De ontdekking van de hemel (waren het geen 900+ pagina's?) heb ik gekocht voor maar 15 euro in de Standaard Boekhandel (hardcover en mooi papierkwaliteit <3) een tijdje terug. Ben er alleen nog niet aan begonnen omdat ik nog bezig was aan mijn 'The Complete Collection of Oscar Wilde' en de mangaserie 'Monster' (had besloten de 18 boekjes in één keer uit te lezen tijdens de vakantie).
Tamara schreef:
Je kunt natuurlijk ook heel doorsnee zijn en Nooit meer slapen of De donkere kamer van Damocles lezen. In dit geval is er niets mis met doorsnee zijn hoor, maar ik denk dat de meeste docenten ondertussen wel over iets anders willen praten/lezen. Of leeft Hermans niet zo in België?
Grappig dat je ze doorsnee noemt, want die twee zijn de enige titels van je lijstje die ik niet ken ^^'.
Hmm, misschien zijn ze minder prominent aanwezig in het Vlaamse literatuuronderwijs? Beide boeken zijn van W.F. Hermans, wie je misschien wel kent als één van de drie grote naoorlogse schrijvers (de andere twee zijn Reve en Mulisch). Nooit meer slapen en De donkere kamer van Damocles zijn volgens velen zijn beste boeken.
Een belangrijk thema in de boeken van Hermans is dat de mens niet in staat is de realiteit objectief te beschouwen. De mens ziet altijd maar een deel en geeft er een eigen draai aan. Dit komt heel duidelijk naar voren in De donkere kamer van Damocles. Je wordt als lezer constant aan het twijfelen gebracht over de gebeurtenissen. In het boek volg je hoofdpersonage Henri Osewoudt terwijl hij verwikkeld raakt in de verzetsstrijd in WOII. Hij neemt opdrachten aan van een man die sprekend op hem lijkt. Je volgt zijn belevenissen, maar tegelijkertijd strooit Hermans ook met bewijs dat het bestaan van de dubbelganger tegenspreekt. Het is zelfs niet met zekerheid te zeggen of Osewoudt zich wel echt inzet voor het verzet.
Hermans had ook nogal een droog en zwart gevoel voor humor. Dit combineerde hij regelmatig zijn ervaringen aan de universiteit als geoloog. Dit is waar Nooit meer slapen om draait. Het volgt een geoloog die helemaal niet geschikt is voor zijn vakgebied terwijl hij veldwerk doet in Scandinavië. Hij bevindt zich in een ruw, haast onleefbaar gebied, maar heeft vrijwel geen ervaring met bergklimmen en survivalen. Alles wat mis kan gaan, gaat mis.
Tot dusver Tamara's literatuurlesje voor Vlaamse konijntjes
^
Bedankt dat je me zoveel bijbrengt, juffrouw Tamara =D!
Wij krijgen amper lessen over literatuur of schrijvers (en zeker niet uitgebreid) tijdens de lessen Nederlands (schandalig!), wat ik erg spijtig vind want ik lees graag goedgeschreven lectuur... Lijkt me veel interessanter dan toneelspelen (te zenuwslopend naar mijn mening) of grammatica- en spellingsoefeningen (want die zijn toch elk jaar het zelfde).
Wat zonde Hier wordt er de laatste twee jaar juist erg veel aandacht besteed aan literatuur. Op VWO-niveau tenminste. Wij hadden speciale lesboeken en alles.
Nu ik eraan denk... we hebben maar heel weinig geleerd over Vlaamse auteurs. Het was echt zoiets van: "België splitste zich af, ging z'n eigen dingetje doen, blabla, op naar Multatuli!" Ja, Elsschot, die werd wel eventjes behandeld, maar dat was vooral een waarschuwing. Wie Kaas las, was lui.
Mijn mentor was toevallig een fan van Vlaamse poezië, anders had ik helemaal weinig over Vlaamse literatuur gehoord. Behandelen jullie zoveel toneelstukken, omdat één van Vlaanderens belangrijkste schrijver uit de 19e eeuw vooral toneelstukken schrijven?
Mijn mentor was toevallig een fan van Vlaamse poezië, anders had ik helemaal weinig over Vlaamse literatuur gehoord. Behandelen jullie zoveel toneelstukken, omdat één van Vlaanderens belangrijkste schrijver uit de 19e eeuw vooral toneelstukken schrijven?
Dat weet ik eerlijk gezegd (nog) niet. Vorig schooljaar bij Nederlands kregen we 'expressie' dus vooral tonelen opvoeren (dat bedoelde ik met toneelspelen), veel theorie erover kregen we niet (daar gaan we het dit jaar pas uitgebreid over hebben). We krijgen wel elk jaar minder en minder grammatica/spelling en vorig jaar spendeerden we wel wat lessen aan poëzie (het expressionisme) en het analyseren van gedichten van Paul van Ostaijen. Ook Max Havelaar van Multatuli kwam vorig jaar ter sprake (maar heel even, niet uitgebreid genoeg om te verwachten dat het memorabel is voor de rest van mijn klas)...
Oh, maar al mijn leerkrachten Nederlands die ik ooit heb gehad geven allemaal graag creatieve schrijfopdrachten, dat is altijd wel een plus ^^.
Geregistreerd: 11 sep 2006 15:16 Woonplaats: The Hague
Hehe, ik heb eindelijk Mobiel van Stephen King uit. Duurde even met saai Stage en niet in bussen zitten. Het einde was weer heel typisch King. 'Huh? Waar is de rest?' of 'Oh... oh oke.' Het verhaal is zelf wel heel tof en erg leuk in elkaar gestoken.
Ben nu dus eindelijk begonnen aan P.S. I love you [engels] en die leest erg lekker weg! <3 En er zit leuke gekke humor in! Althans ik ben al een paar keer in een snort-fit uitgebarsten in een volle bus.
Dat is allemaal wel erg creatief in vergelijking met het Nederlandse literatuuronderwijs. Hier is het vooral bestuderen, analyseren en verslagen schrijven. Of is het niet zozeer een verschil tussen Nederland en Vlaanderen, maar meer een verschil tussen de verschillende stromingen in het Vlaamse onderwijs? ASO versus KSO enzo.
Dat is allemaal wel erg creatief in vergelijking met het Nederlandse literatuuronderwijs. Hier is het vooral bestuderen, analyseren en verslagen schrijven. Of is het niet zozeer een verschil tussen Nederland en Vlaanderen, maar meer een verschil tussen de verschillende stromingen in het Vlaamse onderwijs? ASO versus KSO enzo.
Ik heb het rond gevraagd bij mijn vrienden die een ASO-richting volgen (die toevallig op een andere school zitten) en als ik het goed begrepen heb, krijgen ze ook weinig tot geen lessen over literatuur. We krijgen wel allemaal dezelfde basisleerstof (taalbeschouwing, spelling, grammatica, een bepaald aantal boekverslagen per jaar maken et cetera) voor het vak Nederlands, maar hun creatieve opdrachten verschillen weer met die van ons. Ze kregen vorig jaar bijvoorbeeld geen 'Expressie', maar moesten een fragment van een boek verfilmen (aansluitend opdracht bij hun boekverslagen). Maar eigenlijk denk ik dat sommige lesinvullingen grotendeels afhangen van de leerkracht/school.
Nooit meer slapen van Willem Frederik Hermans is uitgeleend in onze bib dus heb ik 'Au pair' van dezelfde schrijver meegenomen, die zal me wel een tijdje bezighouden.
Au Pair... ik denk dat je die wel leuk zult vinden. Het wordt vaak vergeleken met De Donkere Kamer van Damocles, omdat veel thema's en motieven terugkeren. Tegelijkertijd is het minder zwaar.
Interessant om in de gaten te houden: de relatie tussen de schrijver en de hoofdpersoon.
Geregistreerd: 11 sep 2006 15:16 Woonplaats: The Hague
P.S. I love you is uitgelezen en staat netjes weer in de boekenkast.
De film en het boek zijn geheel anders, [de grote lijn zit er uiteraard wel in] maar beide zijn ze super tof.
Begin nu aan Dave Eggers's Where the Wild Things are.
Geregistreerd: 01 nov 2004 16:30 Woonplaats: *look behind you...*
ben de Stephen King collectie van mn ma aan het afwerken.
lees op het moment deel 4 van de Donkere Toren reeks. De eerste 3 delen heb ik verslonden, maar dit deel kabbelt te veel voort =( het verhaal krijgt wel nog steeds met elke pagina een nieuwe laag, echt heel vet!
iemand die deze reeks ook leest/heeft gelezen?
Geregistreerd: 26 feb 2009 13:15 Woonplaats: Tilburg
Ik lees niet zo snel boeken uit mezelf, dus ik lees vaak alleen boeken die ik voor Nederlands moet lezen en dat mag alleen Nederlandse literatuur zijn.
Ik ben op dit moment bezig met De Engelen Maker van Stefan Brijs, is best een leuk boek, ik heb niet het gevoel dat ik er mezelf doorheen moet slepen.
_________________ Ik teken en schilder. http://st-pam.tumblr.com/
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen