim voldoende voor scherpte zijn veel lenzen beginnen op F11 al af te brokkelen qua scherpte. Zorg er in ieder geval dat je AF ook echt gelocked is op een onderwerp dat jij wilt.
maar ik zou m tussen de 5.6 tot 8 houden voor scherpte, bij veel lenzen treed difractie een rol op kleinere diafragma's, hangt een beetje van de lens af. Maar F8 moet ruim voldoende voor scherpte zijn veel lenzen beginnen op F11 al af te brokkelen qua scherpte. Zorg er in ieder geval dat je AF ook echt gelocked is op een onderwerp dat jij wilt.
Ja ik moet zeggen dat ik bij enkele fotos daar niet opgelet en daar blame ik mezelf ook voor, maar zoals de fotos van die Ciel + dame in de studio van Aki no Tamashii is gewoon onscherp in alles. Dus dan ligt het niet meer of de AF op het juiste object is of niet.
Ik heb vaak mijn diafragma op 5.6 staan. Maar ik ga er wel even mee naar de winkel, want hier kom ik er ook niet echt uit. No offence, jullie hebben me goede tips gegeven, maar ook tegenstrijdige tips waardoor ik nu gewoon wat in de war bent. Ik heb mijn camera ook redelijk snel weer nodig voor wat fotografie opdrachtjes voor mezelf en voor vrienden.
Toch bedankt voor alle hulp.
_________________ ♪We are, we are♪ ♪Young and dumb, always chasing something♪ ♪We are, we are♪ ♪Hearts like drums, you can hear us coming♪ ♪We are, we are♪
maar ik zou m tussen de 5.6 tot 8 houden voor scherpte, bij veel lenzen treed difractie een rol op kleinere diafragma's, hangt een beetje van de lens af. Maar F8 moet ruim voldoende voor scherpte zijn veel lenzen beginnen op F11 al af te brokkelen qua scherpte. Zorg er in ieder geval dat je AF ook echt gelocked is op een onderwerp dat jij wilt.
Ja ik moet zeggen dat ik bij enkele fotos daar niet opgelet en daar blame ik mezelf ook voor, maar zoals de fotos van die Ciel + dame in de studio van Aki no Tamashii is gewoon onscherp in alles. Dus dan ligt het niet meer of de AF op het juiste object is of niet.
Ik heb vaak mijn diafragma op 5.6 staan. Maar ik ga er wel even mee naar de winkel, want hier kom ik er ook niet echt uit. No offence, jullie hebben me goede tips gegeven, maar ook tegenstrijdige tips waardoor ik nu gewoon wat in de war bent. Ik heb mijn camera ook redelijk snel weer nodig voor wat fotografie opdrachtjes voor mezelf en voor vrienden.
Toch bedankt voor alle hulp.
het is ook lastig om via het internet zonder de handelingen te weten goed hulp hierbij te bieden .
Geregistreerd: 27 nov 2009 09:55 Woonplaats: Tilburg
Hmm, vraagje! Ik zit er misschien over na te denken om een jaartje HBO Fotografie te doen, alleen zou ik er wel een degelijke camera voor moeten kopen... de opleiding die ik nu op oog heeft vereist een digitale spiegelreflexcamera met instelbare sluitertijd en diafragma... zou dit er misschien eentje zijn die goed is? http://www.kieskeurig.nl/digitale_spieg ... es/903732/
Of weet iemand iets lichtelijk goedkopers voor te stellen (hallo minima-inkomen)? ^^;
Tja, bij elke spiegelreflex kan je het diafragma en sluitertijd instellen. Fotografie is een dure hobby en als je iets goedkoops zoekt lijkt het mij niet de geschikte opleiding.
Daarnaast zou ik een Canon of Nikon nemen om een beetje serieus genomen te worden. Het voordeel is ook dat je meeste klasgenoten daarmee zullen werken en zij je makkelijker kunnen helpen met de instellingen of met uitwisselen van lensen.
De opleiding zal waarschijnlijk ook meer verwachten dan een kitlens, meestal moet je hierbij ook zelf prints betalen waardoor zo'n opleiding al snel duurder uitvalt dan je denkt. Maar ga eens naar een open dag, daar kunnen ze je bij al je vragen helpen.
mjah dat van canon of nikon nemen om seriesu genomen te worden vind ik een beetje :S
koop een dslr die je ten eerste lekker in de hand ligt. Maar de entry level dslr cameras van bijv pentax en sony zijn wel beter dan bij een canon eos 1000D, maar een Nikon D3100 en een EOS550D zijn dan weer wel erg leuke cameras voor het geld. Maar dan spreek je alweer voor een camera body plsu redelijke lens rond de 800 euro. Vooral door de redelijke lens, kitlenzen doen bijna geen enkele camera echte eer aan.
Ik zou alleen niet alleen naar een merk kijken, De grote merken zijn zovaak al van plek verwisseld, pentax was ooit 1 van de grootste, nu 1 van de kleinere merken (daardoor opeens niet minder goed), zelfde voor minolta (sony) etc, wie weet hoe het er over 5 jaar weer uitziet. Uiteindelijk bouwen alle fabriekanten goede cameras waar je simpelweg ook voor betaalt. Elk merk heeft ook zijn goede lenzen range en ook daarmee het is wat je ervoor betaalt. Verwacht geen giga kwaliteit van een zoomlens dat maar 150 euro kost.
the-essy, hoezo zou je Canon of Nikon moeten nemen om serieus genomen te worden? Het zijn de 2 grootste merken, true. Ik fotografeer zelf ook al ruim anderhalf jaar met een semi prof Canon, true. Maar hoezo zou je met een Sony, Pentax, Minolta, Olympus ga zo maar door niet serieus genomen worden?
Mhm, Sony ben ik zelf geen fan van. Heb paar keer camera's in m'n hand gehad en vind het geen fijne body's en ze liggen me ook niet lekker in de hand [truth to be told, dat is echt puur eigen mening]. Ik weet niet wat je maximale budget is en wat de opleiding verder eist qua lenzen? Ikzelf zou anders [Ja, daar krijgen we toch maar Canon!] een 1000D met een 18-55 [eventueel IS] aanraden, en anders daarbij ook nog een aansluitende telezoom 55-200 / 55-250IS [De laatste is wel een aantal tientjes duurder]. 1000D is een leuke instapcamera, makkelijk in bediening, niet levensgroot [Dat vind ik zelf minder fijn werken overigens, maar nogmaals, eigen keuze]. Helaas kan ik je geen advies bieden over Nikon, daar bel ik zelf niet bekend mee.
Houd er wel rekening mee dat je beter geld kan spenderen aan goeie lenzen dan de body, bot gezegd verwerkt een body de foto's, en als je een enorm goeie body hebt met een slechte lens dan kan je fluiten naar je kwaliteit
________________________________
Nou, Canon is weer goed bezig. Mijn 40D is 5 weken weg geweest voor reparatie, kon hem gister eindelijk ophalen want moet morgen ook de intocht van Sinterklaas fotograferen [zie je iemand rondrennen met een Canon en pikzwart, stijl haar in een jurk, it's meee!] dus ik was echt blij dat ie terug was. [Voor de mensen die het intressant vinden, 'Error 99'] Afijn, dus ik moest gister direct door naar de Ijselhallen MBO beurs, want ik moest voor m'n opleiding daar bezig. Na pakweg 20 foto's, kreeg ik zwart scherm met een rood kruisje en de bedroevende tekst 'Error 99'. Nou, toen kon ik wel echt Canon tot de grond toe affikken, ik was echt pissig. Nu mag die dus weer voor reparatie weg, en ik zit weer zonder eigen camera.
Ik ben niet echt te spreken momenteel over Canon, dat zeker niet verdorie. [Morgen dus maar schieten met een 5D van school, hopla.]
De 'echte' fotografen zie je alleen maar met een Canon of Nikon, wijs mij maar eentje die met een ander model rondloopt. Daarbij is het lensaanbod van deze merken groter. Ook bij fotografieboeken zul je altijd een Canon of Nikon als voorbeeld zien. Ik zeg niet dat bijv. Sony of Olympus slechte cameras zijn.
Maar heb geen intentie om een welke camera is beter oorlog te beginnen. Je kiest een merk vanwege persoonlijke voorkeur. Ga eens naar de winkel en kijk daar eens wat je ligt.
De 'echte' fotografen zie je alleen maar met een Canon of Nikon, wijs mij maar eentje die met een ander model rondloopt. Daarbij is het lensaanbod van deze merken groter. Ook bij fotografieboeken zul je altijd een Canon of Nikon als voorbeeld zien. Ik zeg niet dat bijv. Sony of Olympus slechte cameras zijn.
Maar heb geen intentie om een welke camera is beter oorlog te beginnen. Je kiest een merk vanwege persoonlijke voorkeur. Ga eens naar de winkel en kijk daar eens wat je ligt.
genoeg pro's die de canon en nikon spullen nog te min vinden en al voor de duurdere pentax 645 gaan of nog een stapje hoger met hasselblads. Het is maar relatief, maar ook een beetje fotograaf snobisme. Maar bij straat fotografen tref je eerder compacters dlsr's en leica's bijvoorbeeld aan waar je bij bruiloft fotografen alleen maar canons of nikons ziet. Een landschap fotograaf heeft weer leiver een Alpha 900 door zijn kleuren karakter terwijl een studio fotograaf een nikon d3s wilt. Onder het consumenten segment is er wel meer Nikon en Canon aanwezig, maar dat wijt ik alleen al aan marketing. lens aanbod verschilt zoals ik al eerder zei niet zoveel qua hoeveelheid lenzen maar wel qua type aanbod. Maar je hebt vrijwel voor elk merk nog tamron, sigma, tokina etc lenzen die dit prima opvangen wat je bij je merk mist. en dan zie je vaak nog de mooiste fotos die niet zoveel letten op de specificaties imo.
Wat het focusprobleem betreft: kijk eens met en focus chart of je toevallig last hebt van front- of back focussing. Gebruik daar deze methode voor: http://focustestchart.com/chart.html
Wat het merk van een te kopen camera betreft: Pak een merk waar je je goed bij voelt en wat jij makkelijk vindt om te bedienen. Ik ben zelf Canonian en loop vaak zat te geinen dat Canon gewoon hét merk is, maar ik durf ook te stellen dat als ik een Nikon, Pentax of Sony in handen krijg, ik na even kijken hoe alles werkt ook goede foto's met die dingen maak. Je camera is voornamelijk een hulpmiddel om een en ander vast te leggen; de fotograaf bepaalt de compositie en maakt uiteindelijk de foto. Ik zal niet ontkennen dat bepaalde cameramodellen je daar beter in helpen, maar "die camera maakt zeker hele goede foto's" is geen leuke opmerking naar een fotograaf. Het is de combinatie van de twee die goede of slechte foto's opleveren.
Wat wel een factor is om rekening mee te houden zijn de lenzen. Elk merk heeft zo z'n eigen lenzen die verschrikkelijk goed zijn en wat dus een belangrijke factor is in het kiezen van je merk. Ik heb niet alleen voor Canon gekozen omdat ik al jaren met Canon-spullen foto's maak, maar ook omdat een aantal lenzen van Canon gewoon ontzettend goed zijn, die je dus om begrijpelijke reden niet met bijvoorbeeld een Nikon-vatting kunt kopen.
Daarnaast is het inderdaad makkelijk om, als je weinig geld hebt, lenzen te kunnen lenen. Kom jij dan aan met jouw trouwe Sony in een veld vol Canon, dan kom je gewoon niet ver. Zorg wel voor een goede WA-verzekering! Als je iemand's 400mm lens met behulp van zwaartekracht onbedoeld kennis laat maken met een betonnen vloer, is je WA-verzekering je redding.
_________________ Anime-FAQ Use jij al English in je teksten? Dat is teh 1337, weetjewel. Nihongo is ook motto cool desu. En dat op een Nederlandstalig forum...
A cell phone does not produce ionizing radiation, and thus does not cause cancer, unless it's a bananaphone. (XKCD)
Een andere aanrader is om eens te kijken in de tweedehands markt. Voor hetzelfde budget kan je een betere camera krijgen dan dat je eentje nieuw koopt. De meeste fotografen gaan zeer goed om met hun spullen en verkopen deze omdat ze upgraden naar een beter model. Bij een tweedehands toestel kan je onder andere kijken naar hoeveel kliks en of deze eventueel nog in de garantieperiode.
Geregistreerd: 04 nov 2004 14:57 Woonplaats: Minami Senju Tokyo JAPAN
het beste advies kan de opleiding je geven welke camera je moet hebben ..
als je een full frame moet hebben word het een dure opleiding .. sommige vereisen een hasselblad .. en dan moet je dus een lening afsluiten..
realiseer je wat je met zo opleiding kan doen en wat je later voorwerk met het papiertje kan doen.. mischien valt het tegen.. dus kijk wat voorwaarde de opleiding heeft .. en praat veel met fotograven ..
ps uit eindelijk is de body niet zo belangrijk maar meer de lenzen .. je moet minstens een 14 mm 24 mm 50 mm 85 mm 70-200 en mischien <300mm hebben allemaal licht sterk beste is een full frame dan heb je nog een licht meter nodig 3 a 5 stafieven nodig en een set lampen een backgrounds (eigen studio) flitsers, en mischien een back up camera , en een twee de handse groot beeld kamera. met een set standaard lenzen foto printer (stapels duur papier) goed kleuren echt beeld scherm , foto software image tank, geheugen kaartjes enz
Geregistreerd: 27 nov 2009 09:55 Woonplaats: Tilburg
henri schreef:
je moet minstens een 14 mm 24 mm 50 mm 85 mm 70-200 en mischien <300mm hebben allemaal licht sterk beste is een full frame dan heb je nog een licht meter nodig 3 a 5 stafieven nodig en een set lampen een backgrounds (eigen studio) flitsers, en mischien een back up camera , en een twee de handse groot beeld kamera. met een set standaard lenzen foto printer (stapels duur papier) goed kleuren echt beeld scherm , foto software image tank, geheugen kaartjes enz
Staat allemaal niet bij m'n opleidingsvereisten dus neem ik aan dat het niet moet, Henri. Het is een opleiding, geen professionele fotograven studio.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen