Moet dat per se bij elkaar dan? je kunt toch ook gewoon hetzelfde programma gebruiken en dan in het rond sturen, desnoods met instant messaging erbij?
In de praktijk blijkt zoiets toch vaak lastig te zijn. Ten eerste zijn er deadlines. Niet veel mensen hebben de discipline om zich aan deadlines te houden als er niemand in hun nek hijgt. Dan is het toch wel handig als de mangaka mensen letterlijk een schop kan verkopen in plaats van figuurlijk. Ten tweede zijn er nog altijd mensen die liever met traditionele middelen werken (en ik geef ze geen ongelijk).
Citaat:
Moet je eigenlijk per se iets nederlandstaligs doen? persoonlijk ben ik daar een beetje een anti-fan van :b volgens mij zou iets engels beter verkopen..
Als je de Nederlandse mangamarkt wil vergroten: ja. Engels verkoopt alleen beter, als je het ook in bladenwinkels in het Verenigd Koninkrijk en/of zelfs de Verenigde Staten en Canada kunt verkopen.
Als je de Nederlandse markt wilt vergroten, moet je nieuwe lezers naar je toe lokken en niet alleen de konten van de bestaande, elitaire, 'Nederlands is stom'-fans kussen.
tijd besparen werkt misschien als je een soort assistenten systeem gaat opzetten. je zou taken kunnen splitsen: name, manuscript, inking, backgrounds, effecten, tones, panelling... met een goed manuscript is zeker inkten iets wat iemand die minder goed kan tekenen ook kan doen, en wat bovendien een geweldige oefening kan zijn... dat je van te voren je name moet inleveren en goed laten keuren zou wat mij betreft voor zich moeten spreken... zelfde geld voor het manuscript. verder kunnen programma's als manga studio veel tijd beparen.
Het probleem met een assistenten systeem is niet alleen dat we niet allemaal op een kluitje zitten zoals Tamara zei, maar als een assistent/tekenaar dan iets verkeerd doet de hele pagina opnieuw moet doen en het risico dat dat gebeurt lijkt me aanzienlijk groter met mensen die nog geen/weinig ervaring hebben.. Daarbij tekenen veel mensen hier toch wel in een totaal andere stijl (zeg niet dat dit in Japan niet zo is ^^), waardoor het moeilijk kan zijn om bijvoorbeeld de achtergrond overeen te laten komen met de personages. Plus dat iemand niet altijd precies op de manier tekent zoals dat in professionele manga's wordt gedaan.Ik teken zelf dan nog maar net wat uitgebreidere illustraties en heb al eens geprobeert uit te vinden hoe een manga pagina echt wordt getekend, maar is me eigenlijk nooit gelukt.. (verkeerde bronnen waarschijnlijk?).
Tis niet dat ik het geen geweldig idee vind.. zou het juist heel graag zien, misschien zelfs met verhalen erin zoals een novel met illustraties om af te wisselen? Helaas denk ik niet dat het zo snel zal lukken...
Opportunities moet je zelf creeeren. Sponsoren vinden ed. Een aantal jaren geleden voordat Goldfish bestond stond iemand ook op: "Hey, zelfuitgeven doen ze in japan, waarom kunnen wij dat ook niet". Dit projectje kan uiteraard nooit op zichzelf staan. Voltijds mangatekenaar in Nederland? Mee eens, onmogelijk. Zelf in Japan is dat moeilijk. Maar wie zegt dat het dan zo dik moet worden als de jump. In Nederland is de markt voor manga nog niet groot genoeg om je brood ermee te verdienen.
Een project blijft een project en heeft een einddatum. Om het in deze vorm te gieten is het zeker niet onverstandig. Immers een mangablad is in Nederland nog nooit uitgegeven. of vergist ik me? Aan de hand van de resultaten van het project kan geëvalueerd worden of het door moet gaan of niet. Tevens kan het ook een aardig "documentatie" opgeleverd worden voor de mensen die over x aantal jaren weer willen beginnen.
Marketing? dat is een goede punt. De markt is klein en de groei is niet denderend. Stripzaken en winkels zijn niet zo happerig om iets wat ze niet zeker weten dat het verkoop om in hun schappen te nemen. Gelukkig bestaat creativiteit nog. Problemen moeten gezien worden als een uitdaging. Anders zou in Nederland nooit doujinshi circles, animeconventies, aniway of een mangakissa bestaan. Het komt allemaal voort uit idee die in het begin volkomen absurd zijn, maar achteraf gezien wel als 'gedaan' wordt beschouwd. Of het geldt voor mangatijdschrift: dunno. Ik heb ook de groei en vallen van een aantal circles zien, dus weet dat het opzetten van zoiets niet luchtig opgepakt moet worden.
_________________ Mijn art, work in progressies en conventie bezoeken als artist.
Geregistreerd: 11 sep 2006 15:16 Woonplaats: The Hague
PFFRT dit topic gaat echt heel snel! o__o
--
Vele mensen, die in Mangafique zitten om die als voorbeeld te nemen, hebben eigenlijk haast geen manga stijl meer. Er zijn een paar die nog de karakteristieke trekjes tekenen maar de meeste hebben allemaal een gekke originele eigen draai er aan gegooid. Als je dan met assistenten ga werken krijg je 4 stijlen door elkaar heen.
/Hmm volgens mij herhaal ik wat Dragonkey2 zegt maar goed.
Verder zijn voor de tijd en geld punten belangrijke factoren. Het staat geweldig op je CV als je mee werkt aan een magazine dat 'verkocht' word in de winkel, maar niet iedereen is het er mee eens om dat als vrijwilliger te doen. Plus er gaat waarschijnlijk in het begin meer geld in uit eigen zak dan dat er uit eindelijk weer terug in de zak gaat.
Opportunities moet je zelf creeeren. Sponsoren vinden ed. Een aantal jaren geleden voordat Goldfish bestond stond iemand ook op: "Hey, zelfuitgeven doen ze in japan, waarom kunnen wij dat ook niet".
Dit is geen projectje meer. Nederlanse tekenaars weten uitstekend hoe ze zelf strips kunnen uitgeven en verkopen. Daar ligt het probleem niet. Het probleem is dat de markt veel te klein is om grote projecten te ondersteunen. Waarom zouden sponsoren geld willen steken in iets waarvan is bewezen dat tijdschriftenhandels er weinig vertrouwen in hebben?
Initiatief nemen is leuk, maar start dan iets op dat niet gedoemd is om te falen.
Opportunities moet je zelf creeeren. Sponsoren vinden ed. Een aantal jaren geleden voordat Goldfish bestond stond iemand ook op: "Hey, zelfuitgeven doen ze in japan, waarom kunnen wij dat ook niet".
Dit is geen projectje meer. Nederlanse tekenaars weten uitstekend hoe ze zelf strips kunnen uitgeven en verkopen. Daar ligt het probleem niet. Het probleem is dat de markt veel te klein is om grote projecten te ondersteunen. Waarom zouden sponsoren geld willen steken in iets waarvan is bewezen dat tijdschriftenhandels er weinig vertrouwen in hebben?
Initiatief nemen is leuk, maar start dan iets op dat niet gedoemd is om te falen.
Dat klopt, maar dat wat toentertijd niet zo. Moeten die circles zelf niet uitzoeken hoe zelf uit moeten geven en verkopen? Of het gaat falen of niet, moet er nog een alvorens onderzocht worden of het haalbaar is. Anders zou helemaal niets moeten ondernemen. Als je het doet moet je het goed doen, vind ik. ^^ (lol, mangafique moet jou niet als sponsor zoeken =P) En stripzaken zijn niet de enige uitwegen. En als het doorgaat, kan je zeker nog wel een project noemen. Je denkt nog steeds als in doujinshi circle, want dat is het zeker niet. Het verschil ligt het namelijk in de manier van publiceren. Een doujinshi cirlce gaat elk jaar maar door. Maar voor een project zou je bv tussen circles kunnen organiseren als in een uitgave (begin en einddatum) Of in dit geval een tijdschrift met een projectduur van een jaar.
_________________ Mijn art, work in progressies en conventie bezoeken als artist.
Geregistreerd: 11 jul 2004 21:16 Woonplaats: Sweet Lake City
Maar een of twee keer per jaar een doujinshi uitgeven voor een beperkte fanbase is iets heel anders als een commerciëel project aangaan met een wekelijkse of maandelijkse deadline.
De een is een hobby waarbij je bij voorbaat al weet dat je of quite draait of dat het je gewoon geld gaat kosten. Die kosten beraam je, daar zet je geld voor opzij.
Het andere moet geld opbrengen, en realistisch gezien doet bovenstaande concept dat gewoon niet. De redenen daarvoor zijn door Tamara en anderen zeer duidelijk uitgeschreven.
Dat klopt, maar dat wat toentertijd niet zo. Moeten die circles zelf niet uitzoeken hoe zelf uit moeten geven en verkopen?
Stripbladen worden al 50+ jaar in Nederland verkocht. Het wiel is al eens uitgevonden.
Citaat:
Of het gaat falen of niet, moet er nog een alvorens onderzocht worden of het haalbaar is.
Er zijn zo al genoeg redenen te bedenken waarom het niet zou lukken:
-De Nederlandse stripweekbladenmarkt is op sterven na dood. -Manga wordt maar met moeite verkocht in boek- en tijdschriftenhandels. -Veel projecten van fans kunnen (nog) niet overleven als commerciële producten.
Citaat:
Anders zou helemaal niets moeten ondernemen.Als je het doet moet je het goed doen, vind ik. ^^ (lol, mangafique moet jou niet als sponsor zoeken =P) En stripzaken zijn niet de enige uitwegen.
Ik heb het ook niet alleen over stripspeciaalzaken, ik heb het over tijdschriftenhandels in het algemeen. Papier is dan misschien ouderwets, maar het is nog wel de beste methode om je blad aan de man te brengen. Zichtbaarheid in tijdschriftenhandels (of zelfs supermarkten!) is zeer belangrijk voor een blad.
Citaat:
En als het doorgaat, kan je zeker nog wel een project noemen. Je denkt nog steeds als in doujinshi circle, want dat is het zeker niet.
Ik zie het niet als een doujinshicirkel. Zo'n groot project heeft alleen een kans van slagen, als er een sterk bedrijf achterstaat. Je hebt het wel over sponsoren, maar om wat voor bedragen denk je dat het hier gaat?
Citaat:
Het verschil ligt het namelijk in de manier van publiceren. Een doujinshi cirlce gaat elk jaar maar door. Maar voor een project zou je bv tussen circles kunnen organiseren als in een uitgave (begin en einddatum) Of in dit geval een tijdschrift met een projectduur van een jaar.
Ja, wat wil je nu? Leuk met een groepje mensen een kwartaalblaadje opzetten dat op conventies en misschien in een paar stripspeciaalzaken verkocht kan worden? Met een oplage van 300 exemplaren? Dat is al ambitieus, omdat de kosten in het begin zelf gedragen moeten worden.
het komt er allemaal op neer dat er tijd en geld problemen opgelost moeten worden ^^ wel ben ik het ermee eens dat je het beter (in ieder geval in het begin) als een kort project kunt opzetten. kies bijvoorbeeld een looptijd vaan een jaar met maandelijkse of wekelijkse uitgaven, en plan de stories van te voren. natuurlijk hoeft niet elk verhaal lang te zijn, en hoeft ook niet alles weekelijks opgevolgd te worden en kun je ruimte maken voor korte artikelen, interviews en los artwork. en misschien zijn niet alle goede tekenaars striptekenaars, maar ze kunnen zeker wel als coverartist iets doen. als je alles van te voren qua verhaal al regelt, wordt het tijd probleem waarschijnlijk al een stuk minder groot, en als je een duidelijk plan maakt is een bedrijf eerder geneigd je te sponsoren en een boekhandel of tijdschriftenhandel misschien eerder geneigd de boel in het schap te leggen. voor geld en uitgevers: je kunt ook proberen of er wat te lobbyen valt.
ik vind het echt cool dat iedereen zoveel zegt, maar kunnen er nog wat meer mensen komen met suggesties wat er nodig is om het wel te laten werken? het hoeven alleen maar dingen te zijn als suggesties, of voorwaarden waaraan voldaan moet worden; dat er problemen zijn mag duidelijk zijn... maar wat zou maken dat het wel werkt?
Geregistreerd: 30 jun 2004 10:15 Woonplaats: Haarlem / Amstordam
AHRDian schreef:
het zou misschien kunnen werken met een staff die op hoge kwaliteit mikt en goede marketing probeert. naamsbekendheid werkt misschien.. om maar een voorbeeld te noemen: de aniway kent de gemiddelde anime/manga-fan inmiddels wel. als er behalve het magazine ook een aantal keer iets JUMPerigs zou worden uitgegeven, zou het waarschijnlijk al sneller worden meegenomen...
Klinkt als Fanthology
Fanthology was een bescheiden succes, maar kostte veel tijd en geld om naast het magazine te maken. Dit was overigens een eenmalige uitgave, gekoppeld aan een wedstrijd. Als het dat niet was geweest, vraag ik mij af hoeveel werk er voor de deadline was ingeleverd
AHRDian schreef:
ik vind het echt cool dat iedereen zoveel zegt, maar kunnen er nog wat meer mensen komen met suggesties wat er nodig is om het wel te laten werken? het hoeven alleen maar dingen te zijn als suggesties, of voorwaarden waaraan voldaan moet worden; dat er problemen zijn mag duidelijk zijn... maar wat zou maken dat het wel werkt?
Ik denk dat je teveel hoopt op een wonderlijk inzicht dat blijkbaar iedereen blijkbaar al decennia lang over het hoofd ziet. Hopen dat anderen je droomproject gaan realiseren is leuk en aardig, maar het enige wat uiteindelijk echt werkt, is zelf je handen uit de mouwen te steken.
Oh ja, en één basisvoorwaarde is een complete wedergeboorte van de NL stripmarkt. Detail, I know
_________________ Maak kennis met AniWay, hét Nederlandse anime- en mangatijdschrift!
I know, maar voor die tijd meningen peilen en ideeën sprokkelen zijn dan toch ook vereist? dat is wat ik aan het doen ben.. bovendien heb ik het nogal het idee dat de meeste mensen op dit forum hier veel meer verstand van hebben dan ik, dus dat komt mooi uit. ik kan beter nadenken als ik een ideeënstroom aan input heb. Fanthology is wel heel gaaf trouwens Gaan jullie dat binnenkort nog eens doen?
kun je me inzicht geven tav de werking van een dergelijk project?
Geregistreerd: 11 jul 2004 21:16 Woonplaats: Sweet Lake City
AHRDian schreef:
ik vind het echt cool dat iedereen zoveel zegt, maar kunnen er nog wat meer mensen komen met suggesties wat er nodig is om het wel te laten werken? het hoeven alleen maar dingen te zijn als suggesties, of voorwaarden waaraan voldaan moet worden; dat er problemen zijn mag duidelijk zijn... maar wat zou maken dat het wel werkt?
Wat is er nodig om het ook maar een lichtelijke kans van slagen te geven: - Een heel erg goed meer jaren plan waar investeerders en kunnen en willen staan. Of een hele grote zak met geld. Sowieso zet je zoiets niet op "om een jaartje aan te kijken hoe het gaat", voordat je zelfs ook maar één euro terug gaat zien van de investering in een commerciëel project als dit ben je al een paar jaar verder. Dat is wat investeerders belangrijk vinden, die willen hun geld terug zien. - Gemotiveerde artiesten die onder druk van een strakke deadline sowieso goede producten op kunnen leveren. En niet voor een keertje, maar voor een heel jaar of langer. Hierbij rekening houdend dat ze dit sowieso de eerste paar jaar naast hun werk zullen moeten doen tenzij investeerder bereid is een volledig sallaris uit te betalen. - Bekendheid vooraf naar het grote publiek, oftewel adverteren, adverteren, adverteren!! Heb ik adverteren al genoemd? En oh ja, adverteerders die zelf willen adverteren in jouw werk is ook niet onbelangrijk.
kijk, dat is al wat duidelijker dus basicly moet investeerders ervan overtuigen dat hun adds ed goed genoeg zijn voor ze om er wat aan te verdienen of op een goede manier in het publiek te komen, en je moet ver van te voren tekenaars vinden die iets willen maken en al uitgestippeld hebben wat precies. ik weet niet of je het meteen meerdere jaren moet willen doen eigenlijk o.O ik snap dat mensen er niet zomaar achter komen dat iets bestaat en dat het leuk is, maar is het zo slecht om te beginnen met maar een jaar? dat is voor de tekenaars misschien ook makkelijker...
ik las net dat Fanthology voor maar iets van 9 euro werd verkocht, dat is echt weinig voor die hoeveelheid pagina's (200?!!). Als je met dat soort prijzen aankomt, moet er dan niet makkelijk wat verkocht worden?
Geregistreerd: 30 jun 2004 10:15 Woonplaats: Haarlem / Amstordam
AHRDian schreef:
Fanthology is wel heel gaaf trouwens Gaan jullie dat binnenkort nog eens doen?
Voorlopig niet, we hebben nu de AniWay agenda als zij-project lopen. Meer hooi op de vork nemen zou onverantwoordelijk zijn.
Citaat:
kun je me inzicht geven tav de werking van een dergelijk project?
Wat kan ik er van zeggen? Er was een aankondiging in AniWay. Mensen konden een template downloaden van fanthology.nl en moesten voor de deadline een strip insturen die aan enkele (technische) voorwaarden voldeed. Een jury bepaalde de winnaars, welke in de pocket terechtkwamen. De hoofdprijswinnaar won een bescheiden geldbedrag en eeuwige roem.
AHRDian schreef:
ik las net dat Fanthology voor maar iets van 9 euro werd verkocht, dat is echt weinig voor die hoeveelheid pagina's (200?!!). Als je met dat soort prijzen aankomt, moet er dan niet makkelijk wat verkocht worden?
Appels en peren. Fanthology was een non-profit project, het resultaat van een door AniWay uitgeschreven wedstrijd. Wat jij voorstelt zou toch echt betekenen dat mensen een vergoeding gaan ontvangen. En dan moet je wel aan een heel hoge (verkochte) oplage komen, wil je uit de kosten komen.
_________________ Maak kennis met AniWay, hét Nederlandse anime- en mangatijdschrift!
Geregistreerd: 11 jul 2004 21:16 Woonplaats: Sweet Lake City
AHRDian schreef:
kijk, dat is al wat duidelijker dus basicly moet investeerders ervan overtuigen dat hun adds ed goed genoeg zijn voor ze om er wat aan te verdienen of op een goede manier in het publiek te komen, en je moet ver van te voren tekenaars vinden die iets willen maken en al uitgestippeld hebben wat precies. ik weet niet of je het meteen meerdere jaren moet willen doen eigenlijk o.O ik snap dat mensen er niet zomaar achter komen dat iets bestaat en dat het leuk is, maar is het zo slecht om te beginnen met maar een jaar? dat is voor de tekenaars misschien ook makkelijker...
Nee, je moet de investeerder er van overtuigen dat jouw project gaat slagen en dat hij zijn geld die hij in jouw project steekt op den duur ook terug gaat zien en zelfs meer. Een inversteerder is niet een adverteerder, een investeerder is iemand of een instantie die jouw geld geeft (lees leent) om jouw plan ten uitvoer te brengen met de intentie dit terug te zien en zelf ook aan het product te verdienen.
Een adverteerder is een instantie ruimte in jouw blad koopt om hun producten in jouw media te presenteren zodat hun eigen verkoop omhoog gaat, hierbij met de voorwaarde dat dat de advertentie van x en y formaat is op pagina x en dat dit een oplage heeft van een voorbesproken hoeveelheid. Die advertentie opbrengsten kan je dan weer gebruiken om een deel van de drukkosten van de media mee te betalen zodat de verkoopprijs lager kan en je dus minder hoeft te verkopen om uit de kosten te geraken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen