aniway.nlaniway.nl
 Help Help  aniway.nl AniWay
 Rules Regels  Leden Leden
 Zoeken Zoeken  Groepen Groepen
 Gebruikerspaneel Gebruikerspaneel  Inloggen Inloggen
 * Registreren
Laatste 5 Actieve Onderwerpen
09:21  Laatst voltooide anime + ...   Ash Ketchu
04:40  [TK] Manga: Golden Kamuy, ...   Kerrirri-c
23:19  дом 2   FrancisVup
16:37  Probleem met updaten ...   Blackbutle
16:26  welke manga's heb je juist ...   Ash Ketchu
Het is nu 30 aug 2019 14:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 13:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2004 10:15
Woonplaats: Haarlem / Amstordam
AHRDian schreef:
wah!! da's een goed idee!!! :D

Complete versplintering van de doelgroep is een goed idee? Mensen die nooit vrijwillig een sport-manga zouden tekenen dit nu wel laten doen? Of al die moeite steken in kleine publicaties met verwaarloosbare oplages? Ik zie de briljantheid even niet vrees ik...

_________________
Afbeelding
Maak kennis met AniWay, hét Nederlandse anime- en mangatijdschrift!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 14:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2008 21:07
Over het dwingen om dingen te tekenen heb ik het niet gehad, kleine publicaties met verwaarloosbare oplages ook niet.
Natuurlijk weet ik niet of dit werkt, maar ik zie ook niet waarom je doelgroep verbreden per definitie fout is. Ik noem even een, volgens mij, interessante vergelijking: Nintendo heeft zijn doelgroep verbreed door games te gebruiken voor andere doeleinden dan vermaak (Wii Fit, Braintrainer, ik noem maar wat), hierdoor behoren nu ook mensen bij hun doelgroep die in eerste instantie niets met games te maken hadden.
Zoals ik al zei, ik ben een complete amateur op dit gebied, deze discussie vind ik interessant en ik zou dus graag willen weten waarom mensen denken waarom dit wel/niet werkt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 14:11 
Offline
AniWay Redacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2004 12:43
Woonplaats: the seven seas
Els van Howling Riot heeft een voetbalmanga getekend voor de Taptoe. Het ligt natuurlijk aan je niveau van professionaliteit, maar iets tekenen waar je zelf niet helemaal achter staat lukt alleen als je er pegels voor krijgt. De harde waarheid.

Verder vind ik dit een prettig en gezellig topic, dankjewel.

_________________
Pindakaas en Sushi - Dé boekenreeks voor Japanfans!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 15:19 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2004 21:16
Woonplaats: Sweet Lake City
Rodi schreef:
Els van Howling Riot heeft een voetbalmanga getekend voor de Taptoe. Het ligt natuurlijk aan je niveau van professionaliteit, maar iets tekenen waar je zelf niet helemaal achter staat lukt alleen als je er pegels voor krijgt. De harde waarheid.


Dit is ook zo, daarom dat de meesten onder ons zich toch wel "negatief" uitlaten over het idee van een wekelijkse of maandelijkse uitgave met deadlines.
Het is niet zo dat we er niet achter staan of dat we het niet graag zien, integendeel ik persoonlijk moedig elk initiatief aan om anime, manga en strips weer in een wat beter daglicht te zetten.
Maar met een goed idee alleen ben je er nog lang niet, dit moet ook goed uitgevoerd worden. Wat er af en toe op neer komt dat het idee misschien niet zo haalbaar is als eerder gedacht.

Citaat:
Verder vind ik dit een prettig en gezellig topic, dankjewel.


Mee eens, het is verder een lekker discussietopic met zeer verhelderende argumenten. :)

_________________
George
Aniway community moderator
Onze huisregels | Hoe werkt dit forum eigenlijk? | Wat is bootleg?
Je eigen privacy heb je zelf in de hand.
Yumei op Anime Planet | Yumei op CR


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 16:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2004 10:15
Woonplaats: Haarlem / Amstordam
Onmyou schreef:
Over het dwingen om dingen te tekenen heb ik het niet gehad, kleine publicaties met verwaarloosbare oplages ook niet.

Ik las anders iets over sport-manga. Sorry, maar er is geen mens die die vrijwillig tekent... tenzij hij of zij er persoonlijk interesse in heeft of er voor wordt betaald. Ook las ik woorden als club- en verenigingsblaadjes, welke over het algemeen ook niet in 1 mond worden genoemd met hoge oplages. Of zeg ik nu iets heel raars?

Citaat:
Natuurlijk weet ik niet of dit werkt, maar ik zie ook niet waarom je doelgroep verbreden per definitie fout is. Ik noem even een, volgens mij, interessante vergelijking: Nintendo heeft zijn doelgroep verbreed door games te gebruiken voor andere doeleinden dan vermaak (Wii Fit, Braintrainer, ik noem maar wat), hierdoor behoren nu ook mensen bij hun doelgroep die in eerste instantie niets met games te maken hadden.

Het is een goed voorbeeld, maar het toont ook weer meteen het probleem aan: Nintendo is geen clubje amateurs dat dojingames aan de man brengt, maar een wereldspeler die een miljoenenbudget stuk kan slaan op ontwikkeling en marketing van nieuwe producten.

Citaat:
Zoals ik al zei, ik ben een complete amateur op dit gebied, deze discussie vind ik interessant en ik zou dus graag willen weten waarom mensen denken waarom dit wel/niet werkt.

Vergelijk het hier mee: als je iets in de fik wil steken met een vergrootglas, probeer je dan je een groot of klein brandpunt te creëren? Een geconcentreerde actie zal zeker op dit niveau altijd meer succes hebben dan random speldenprikken. Want daar blijft het bij als je breed inzet, maar geen Nintendo-achtige budgetten hebt.

_________________
Afbeelding
Maak kennis met AniWay, hét Nederlandse anime- en mangatijdschrift!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 16:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2004 22:25
Woonplaats: It's Yummy and Delicious With Big Breast!
Misschien moeten sommige mensen hier eens wat afleveringen van "The Dragons Den" (er was ook een Nederlandse versie uitgezonden door de KRO) zien. De discussie is wel aardig tot nu toe, maar stel je jezelf voor dat je tegenover 5 potentiële investeerders (the Dragons) staat, je hebt slechts 5 minuten om je plan te presenteren. En na die 5 minuten legt men ja het vuur aan de schenen en gaat men de meest cruciale vragen stellen die er te bedenken zijn, hoe meer vragen zij hebben des minder zijn de kansen dat er uiteindelijk eentje toehapt en geld in idee steekt.

_________________
DayZ's simple. Get to the weapons, use them any way you can. I know you won't break the rules, because there aren't any.

Afbeelding

http://www.animecon.nl/ - https://www.facebook.com/Animeconnl - http://www.cosplaylife.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 17:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2008 21:07
Citaat:
Ik las anders iets over sport-manga. Sorry, maar er is geen mens die die vrijwillig tekent... tenzij hij of zij er persoonlijk interesse in heeft of er voor wordt betaald. Ook las ik woorden als club- en verenigingsblaadjes, welke over het algemeen ook niet in 1 mond worden genoemd met hoge oplages. Of zeg ik nu iets heel raars?

Waar het me eigenlijk om ging was dat dat weinig te maken had met het verbreden van de doelgroep, waar ik het over had. Maar je hebt gelijk, het is wel handig om tactisch onderwerpen te kiezen. Toch is het een kwestie van, wat Rodi al zei, professionaliteit. Zelfde met clubbladen, daar hoef je je niet op te richten natuurlijk.

Citaat:
Het is een goed voorbeeld, maar het toont ook weer meteen het probleem aan: Nintendo is geen clubje amateurs dat dojingames aan de man brengt, maar een wereldspeler die een miljoenenbudget stuk kan slaan op ontwikkeling en marketing van nieuwe producten.

Hmm ja, daar heb je een punt. Maar is het op kleine schaal niet juist makkelijker om iets anders te proberen? In het geval van strips dan, dojingames lijkt me inderdaad veel moeilijker.

Citaat:
Vergelijk het hier mee: als je iets in de fik wil steken met een vergrootglas, probeer je dan je een groot of klein brandpunt te creëren? Een geconcentreerde actie zal zeker op dit niveau altijd meer succes hebben dan random speldenprikken. Want daar blijft het bij als je breed inzet, maar geen Nintendo-achtige budgetten hebt.

Klinkt heel wijs en er zit ook wel wat in, maar iets in me zegt dat er iets niet klopt. Met het maken van strips is het de bedoeling om het zo veel mogelijk mensen te laten lezen om zo veel mogelijk geld te verdienen, toch? Als je het brandpunt kleiner maakt wordt de intensiteit per oppervlak groter, maar als je een kleinere doelgroep hebt worden er niet meer boekjes per persoon verkocht. Als één persoon maximaal één boekje koopt is het toch van belang dat zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid krijgen het boekje te kopen? Ik zeg niet dat je doelgroep zo groot mogelijk moet zijn, maar ik vind niet dat je moet wachten tot de huidige doelgroep groeit tot fatsoenlijk formaat. Ik denk dat je beter flexibel kunt zijn, manga's als in Japan verkopen niet in Nederland, dus moet je iets anders verzinnen.
Ik besef me dat ik geen cijfers heb over de mangawereld in Nederland, puur een blad hierop richten kan best lukken, kijk naar de Aniway. De doelgroep uitbreiden zal misschien niet eens nodig zijn, maar het is wat mij betreft interessant genoeg om te bekijken.

RobertJ, hoezo dan, is er iemand van plan om met z'n koffertje vol plannen langs investeerders te gaan?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 17:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 nov 2006 16:24
uhm.. over die sport manga:
ik zei het dus zelf al; die zijn moeilijk te tekenen en moeilijk interessant te maken. dus vroeg ik om alternatieve ideeën. ik kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat mensen iets tegen hun zin moeten maken, wel dat er iets in het thema gevonden kan worden.
Oplages: sommige club hebben een centraal iets hiervoor, wat de oplage wel groot maakt. ik weet niets van de verkoop cijfers van de gemiddelde doujin, maar in sommige clubbladen ga je daar misschien wel automatisch overheen. verder heb je schoolbladen zoals de taptoe en hello you, waarin de kinderen alles wel lezen, en waar je zo iets voor moet kuinnen schrijven. daar zijn de oplagen wel groot.
ook ben ik het met Onmyou eens dat je een doelgroep voor strips graag groot moet willen schoppen. Als je te klein werkt raak je je rotzooi niet kwijt en schiet je er weinig mee op. Op een kleine schaal iets interssant maken is geloof ook makkelijker en minder hoog gegrepen dan wat nintendo doet. en volgens mij heb je daar niet zo'n ziek groot budget voor nodig afhankelijk van hoe je het aanpakt.
tactish onderwerpen kiezen kan bij sportbladen ook best als je geen standaard sportmanga tekent. het kan nog steeds over dat sportwereldje gaan zonder dat je de volgende eyeshield 21 of Prince of Tennis schrijft...

_________________
Quaion Selthe xis Danthon
Deviant
CrackBrained Doujinshi


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 17:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2004 22:25
Woonplaats: It's Yummy and Delicious With Big Breast!
Onmyou schreef:
RobertJ, hoezo dan, is er iemand van plan om met z'n koffertje vol plannen langs investeerders te gaan?

Zo moet je het eigenlijk wel bekijken. En dat is dan geen koffer vol met plannen, want daar krijg je de tijd niet voor. Het is dus goed voorbereiden of voorbereiden om vergeten te worden. Dus een goed business plan waarin weinig tot geen gaten in te schieten zijn.

_________________
DayZ's simple. Get to the weapons, use them any way you can. I know you won't break the rules, because there aren't any.

Afbeelding

http://www.animecon.nl/ - https://www.facebook.com/Animeconnl - http://www.cosplaylife.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 17:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2004 10:15
Woonplaats: Haarlem / Amstordam
Onmyou schreef:
Klinkt heel wijs en er zit ook wel wat in, maar iets in me zegt dat er iets niet klopt. Met het maken van strips is het de bedoeling om het zo veel mogelijk mensen te laten lezen om zo veel mogelijk geld te verdienen, toch?

Ja, maar dat is toch echt een later stadium. Eerst moet je met een proefballonnetje bewijzen dat je het ook daadwerkelijk kan klaarspelen. Daarna ga je aan tafel zitten met investeerders en kan er eventueel over een brede uitrol van je formule worden gesproken. Vergelijk het maar met een 'pilot' aflevering waarmee programmakers bij tv-zenders leuren. Dat bedoelde ik met een brandpunt.

Citaat:
Ik besef me dat ik geen cijfers heb over de mangawereld in Nederland, puur een blad hierop richten kan best lukken, kijk naar de Aniway. De doelgroep uitbreiden zal misschien niet eens nodig zijn, maar het is wat mij betreft interessant genoeg om te bekijken.

AniWay is eerder uitzondering dan regel vrees ik... ons magazine draait inmiddels al 11 jaar op non-profitbasis ^^;;

_________________
Afbeelding
Maak kennis met AniWay, hét Nederlandse anime- en mangatijdschrift!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 18:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2008 21:07
Pff, het wordt steeds ingewikkelder. Het is maar goed dat ik me meer met tekenen bezig houd dan wereldverovering, mijn argumenten zijn op op het moment :P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 07 apr 2011 18:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 nov 2006 16:24
Dat we een stevig business-plan moeten hebben dat spreekt voor zich, alleen voor dat je dat kunt maken financieel gezien, moet je er eerst achter komen wat je er in wilt hebben en wat publiekstrekkers zullen zijn. dan moet je nog mensen vinden die sowieso mee willen doen dat lijkt me als eerst belangrijk.
iemand die daar over mee wil praten?
Stel, we gaan het opzetten, wat hebben we nodig en weten we al mensen te vinden die we kunnen aanspreken voor tekenwerk...
vervolgens denk ik dat klein beginnen in andere bladen niet zo'n slecht idee is, maar dan heb je vaaak heel weinig ruimte: in de Aniway heb je vijf pagina's en dat is niks, maar in de meeste hobbybladen ed krijg je waarschijnlijk maar 1 pagina! dus middelen moeten ook besproken worden..
Input plz!

_________________
Quaion Selthe xis Danthon
Deviant
CrackBrained Doujinshi


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 08:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2004 10:15
Woonplaats: Haarlem / Amstordam
AHRDian schreef:
mensen vinden die sowieso mee willen doen dat lijkt me als eerst belangrijk.
iemand die daar over mee wil praten?
Input plz!

Laten we bij het begin beginnen: jij. Waarom zouden mensen met je mee willen gaan op dit onzekere avontuur? Je vraagt constant wie er mee doet, zonder te melden wat jouw rol is en waar je kwaliteiten liggen. Het forum brengt elk jaar wel een paar proefballonnetjes voort die uiteindelijk ongeleide projectielen blijken te zijn. Dat maakt iedereen nogal sceptisch als het om dit soort initiatieven gaat. Dus: welke inzichten drijven jou, naast een aan een shonen-held grenzend optimisme en doorzettingsvermogen?

_________________
Afbeelding
Maak kennis met AniWay, hét Nederlandse anime- en mangatijdschrift!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 10:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 nov 2006 16:24
Ok, fair enough.
Kwaliteiten, nou, ik kan wel redelijk tekenen, al denk ik niet dat mijn striptekenlevel hoog genoeg is op het moment, maar daar werk ik momenteel al aan. verhalen verzinnen vind ik ook leuk, dus daar zou ik ook aan mee kunnen helpen. Organisatie-technisch zou ik ook wel een rol willen en kunnen vervullen, bijvoorbeeld bij het opzetten van een businessplan, en dat is basicly waar ik de input hier voor gebruik; overwegen en afwegen. ik vind dat je een project dat zo groot kan zijn als dit niet in een keer uit de grond kunt stampen. je moet er eerst tijd in steken voor onderzoek, anders word een "onzeker project" eigenlijk een ondoenlijk project en dat wil je niet. En ondanks dat ik natuurlijk maar al te graag mee wil doen, ben ik gewoon niet de enige vereiste; laten we eerlijk zijn, ik kan dit nooit in m'n eentje af. momenteel is de enige plek waar ik van op de hoogte ben waar ik mensen kan vinden die soort dingen zouden willen doen hier. Er zijn alleen op dit forum al mensen die veel beter kunnen tekenen dan ik, vast zat mensen die veel interessantere verhalen verzinnen, en allicht ook mensen die veel beter een project als dit zouden kunnen leiden. je zei het zelf ook al; er zijn veel meer dergelijke projecten geweest, zij het met een mindere afloop, maar jullie hebben in de eerste instantie meer inzicht in de situatie, iets wat ik eerst moet krijgen om goed over alles na te kunnen denken en de juiste beslissingen te maken. het lijkt me dan ook at voorbarig om nu al te beslissen welke rol ik precies in het project ga vervullen aangezien ik niet weet welke rol ik het beste zou kunnen vervullen. dat neemt niet weg dat ik voor zo'n beetje alles wel opensta ^^. het leukste lijkt mij om ook voor het magazine te tekenen, maar dat met de voorwaarde dat mijn input goed genoeg is. waarschijnlijk is dat een grote drijfveer. een andere drijfveer is dat ik het concept graag gerealiseerd wil zien. een inzicht dat me drijft is dat er andere mensen zijn die het ook graag in de schappen zouden zien liggen en verder heb ik het idee dat manga populariteit aan het aanmaaien is, aangezien er ongemerkt steeds meer van mijn leeftijdsgenoten aan de manga dan wel anime blijken te zijn geraakt. dat betekent dat de interesse er wel is, en ook potential voor dit medium. kijk maar naar Japan, daar is het juist vaag als je nog nooit een manga gelezen hebt.
dat mensen sceptisch zijn over of dit wel of niet gaat werken is wel te begrijpen. persoonlijk denk ik ook dat we er rekening mee moeten houden dat het gewoon mislukt, en dat we dus mensen moeten werven die er in die wetenschap alsnog tijd voor willen vrijmaken. dat klinkt pijnlijk, maar er zijn oplossingen voor te verzinnen. de andere kant kan zijn dat er groot enthousiame is en we er misschien ooit nog iets mee kunnen verdienen behalve alleen de roem. bovendien: alle dingen die nu goed werken waren ooit dingen waarvan iederen dacht dat ze onmogelijk waren.
en btw: ik ben niet echt optimistisch aangelegd... gemiddeld zie ik meteen overal de probleemkant van in. dat is in principe een handige eigenschap, zeker voor projecten als dit omdat je dan sneller rekening houdt met struikelblokken. op het moment is het beter voor mijn denkvermogen om eerst te kijken welke ideeën er zijn, en ze pas na het verzamelen echt af te kraken en bij te stellen.

_________________
Quaion Selthe xis Danthon
Deviant
CrackBrained Doujinshi


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dutch JUMP
BerichtGeplaatst: 08 apr 2011 10:43 
Offline
AniWay Hoofdredacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 20:47
Citaat:
mensen vinden die sowieso mee willen doen dat lijkt me als eerst belangrijk.
iemand die daar over mee wil praten?
Input plz!


Het belangrijkste is een leider. Je hebt iemand nodig die de drijvende kracht vormt achter het blad en mensen kan motiveren zelfs wanneer hij/zij zelf even niet gemotiveerd is. Als je die rol zelf niet op je kunt/wilt nemen, is het onwaarschijnlijk dat het project van de grond komt. Vind namelijk maar eens iemand die al het vuile werk voor je wil doen.

En nee, democratie werkt maar in beperkte mate, ook binnen kleinere groepen. Bij de cirkels lijkt het misschien alsof iedereen een gelijk deel doet, maar elke cirkel heeft één of twee mensen die bijna alles regelen, knopen doorhakken en mensen een schop verkopen wanneer dat nodig is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling