Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08 Woonplaats: Gotham city
Ping schreef:
leuke tekening, maar is de bovenarm van de rechterarm niet erg lang?
Ik heb hem juist eens moeten verlengen :S kan zijn dat ik hem iets te lang heb gemaakt, maar ik kan het niet zien...
L@UR@-CH@N schreef:
de benen zijn nu een stuk beter (ze stonden eerst zo ver uit elkaar!) alleen is haar rechterschouder veeeeeeeel te breed, dat lijntje moet achter de andere arm naar beneden gaan.
Beste wat je kunt doen IMO (als je een lastige pose wilt tekenen) is een foto maken van iemand in die positie, dan heb je ook gelijk een goed voorbeeld voor de handen, want de vingers zijn nog een beetje te kort.
Haar staart is nu wat vloeiender maar ik zou hem zelf eerst naar beneden laten vallen en dan omhoog....is voor de compositie wat mooier, lijkt me, maar dat is natuurlijk aan jou.
EDIT: Heb even de gekleurde versie op deviant bekeken, ziet er netjes uit zo.
Dank je wel. Ja, het zijn schoudervullingen in dat vestje trouwens xD dus eigenlijk express die brede schouders, maar ik merk wel dat de ene net iets meer dan de ander is. Tegenwoordig maak ik ook wel foto's(...meestal met zelftimer omdat niemand voor me wilt poseren) maar ik blijf stijf met mijn tekeningen... en tja, handen, veel oefenen lijkt me de enige oplossing, ik geloof in ieder geval al wel dat ik beter wordt Ik ben blij dat je het resultaat toch mooi vindt ^^
Chizuka schreef:
Ryjia schreef:
05-06: Oh jee, ik heb maar bar weinig getekend. Houd op! Maar hier ben ik heel trots op. Ik ben naar een duitse site gegaan: http://mangaka.de. De mensen daar hebben me echt geholpen met mijn WIP.
Hetzelfde meisje als vorige keer, ik hoop dat jullie dr mooi vinden.
Wauw ik vind deze eigenlijk best wel cool : ) het ziet er toch weer net wat anders uit dan de laatste die je hebt getekend. Mooi ingekleurd ook!
Ja, mijn stijl en mijn karakters blijven evalueren. Ik hoop een vaste stijl te vinden, maar ik doe nu eenmaal zo veel tegelijk dat het moeilijk is. Ik ben blij dat je het mooi vind. ^^
En weer iets nieuws.
Deze horen bij de vorige (het is een soort serie, ik ga ze straks allemaal bij elkaar zetten).
Ik denk alleen niet dat ik weer zo lang wacht met inkten als de vorige keer.
July:
proces
schets
(tijdelijke) colour sheme... Ik ben nog aan het bedenken wat ik op het shirt wil zetten
Rei Yui (dezelfde als een eindje terug in deze post en als die ene die onder de douche zingt):
proces
schets
(tijdelijke) colour sheme, hier nog niet helemaal tevreden mee
Ik heb erg mijn best gedaan ze wat magerder te maken dan Vera.. xD want dat zijn ze nu eenmaal
alleen lieten mijn skills eerder niet toe dat te laten zien XD lol
I love drawing shapely women
Geregistreerd: 12 mei 2008 20:24 Woonplaats: Den Haag
misschien is het hanig dat hij op een been echt staat en dat hij de andere dus gebogen heeft? dit ziet er een beetje onnatuurlijk uit... maar ik vind hem wel cool
De lichamen doen me erg denken aan stokjes. Probeer er wat ronde vormen in te krijgen. De lijnen die je tekent bij de schouders en heupen (in de eerste schets) zijn bijna evenwijdig aan elkaar. Probeer eens het bovenlichaam te draaien ten opzichte van de heupen bijvoorbeeld, of het personage door een heup laten zakken. Voor de spiegel gaan poseren is ook handig voor realistische poses. Overdrijf altijd een beetje als je manga tekent, het is tenslotte manga. De twee benen hebben trouwens nooit dezelfde houding en zelfs als ze het onder speciale omstandigheden wel hebben moet je ze toch anders tekenen. Het staat namelijk raar.
Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08 Woonplaats: Gotham city
Ping schreef:
misschien is het hanig dat hij op een been echt staat en dat hij de andere dus gebogen heeft? dit ziet er een beetje onnatuurlijk uit... maar ik vind hem wel cool
Ja, je hebt gelijk, hij lijkt wel erg ongebalanceert, ik zal er wat aan doen voor ik ga inken. Dank je wel voor de tip.
Onmyou schreef:
De lichamen doen me erg denken aan stokjes. Probeer er wat ronde vormen in te krijgen. De lijnen die je tekent bij de schouders en heupen (in de eerste schets) zijn bijna evenwijdig aan elkaar. Probeer eens het bovenlichaam te draaien ten opzichte van de heupen bijvoorbeeld, of het personage door een heup laten zakken. Voor de spiegel gaan poseren is ook handig voor realistische poses. Overdrijf altijd een beetje als je manga tekent, het is tenslotte manga. De twee benen hebben trouwens nooit dezelfde houding en zelfs als ze het onder speciale omstandigheden wel hebben moet je ze toch anders tekenen. Het staat namelijk raar.
Dank je voor te tips.
Als het gaat om de twee meisjes, die wilde ik juist wat platter. Kijk maar naar eerder werk, ik ben juist gewend om "ronde" vrouwen te tekenen, maar deze zijn mager. (Oeh spillepootjes)
Je hebt gelijk, het eerste meisje lijkt wel erg statisch, ik zal eens kijken of ik er wat meer energie in kan krijgen. Ik ga wel even in op je argument dat manga overdrijven is, want in mijn geval is dat niet zo, ik teken in een reatief realistische stijl van manga, dus wat minder overdreven. Ik poseer een boel in de spiegel, maar ja, tekenen en poseren gaat niet tegelijk, dus maak ik foto's.
En zoals hierboven. Ja, ik zie nu dat hij een beetje uit balans is, dus ik zal er wat aan doen. ^^
Nogmaals bedankt.
Met rondingen doelde ik niet op de 'rondingen van de vrouw' maar rondingen van lijnen. Veel lijnen zijn zo recht dat je er een liniaal langs kan leggen. Meer complexiteit helpt daartegen, zoals levendige houdingen, vouwen in kleding, enzovoort. Dat brengt mij bij het overdrijven. Dit bedoel ik natuurlijk subtiel. Ik doel erop dat je durft dingen te tekenen, ergens een flinke vouw aanbrengen bijvoorbeeld. Manga blijft manga, of het realistisch is of niet. Ik heb nog geen enkele mangatekening gezien, hoe realistisch ook, die niet overdreven getekend is. Zie het als een soort mentale stap om niet alles perfect te willen en bepaalde accenten te durven tekenen. Om mijn argument te versterken: zelf goede schilderijen zijn overdreven. Als precies geschilderd wordt zoals het is, is het niet interessant. Dan kan je net zo goed een foto maken.
Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08 Woonplaats: Gotham city
Onmyou schreef:
Met rondingen doelde ik niet op de 'rondingen van de vrouw' maar rondingen van lijnen. Veel lijnen zijn zo recht dat je er een liniaal langs kan leggen. Meer complexiteit helpt daartegen, zoals levendige houdingen, vouwen in kleding, enzovoort. Dat brengt mij bij het overdrijven. Dit bedoel ik natuurlijk subtiel. Ik doel erop dat je durft dingen te tekenen, ergens een flinke vouw aanbrengen bijvoorbeeld. Manga blijft manga, of het realistisch is of niet. Ik heb nog geen enkele mangatekening gezien, hoe realistisch ook, die niet overdreven getekend is. Zie het als een soort mentale stap om niet alles perfect te willen en bepaalde accenten te durven tekenen. Om mijn argument te versterken: zelf goede schilderijen zijn overdreven. Als precies geschilderd wordt zoals het is, is het niet interessant. Dan kan je net zo goed een foto maken.
Argument even tussendoor: Sorry, ooit gehoord van hyperrealisme?
En nu serieus: Ik snap nu denk ik wel waar je heen wilt, maar ik snap nog niet helemaal hoe ik dit in mijn tekeningen moet verwerken. Rondingen? Botten zijn nu eenmaal recht.
Of wacht. Ik heb wel iets...
Is dat wat je bedoelt?
Ik probeerde juist eigenlijk weg te blijven van die complexiteit omdat ik perfectionist ben, maar ik zal eens proberen. Ik wilde liever eerst die anatomie onder controle hebben.
Geregistreerd: 27 mei 2007 20:37 Woonplaats: in my mind 8D
Wat mij erg opvalt bij al je tekeningen, en zeker nu je de schetsen er ook bijplaatst, is dat jouw schetsen perfect kloppen qua anatomie, maar dat je 't dan in het proces fout "verbetert" (als ik het zo mag noemen). Als je nou eens probeert om je schetsen zo te laten en vervolgens niks meer te veranderen aan het lichaam, dus ook niet de benen smaller maken, het kruis extra aanduiden (dat maakt alsof diegene een heel breed kruis heeft - dat ziet er apart uit) of de schouders rechter maken. De lijnen vloeiend houden, zoals ze ook zijn in je schets. Je schetsen zijn superdynamisch.
In het kort is mijn tip:
Houd je aan je schets.
Argument even tussendoor: Sorry, ooit gehoord van hyperrealisme?
Jazeker, maar mijn argument blijft staan.
Citaat:
En nu serieus: Ik snap nu denk ik wel waar je heen wilt, maar ik snap nog niet helemaal hoe ik dit in mijn tekeningen moet verwerken. Rondingen? Botten zijn nu eenmaal recht.
Je tekent geen botten, je tekent spieren. Spieren hebben rondingen en over die rondingen heb ik het. Botten zijn trouwens niet recht.
Citaat:
Ik probeerde juist eigenlijk weg te blijven van die complexiteit omdat ik perfectionist ben, maar ik zal eens proberen. Ik wilde liever eerst die anatomie onder controle hebben.
Ik snap je niet helemaal, waarom verdwijnt de complexiteit als je perfectionist bent? Met complexiteit bedoel ik trouwens niet, hoe meer lijntjes hoe beter, maar dat een tekening verrassend blijft (pfff, moeilijk uit te leggen).
Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08 Woonplaats: Gotham city
Sfoozz schreef:
Wat mij erg opvalt bij al je tekeningen, en zeker nu je de schetsen er ook bijplaatst, is dat jouw schetsen perfect kloppen qua anatomie, maar dat je 't dan in het proces fout "verbetert" (als ik het zo mag noemen).
Oké, wacht even. Welke schetsen bedoel je? Die allereersten? (laat ik daar maar even van uit gaan)
Sfoozz schreef:
Als je nou eens probeert om je schetsen zo te laten en vervolgens niks meer te veranderen aan het lichaam, dus ook niet de benen smaller maken, het kruis extra aanduiden (dat maakt alsof diegene een heel breed kruis heeft - dat ziet er apart uit) of de schouders rechter maken. De lijnen vloeiend houden, zoals ze ook zijn in je schets. Je schetsen zijn superdynamisch. In het kort is mijn tip: Houd je aan je schets.
Maar ik moet me bij mijn schetsen ook wat meer aan mijn karakter houden. Ik maak juist de benen dunner, omdat ik geloof dat de benen te dik zijn voor het karakter Mijn schetsen zijn misschien dynamisch, maar dan weet ik nooit met welke lijnen ik wel of niet verder moet gaan en best vaak lijken mijn schetsen ook niet helemaal te kloppen qua verhoudingen. Wat raad je me aan te doen in die gevallen?
MeiMei schreef:
Wow, Sfoozz, je haalt me de woorden uit de vingers!
Woe, het lijkt inderdaad een goede tip, maar ik moet nog kijken hoe ik dit kan toepassen. Ik zal het zeker proberen.
Onmyou schreef:
Citaat:
Argument even tussendoor: Sorry, ooit gehoord van hyperrealisme?
Jazeker, maar mijn argument blijft staan.
Wat op manga geld, geld zeker niet voor hyperrealisme of andersom, ;) maar hyperrealisme is wel kunst ook al is het niet overdreven.
Onmyou schreef:
Citaat:
En nu serieus: Ik snap nu denk ik wel waar je heen wilt, maar ik snap nog niet helemaal hoe ik dit in mijn tekeningen moet verwerken. Rondingen? Botten zijn nu eenmaal recht.
Je tekent geen botten, je tekent spieren. Spieren hebben rondingen en over die rondingen heb ik het. Botten zijn trouwens niet recht.
Nou, een scheenbeen is toch wel aardig recht (en zichtbaar). Spieren en vet niet natuurlijk dat snap ik
Onmyou schreef:
Citaat:
Ik probeerde juist eigenlijk weg te blijven van die complexiteit omdat ik perfectionist ben, maar ik zal eens proberen. Ik wilde liever eerst die anatomie onder controle hebben.
Ik snap je niet helemaal, waarom verdwijnt de complexiteit als je perfectionist bent? Met complexiteit bedoel ik trouwens niet, hoe meer lijntjes hoe beter, maar dat een tekening verrassend blijft (pfff, moeilijk uit te leggen).
Ik bedoel dat ik weg probeer te blijven van moeilijke houdingen tot ik de anatomie onder de knie heb, maar nu snap ik ook wel dat ik niet beter wordt als ik niet probeer, dus ik spreek mezelf tegen. Ik zal er daarom ook flink iets aan proberen te doen.
Onmyou schreef:
Je strip ziet er goed uit trouwens!
Dank je wel. Is dit trouwens wel een beetje wat je bedoelde met rondingen en complexiteit?
Nog heel erg bedankt allemaal.
Edit: 1.
Hier is weer iets nieuws, ik hoop dat het wat minder "stijf" is dan al het voorgaande.
Nog iets. Ik heb dit op een groter formaat getekend dan normaal, maar ik schijn moeite te hebben met het trekken van lange semi-rechte lijnen. Nu heb ik al de tip gekregen dat ik vanuit mijn schouder moet tekenen, maar hoe moet ik dat nu precies doen? Ik heb het gevoel dat ik mijn hand niet hoe neerleg als ik dat doe en dan ga ik bijna automatisch weer vanuit mijn pols tekenen.
Geregistreerd: 04 nov 2005 15:57 Woonplaats: netherlands
Ryjia schreef:
Sfoozz schreef:
Wat mij erg opvalt bij al je tekeningen, en zeker nu je de schetsen er ook bijplaatst, is dat jouw schetsen perfect kloppen qua anatomie, maar dat je 't dan in het proces fout "verbetert" (als ik het zo mag noemen).
Oké, wacht even. Welke schetsen bedoel je? Die allereersten? (laat ik daar maar even van uit gaan)
Sfoozz schreef:
Als je nou eens probeert om je schetsen zo te laten en vervolgens niks meer te veranderen aan het lichaam, dus ook niet de benen smaller maken, het kruis extra aanduiden (dat maakt alsof diegene een heel breed kruis heeft - dat ziet er apart uit) of de schouders rechter maken. De lijnen vloeiend houden, zoals ze ook zijn in je schets. Je schetsen zijn superdynamisch. In het kort is mijn tip: Houd je aan je schets.
Maar ik moet me bij mijn schetsen ook wat meer aan mijn karakter houden. Ik maak juist de benen dunner, omdat ik geloof dat de benen te dik zijn voor het karakter Mijn schetsen zijn misschien dynamisch, maar dan weet ik nooit met welke lijnen ik wel of niet verder moet gaan en best vaak lijken mijn schetsen ook niet helemaal te kloppen qua verhoudingen. Wat raad je me aan te doen in die gevallen?
MeiMei schreef:
Wow, Sfoozz, je haalt me de woorden uit de vingers!
Woe, het lijkt inderdaad een goede tip, maar ik moet nog kijken hoe ik dit kan toepassen. Ik zal het zeker proberen.
Onmyou schreef:
Citaat:
Argument even tussendoor: Sorry, ooit gehoord van hyperrealisme?
Jazeker, maar mijn argument blijft staan.
Wat op manga geld, geld zeker niet voor hyperrealisme of andersom, maar hyperrealisme is wel kunst ook al is het niet overdreven.
Onmyou schreef:
Citaat:
En nu serieus: Ik snap nu denk ik wel waar je heen wilt, maar ik snap nog niet helemaal hoe ik dit in mijn tekeningen moet verwerken. Rondingen? Botten zijn nu eenmaal recht.
Je tekent geen botten, je tekent spieren. Spieren hebben rondingen en over die rondingen heb ik het. Botten zijn trouwens niet recht.
Nou, een scheenbeen is toch wel aardig recht (en zichtbaar). Spieren en vet niet natuurlijk dat snap ik
Onmyou schreef:
Citaat:
Ik probeerde juist eigenlijk weg te blijven van die complexiteit omdat ik perfectionist ben, maar ik zal eens proberen. Ik wilde liever eerst die anatomie onder controle hebben.
Ik snap je niet helemaal, waarom verdwijnt de complexiteit als je perfectionist bent? Met complexiteit bedoel ik trouwens niet, hoe meer lijntjes hoe beter, maar dat een tekening verrassend blijft (pfff, moeilijk uit te leggen).
Ik bedoel dat ik weg probeer te blijven van moeilijke houdingen tot ik de anatomie onder de knie heb, maar nu snap ik ook wel dat ik niet beter wordt als ik niet probeer, dus ik spreek mezelf tegen. Ik zal er daarom ook flink iets aan proberen te doen.
Onmyou schreef:
Je strip ziet er goed uit trouwens!
Dank je wel. Is dit trouwens wel een beetje wat je bedoelde met rondingen en complexiteit?
Nog heel erg bedankt allemaal.
Hier is weer iets nieuws, ik hoop dat het wat minder "stijf" is dan al het voorgaande.
Nog iets. Ik heb dit op een groter formaat getekend dan normaal, maar ik schijn moeite te hebben met het trekken van lange semi-rechte lijnen. Nu heb ik al de tip gekregen dat ik vanuit mijn schouder moet tekenen, maar hoe moet ik dat nu precies doen? Ik heb het gevoel dat ik mijn hand niet hoe neerleg als ik dat doe en dan ga ik bijna automatisch weer vanuit mijn pols tekenen.
Man, lange quote maar wilde even reageren.
Ik ben het eens qua schetsen. Het begint heel erg goed, maar naarmate je verder gaat, worden de verhoudingen minder en wordt het wat stijfjes. Maar ik zal niet verder over de schetsen gaan, dat is al genoeg gedaan.
Over de semi-rechte lijnen. Wat ik meestal doe is de hand wat van het papier afhalen en dan een semi-rechte lijn maken. Je hand zweeft dan over het papier als het ware.
Over de "laatste" tekening van je. Hij ziet er goed uit, maar er zijn een paar dingen die me opvallen.
De vleugels worden wel heel smal wanneer ze bij haar rug komen. Meestal is dat wat breder.
Volgens mij heeft ze een soort van korset aan en welgevormde borsten, maar aan haar linkerzijde (voor ons) lijkt het alsof ze zo plat als een duppie is. Volgens mij had de borst wel wat ronder gemaakt kunnen worden aan de linkerkant, zeker omdat korsetten het geheel wat oppompen.
De pols is wel een tikkeltje aan de dunne kant. Ook de schouders zijn vrij smal. Meestal is 1 schouder ong. een half hoofd breed.
En dan de benen. De vorm van de bovenbenen ziet er goed uit, maar de onderbenen, die vind ik wel heel erg smal. Dat valt me wel meer op, ook bij de personages van die grote poster (die van die 4 karakters). Als ik jou was, zou ik wat meer volume aan de onderbenen geven en ietsje korter doen. Ziet er mooier uit.
Maar, zoals ik al zei, de tekening ziet er goed uit en in vergelijking met eerder werk ga je vooruit ^^
Ga zo door meid.
"zelf goede schilderijen zijn overdreven. Als precies geschilderd wordt zoals het is, is het niet interessant. Dan kan je net zo goed een foto maken."
Je ziet wat mijn mening over hyperrealisme is Het is wat anders als het als onderdeel in een schilderij wordt gebruikt.
Wat wel en niet overeenkomt met hyperrealisme kan me weinig schelen. Ik weet wel dat alles wat ik mooi vind op een bepaalde manier overdreven is. 'Overdreven' is misschien een misleidend woord, maar ik hoop dat je snapt wat ik ermee bedoel.
Over rechte lijnen, het maakt natuurlijk helemaal niets uit of iets recht is of niet. Het is de bedoeling dat een tekening mooi is en toen ik je tekeningen zag, waar ik op reageerde, voelde ik dat er veel recht en stijfjes was. Rechte benen bijvoorbeeld kan best mooi zijn, maar in gedetailleerde tekeningen vind ik de rondingen van spieren mooier dan rechte latjes.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen