Om eerlijk te zijn denk ik dat papieren tijdschriften niet meer passen bij de dag vandaag. In gevallen als eppo, yen plus en shounen jump krijg je maak een fragment van een aantal verhalen. Ik heb liever een volledig alleenstaand verhaal. (Daarom koop ik Pos Dios.)
Verder hoopte ik dat juist een app een voorkeur zou krijgen. Ja, het is in plaats van goedkoop papier een + €500,- wasbord maar de opties zijn er. Hoewel het idee meer geschikt is voor een strips itunes denk ik wel dat er mogelijken zijn.
Je leest mijn gedachten. Ik dacht precies hetzelfde meteen na mijn vorige post. Omdat apps e.d. heel 'internationaal' zijn zou je inderdaad veel gemakkelijker ook buitenlands werk kunnen toevoegen i.p.v. alleen werk van Ne'erlands bodem.
@Ealynn: nice! dat is commentaar waar ik feest om kan vieren het klopt dat als we dit willen doen, het wat serieuzer zal worden dan de gemiddelde doujinshi blijkbaar is. ik denk zelf ook dat er wel wat aan subsidie te behalen valt, en misschien ook in de andere hoeken van japanse cultuur invloeden. neem bijvoorbeeld de Go wereld (zie oa Hikaru no Go): daar zitten verdraaid veel mensen die compleet anime-manga gek zijn en het zou voor de GoBond niet zo gek zijn om potentiele leden in de anime-manga wereld te zoeken en daar wat geld voor weg te leggen. de meeste jongeren komen nu ook binnen omdat ze Hikaru no Go hebben gezien als anime (ik kan het weten). stel je doet een leuk arttikel erin over Go of iets dergelijks en misschien hebben ze dan wel wat geld voor ons. het zal niet veel zijn, maar we kunnen altijd informeren. zo zijn er wel meer dingen. misschien kun je de aandacht van meer mensen trekken door raakvlakken met de japanse cultuurinvloeden te laten doorwerken. Dat idee van een tekenfilmpje vindt ik wel heel cool. toen ik klein was (boy, dit klinkt oud..) was er een periode dat Fox Kids bijna alleen maar anime uitzond (niet dat er ook maar iemand wist wat dat was...), maar zoiets heeft de wereld weer nodig ^^ Het zal echter wel pokke-veel tijd kosten: dat is nog veel ingewikkelder dan een manga... maar het is zeker verdomd goeie PR. met dit soort projecten ontkom je er ook niet meer aan dat je een eigen website, of pagina hebt, dus daar kan het eventueel ook goed werken voor promotie. en natuurlijk die typerende characters voor het blad: ik zou de aniway characters echt overal herkennen bijvoorbeeld. dus logo figuurtjes: ZEKER!! dat verkoopt ook goed en kun je ooit misschien leuk merchandisen. Al was het maar dat je op elk bushokje een sticker plakt ik denk ook nog steeds dat het assistenten systeem wel degelijk kan werken, met goede afspraken en wat aan elkaar wennen; daarna bespaart het zeeën van tijd, en zeker inking en achtergrond kan makkelijk door een extern iemand gedaan worden. Op de aniway meeliften klinkt voor mij als een goeie manier van promoten binnen de bestaande gemeenschap: op het forum en in het blad. een artikel zou al geweldig zijn, of een voorbeeld van een strip. de Eppo ken ik niet eigenlijk... info plz??? Dat de stripbond naar mangafique toe informeert betekent waarschijnlijk dat zij er wel iets van toekomst in zien. het feit dat ze zelfs in Groningen bij de Selexys manga verkopen waarvan sommigen soms zelfs uitverkocht raken en je soms niet eens bij de planken kunt omdat er een groepje anderen voorstaat heeft misschien/blijkbaar meer mensen verbaasd doen opkijken. als Mangafique nog steeds plannen heeft op dit gebied lijkt het me interessant om nog eens naar de plannen te kijken...
en @mac_oni: je haalt me de woorden uit de mond; ik kwam zelfs online om over apps te beginnen tablet PC's zoals de iPad worden ongemerkt steeds populairder en zijn eigenlijk een perfect medium voor strips en dus ook voor manga. je kunt inderdaad makkelijker in meer talen uitgeven, omdat je nooit naar de drukker hoeft, wat natuurlijk ook in oplage kosten scheelt. ik heb zelf nog geen iPad, maar ik ga er voor komend jaar eentje aanschaffen voor school: om mijn boeken op te lezen nota bene... wel moet je dan even heel goed kijken naar allerlei Apple voorwaarden... je moet ook betalen om app-developper te zijn, en je moet geld in zo'n app steken.. verder zijn apps nou eenmaal vrij goedkoop, en verwacht de consument dus ook een lage prijs. daar staat tegenover dat je het terug verdient als je een groter publiek aanspreekt door het internet. verder leached Apple geloof redelijk dik van abonnementen, of niet? Ook moet je dan nadenken over hoe je zoiets eventueel beschikbaar stelt voor een smartphone, en hoe je je app beschikbaar maakt voor android tablets... er zijn geloof ik verschillende versies van android voor verschillende modellen tablets van andere fabrikanten, in tegenstelling tot de uniforme en universele iOS van Apple. en dan zijn er natuurlijk nog de devices die iets evils gebruiken als windows -_- Ik weet trouwens niet of je in een keer zoveel talen moet willen, maar Nederlands en Engels is zeker te regelen, en Japans geloof ik ook wel. Alleen Engels er al bij levert volgens mij veel kopers op, ook uit het buitenland.
Er zijn ook mooie manieren om jezelf voor sponsoren interessanter te maken en tegelijkertijd je publiek uit te breiden en op de hoogte te stellen. we hebben het dan bijvoorbeeld over iets simpels als het geven van manga workshops op scholen. ik twijfel er niet aan dat menigeen onder ons dat wel eens gedaan heeft op de eigen of oude school. stel dat je dit vanuit een organisatie doet die we zouden kunnen vormen voor het magazine idee, dan krijg je van te voren dus al naamsbekendheid. dan denken mensen als er iets in de winkel ligt "o, dat is van die groep" en voor sponsoren heb je een mooi verhaaltje dat je op wel meer plekken komt dan alleen de boekwinkel. we ontkomen sowieso niet meer aan het oprichten van een organisatie-achtig iets om alle financiële dingen uit te stippelen en de boel samen te stellen. we kunnen er heus wel achter komen wat voor bedrijven dit soort dingen sponsoren, of iets hebben aan onze doelgroep. in ruil daarvoor lever je zo'n sponsor naamsbekendheid en image-building, daar hebben zeker grote bedrijven gewoon een potje voor. en verdere funding uit bijvoorbeeld subsidies is natuurlijk ook iets wat je graag wil hebben.
Even over dat de stripwereld in Nederland dood is. Als het dood is moet je je daar dus niet op richten. Dit klinkt wat simpel. Ik neem aan dat de stripwereld in dit geval bestaat uit jongeren die strips kopen. Volgens mij is internet de belangrijkste reden dat strips niet verkopen. Concurreren met strips die je gratis via internet kunt krijgen lijkt me dus geen goed idee. Echter, strips blijven strips, dus concurreren moet je toch. Er moet een meerwaarde zijn aan je product. Je kan een super goeie strip maken dat die op internet overtreft, maar dat is onrealistisch. Meerwaarde in de vorm van reclame (Hikaru no Go) is inderdaad een goeie (voor het binnenhalen van sponsoren, het vergroot je doelgroep niet), ook kan ik het me voorstellen dat strips gebaseerd op politiek, geschiedenis en dergelijke erg interessant kunnen zijn. Op deze manier zijn sponsoren in die branche makkelijker te vinden en het verbreed je doelgroep van 'dode stripwereld' met waar het onderwerp over gaat. Wat ik bedoel te zeggen, strips maken hoeft niet alleen voor mensen die van strips houden, maar ook voor de mensen die het onderwerp interessant vinden. Ik wil er wel even bij zeggen dat ik geen verstand heb van projecten als dit opzetten, dit is gewoon mijn boeren verstand.
Assistenten kosten trouwens ook geld. Het is een kwestie van meer geld investeren = hogere kwaliteit product. In een korte tijd kunnen 3 personen meer kwaliteit leveren dan 1 persoon, maar het kost ook meer geld.
Ik neem aan dat de stripwereld in dit geval bestaat uit jongeren die strips kopen.
Hahaha. Nee. De gemiddelde striplezer is minstens achterin de dertig. Nou ja, je hebt ook een groep kindertjes dat de Donald Duck, Tina of Penny leest, maar tussen hen en de linnentasjesbrigade zit een groot, zwart gat.
Citaat:
Volgens mij is internet de belangrijkste reden dat strips niet verkopen. Concurreren met strips die je gratis via internet kunt krijgen lijkt me dus geen goed idee
Er zijn veel redenen waarom strips niet verkopen. Nieuwe vormen van entertainment zijn een belangrijke reden, maar het is ook de industrie zelf die niet of nauwelijks probeert nieuwe lezers aan te spreken. Ze klampen zich vast aan een oude groep lezers die kleiner en kleiner wordt.
Strips worden niet meer gezien als volwaardig vermaak. Ze zijn die grappige dingen die achterin een krant staan. Leuk, maar verwaarloosbaar. Het is niet iets waar je voor betaalt. Van dat idee moeten we af. Er is een beetje vooruitgang dankzij impulsen zoals literaire strips en manga, maar de situatie is verre van ideaal.
Hahaha. Nee. De gemiddelde striplezer is minstens achterin de dertig. Nou ja, je hebt ook een groep kindertjes dat de Donald Duck, Tina of Penny leest, maar tussen hen en de linnentasjesbrigade zit een groot, zwart gat.
Ik was onduidelijk. Er werd gezegd dat de reden waarom het moeilijk zou zijn om een stripblad in mangastijl uit te brengen te wijten was aan de dode stripwereld. Ik nam aan dat hiermee de doelgroep bedoeld werd, de doelgroep voor betaalde manga is momenteel mensen van 12-25 jaar die geld willen besteden aan strips? Ik denk dat dat grote zwarte gat van je een veel betere doelgroep is?
Citaat:
Er zijn veel redenen ... maar de situatie is verre van ideaal.
Je quote van mij was eigenlijk bedoeld voor de doelgroep die ik hierboven beschrijf. Maar inderdaad, je hebt gelijk. Proberen de hele gedachtengang te veranderen met strips met de doelgroep van hierboven is nobel, maar volgens mij onrealistisch. Des te meer reden om strips niet zo zeer te maken voor vermaak maar als medium om informatie over te brengen of dingen uit te leggen?
Ik was onduidelijk. Er werd gezegd dat de reden waarom het moeilijk zou zijn om een stripblad in mangastijl uit te brengen te wijten was aan de dode stripwereld. Ik nam aan dat hiermee de doelgroep bedoeld werd, de doelgroep voor betaalde manga is momenteel mensen van 12-25 jaar die geld willen besteden aan strips? Ik denk dat dat grote zwarte gat van je een veel betere doelgroep is?
De bestaande mangalezers vormen eigenlijk ook een te kleine groep. In het beste geval spreek je niet alleen bestaande fans van een niche aan, maar richt je je op een veel breder publiek.
Citaat:
Je quote van mij was eigenlijk bedoeld voor de doelgroep die ik hierboven beschrijf. Maar inderdaad, je hebt gelijk. Proberen de hele gedachtengang te veranderen met strips met de doelgroep van hierboven is nobel, maar volgens mij onrealistisch. Des te meer reden om strips niet zo zeer te maken voor vermaak maar als medium om informatie over te brengen of dingen uit te leggen?
De breedte in gaan is sowieso verstandig. Daarmee creëer je aanwezigheid. Maar er moet ook diepte zijn. Anders blijf je hangen bij krantenstrips en die boekjes die gratis bij een pak wasmiddel zitten.
Om verder te gaan op het Hikaru no Go-voorbeeld, die strip is niet populair omdat het informatief is. Het is populair, omdat het de kracht van het medium gebruikt om de go-wereld op een aantrekkelijke en boeiende manier neer te zetten. Hikaru no Go had niet kunnen bestaan, als mensen er al niet van overtuigd waren dat strips dit kunnen doen.
Er is geen makkelijke manier om strips weer op de kaart te krijgen. Het gaat met kleine en soms wat grote stappen. Als we geluk hebben, breekt er weer eens een titel door bij een groter publiek en opent dat bij hen een weggetje naar andere strips. Voor de rest zal het lijken op een loopgravenoorlog.
De breedte in gaan is sowieso verstandig. Daarmee creëer je aanwezigheid. Maar er moet ook diepte zijn. Anders blijf je hangen bij krantenstrips en die boekjes die gratis bij een pak wasmiddel zitten.
Oh ik zeg ook niet dat het niveau op welk gebied dan ook omlaag moet.
Citaat:
Om verder te gaan op het Hikaru no Go-voorbeeld, die strip is niet populair omdat het informatief is. Het is populair, omdat het de kracht van het medium gebruikt om de go-wereld op een aantrekkelijke en boeiende manier neer te zetten. Hikaru no Go had niet kunnen bestaan, als mensen er al niet van overtuigd waren dat strips dit kunnen doen.
Klopt, in het geval van Nederland zou je beter aan een sponsor kunnen komen (Go clubs in dit geval), maar het is geen garantie voor meer succes.
Citaat:
Er is geen makkelijke manier om strips weer op de kaart te krijgen. Het gaat met kleine en soms wat grote stappen. Als we geluk hebben, breekt er weer eens een titel door bij een groter publiek en opent dat bij hen een weggetje naar andere strips. Voor de rest zal het lijken op een loopgravenoorlog.
Als je het ziet als een lijdensweg gaat het nooit lukken, maar het is inderdaad geen makkelijke opgave. Maar het blijft een interessante discussie
het is inderdaad interessant om de doelgroep misschien ook via de sponsors uit te breiden (afhankelijk van wat voor sponsor het is kan dat wel of niet). om inderdaad bij Go terug te komen; daar kun je misschien weinig geld loskrijgen, maar wel veel bekendheid. iedereen in de Go-wereld kent elkaar wel zo'n beetje, dus als daar iets aanslaat, weet iedereen er van. dat vuurtje kun je op gang brengen omdat er al redelijk wat anime-manga freaks rondhangen. Zo kan dat misschien ook bij andere doelgroepen, daar zou je wat psychologie op los moeten laten. dat kun je bijvoorbeeld al doen door een soort pol los te laten op fora als aniway, om erachter te komen hoe mensen aan de anime/manga geraakt zijn, en wat voor interesses ze nog meer hebben. met wat cross-reference kom je dan op doelgroep overlapping uit, denk ik. dan kun je miscchien op zo'n gebied iets bedenken om te gebruiken en aan te boren. Persoonlijk denk ik dat het geven van tekencursussen in manga stijl op scholen ook redelijk werkt: er zijn ook nog best veel mensen die manga en anime wel kennen omdat ze het gezien hebben, maar absoluut de termen niet kennen en dus nog niet echt in het wereldje zitten. ook komt het dan wat vaker openlijk aan bod, en het zou je verbazen wat voor invloed term-gebruik kan hebben op een increase van product- en naamsbekendheid o.O ook denk ik dat de doelgroep qua leeftijd nu vooral zit in 12-25. verder denk ik dat het wegwerpartikel fenomeen misschien wat lager wordt als er meer "serieuze" strips komen, met een wat complexer verhaal en niet alleen maar humor of drama of vechten.
Naar mijn weten geven sponsors je geld en ben jij degene die daar iets mee doet. Ik neem aan dat ze niet jouw reclame/promotie gaan regelen... Ook al deden ze dat, dan klinkt het huidige plan alsnog hopeloos. De doelgroep waarop jij je richt die momenteel in manga/anime is geïnteresseerd is al klein, laat staan een groepje mensen die Go speelt of een andere tak van fans/mensen die het kennen (btw, go spelen = mangafan?).
Daarnaast, het vergroten van bekendheid door middel van tekencursussen op scholen? Volgens mij komt mangaschool.nl daar het dichtst bij in de buurt, maar waarom zouden mensen die niet al interesse hierin vertonen deze cursussen volgen? Hoe wil je hiermee een breder publiek bereiken? Je denkt toch niet dat je het in lessen van de middelbare school of iets dergelijks kunt gaan verwerken, he :p?
Op het moment wordt je eerste missie de samenleving aan te passen zodat deze zich interesseert in Nederlandse manga/strips :D. Daarna komen de al eerder genoemde problemen opdagen. Mijn favoriet is het vinden van de Nederlandse mangaka die voor niets willen werken, tijd hebben, assistenten in hun buurt hebben, deadlines halen en ook nog eens werk van top kwaliteit leveren (tijdens hun studie). Oh you.
Na~~ volgens mij kom niet helemaal over zoals ik bedoeld had..
Ten eerste: de hele samenleving veranderen om daarna iets uit te brengen? no way... dat loopt op een veel te langen termijn en is ook niet zo heel haalbaar. vervolgens: gospeler = mangafan klopt natuurlijk ook niet, maar minstens de helft van alle go spelers onder de 30 wel. er zijn over het jaar heel veel toernooien waar iedereen elkaar weer ziet en er worden dan ook dingen als go-boeken verkocht. daar vallen ook kindermethoden onder, waarvan de meeste geillustreerd zijn; in manga stijl (dat soort spul is vertaald vanuit het koreaans, japans en chinees). verder liggen er ook wel (japanse!) Hikaru no Go boeken voor maar iets van 5 euro, waar ook nog wel belangstelling voor is. mensen kijker er redelijk vaak naar en vragen wat het is. ook zijn er veel mensen die andere takken van de japanse cultuur interessant vinden, en daarom calligrafie cursussen volgen, of taalcursussen, er zijn zelf professionele vertalers bij. dit is een voorbeeld van hoe mensen met 1 gelijksoortige interesse vaak nog meer gelijksoortige interesses delen op een verwant gebied. dat bedoel ik met verder de aandacht trekken in aangrenzende doelgroepen; dat gaat misschien niet super snel, maar dat soort mensen zullen er sneller echt iets mee willen. en met school: over het volgen van cursussen op het net: zoals ik al zei, niet iedereen weet dat dat bestaat of vooral, waar ze het moeten zoeken. voor dat soort mensen is dit zeer interessant. en lessen door de week? echt niet, dat kan de school zich nooit veroorloven, zelfs niet als we het gratis doen (komt vooral door uur-normen). maar wel leuk voor speciale dagen. bij mij op school heb ik meegedaan aan drie manga-tekencursussen. die werden geloof ik in mijn eerste jaar voor het eerst gegeven, en werden druk bezocht. met sint maarten waren er bijvoorbeeld bij ons speciale dagen in de 1-3e klas, dus daar werden die gegeven door leerlingen uit hogere klassen en dergelijke. zoiets dus. dan namen de "docenten" natuurlijk ook allerlei manga mee, en bladen - Aniway bijv. - voor mensen om in te kijken. het heeft wel degelijk geholpen, want sinds ik er op school zat, zijn er heel wat manga-anime georienteerde werken aan de muren gehangen. en natuurlijk moeten we Nederlandse mangaka hebben die voor niets willen werken, tijd hebben, (assistenten in hun buurt hebben,) deadlines halen en ook nog eens werk van top kwaliteit leveren (tijdens hun studie). I know dat is ook een belangrijk brainstorm punt.
Maar dat is wat het inmiddels aan het worden is: brainstormerij... ik wil weten hoe we zouden kunnen regelen wat nodig is. het vinden van mensen gaat voor het daadwerkelijk printen van een dergelijk project en gaat waarschijnlijk ook wel even duren, maar dat is niet erg als we uiteindelijk wel aan mensen komen. ook kunnen de tekenaars zich best van te voren al focussen op het maken van verhalen, zodat er al enkele hoofdstukken af zijn, volgens mij is dat ook wel redelijk standaard.
dit is een voorbeeld van hoe mensen met 1 gelijksoortige interesse vaak nog meer gelijksoortige interesses delen op een verwant gebied. dat bedoel ik met verder de aandacht trekken in aangrenzende doelgroepen; dat gaat misschien niet super snel, maar dat soort mensen zullen er sneller echt iets mee willen.
Klopt, maar de vraag is hoe groot dit soort groepen zijn, welke aan elkaar grenzen, of ze daadwerkelijk de juiste doelgroepen zijn en hun mening over/behoefte aan dit soort zaken en hoe je hierin manga wil gaan promoten. Dit op zichzelf kost al vrij veel onderzoek/tijd, maar of het uiteindelijk iets uit zal maken is wel van belang.
AHRDian schreef:
over het volgen van cursussen op het net: zoals ik al zei, niet iedereen weet dat dat bestaat of vooral, waar ze het moeten zoeken. voor dat soort mensen is dit zeer interessant.
^Dat zijn mensen die al bekend zijn met manga, niet degenen die onbekend zijn met manga en waarvoor je die cursussen dus wilde oprichten. Tenzij je dit wil gebruiken om de kwaliteit van Nederlandse mangaka op te krikken of iets dergelijks...
AHRDian schreef:
Maar wel leuk voor speciale dagen. bij mij op school heb ik meegedaan aan drie manga-tekencursussen.
Dit klinkt leuk ja, maar was een cursuskeuze verplicht of optioneel voor de leerlingen? Optionele cursussen hebben alsnog de kans voornamelijk de al bestaande fans te trekken, want waarom zouden anderen hiervoor kiezen?
AHRDian schreef:
het vinden van mensen gaat voor het daadwerkelijk printen van een dergelijk project en gaat waarschijnlijk ook wel even duren, maar dat is niet erg als we uiteindelijk wel aan mensen komen. ook kunnen de tekenaars zich best van te voren al focussen op het maken van verhalen, zodat er al enkele hoofdstukken af zijn, volgens mij is dat ook wel redelijk standaard.
Ik zou er juist eerst voor zorgen dat je weet dat het project enige kans maakt en er een plan van aanpak bestaat voordat je tekenaars gaat verzamelen. Vergeet niet dat manga/strips maken heel erg veel tijd kost en dat mensen je niet heel vriendelijk aan zullen kijken als blijkt dat het nooit of pas na een paar jaar zal worden uitgegeven. Het is alleen 'standaard' wanneer je weet dat er een plan is en het tijdschrift/boek werkelijk gaat bestaan.
cursuskeuze was verplicht en had tot gevolg dat de helft van de klas het koos omdat ze manga kenden, en de andere helft het koos omdat het ze leuker leek dan iets anders (of omdat ze dachten dat ze konden kletsen, lol ). een plan van aanpak is natuurlijk belangrijk, maar kan pas na een thread als deze, waarin je naar alle mogelijke heden gluurt
Wat ik me afvraag is waarom de doelgroepen perse met mangalezers te maken moet hebben. We waren er over eens dat die groep veel te klein was toch? Go spelers die manga lezen, voetballes die manga lezen, gamers die manga lezen, ze lezen allemaal al manga en het vergroot je doelgroep dus niet, of te langzaam? Manga's zijn strips en met strips kan je verhalen vertellen of informatie geven, waarom beperken tot mangaliefhebbers? Als je strips op deze manier ziet zijn er veel meer mogelijkheden: sportbladen, schoolboeken, hobbybladen. Je vergroot je doelgroep dan met mensen die van het onderwerp houden of informatie willen over het onderwerp, dit hoeft niets met mangaliefhebberij te maken te hebben toch?
Als je strips op deze manier ziet zijn er veel meer mogelijkheden: sportbladen, schoolboeken, hobbybladen. Je vergroot je doelgroep dan met mensen die van het onderwerp houden of informatie willen over het onderwerp, dit hoeft niets met mangaliefhebberij te maken te hebben toch?
wah!! da's een goed idee!!! dat is een veel snellere manier om je doelgroep uit te breiden naar een tak die niks met manga te maken heeft. Natuurlijk! Veel verenigingen hebben een clubblad, dus als je daar iets in krijgt scheelt dat al heel wat. alleen is het wel jammer dat sportmanga zowel moeilijk zijn om te tekenen als interessant te maken... Iemand ideeën voor wat voor soort bladen we wat voor verhalen zouden kunnen aanbieden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen