aniway.nlaniway.nl
 Help Help  aniway.nl AniWay
 Rules Regels  Leden Leden
 Zoeken Zoeken  Groepen Groepen
 Gebruikerspaneel Gebruikerspaneel  Inloggen Inloggen
 * Registreren
Laatste 5 Actieve Onderwerpen
16:26  Nieuwe Manga aanwinsten   Ash Ketchu
15:18  Nieuwe Merchandise aanwinsten ...   Kam
09:21  Laatst voltooide anime + ...   Ash Ketchu
04:40  [TK] Manga: Golden Kamuy, ...   Kerrirri-c
23:19  дом 2   FrancisVup
Het is nu 30 aug 2019 16:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 25 okt 2016 20:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2010 21:14
Woonplaats: Oost-Drenthe щ(゚Д゚щ)
Superkip schreef:
Nishicon is alweer twee weken geleden en ook daar was een Artist Alley (soort van).
Wat was de ervaring van de mensen die daar stonden?
Ik ben er zelf doorheen gelopen en vond het er persoonlijk nogal treurig uitzien, maar misschien dat ik me daarin vergis.


Ik was eerst met mijn kraampje daar geplaatst en heb er meteen werk van gemaakt om te verhuizen naar de dealerroom. Idd een treurige boel.... Ik kende geen van de artists goed die daar stonden met een kraam, dus ik weet niet van hun sales. Vrienden van me die achter een promotiestand stonden voor hun conventie doekten elke dag al vele uren eerder hun stand op. Dat zegt al genoeg. :/

Superkip schreef:
Ja, ik snap wel wat je bedoeld. Ik geloof dat dat soort conventions ook erg zouden kunnen profiteren van meer activiteiten.
Soms hebben ze wel presentaties/panels van de uitgenodigde gasten of ze hebben ergens een concert, maar workshops en dergelijk ontbreken.


Ikzelf en meerdere kenissen van me hebben vaker geprobeerd bij beurzen van dit type om te proberen er workshops/lezingen te geven, maar de organisatie laat steeds zelf weten dat er weinig interesse in is. Ze willen voornamelijk focussen op een aantal grote events op een podium en geven niet zo veel om het idee voor kleinere lezingen/workshops (mijn gok is dat dit dan ook ligt aan de commerciële insteek). Erg spijtig, ik hoor wel meerdere menser er over klagen bij dit type beurzen dat ze dat toch wel missen.

_________________
Verkoop en gezocht I Figure-blog I MFC I Cosplay

Next con/event:
Animecon 2019:
Friday: Vocaloid - Calne Ca (partial)
Saturday: Gurokawaii coord
Sunday: TERA - Elin Priestess (debut!)

Afbeelding
Gives lectures and events at conventions & Staff YaYcon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 30 okt 2016 10:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08
Woonplaats: Gotham city
Gurenn schreef:
^ 't Heeft meer te maken met de organisatie achter de conventie dan het onderwerp ervan. Imagicon wordt dan ook georganiseerd door een non-profitstichting. :wink:

Westerse media valt in Nederland veel makkelijker te commercialiseren omdat de doelgroep veel groter is, als je winst wilt maximaliseren ga je uiteraard voor een maximum aan standhouders en bezoekers en voor een minimum aan activiteiten.

Ja dat klopt natuurlijk en dat wist ik stiekem ook wel...

Tamara schreef:
^Daarnaast is er hier praktisch geen bedrijven die ook maar iets met manga of anime te maken hebben. Als we een paar mangatitels per jaar van een willekeurige stripuitgeverij zien, is dat veel. Daarnaast wordt er hier en daar eens een animefilm met Nederlandse ondertitels uitgegeven.

Voor Nederlandse animeconventies betekent dit dat er veel minder bedrijven zijn die baat hebben bij grote stands op de beursvloer, delen van het programma kunnen sponsoren of gasten hierheen kunnen halen. Bijna alles moet dan ook vanuit de gemeenschap zelf komen. Dat maakt onze animeconventies vrij uniek. Ga je richting Duitsland, dan zie je dat het publiek ook veel betrokken wordt bij de conventie, maar dat is dan meer in de vorm van wedstrijden gesponsord/georganiseerd door uitgevers en andere bedrijven. (Bijzonder aan Duitsland is dat er een musicalcultuur is ontstaan binnen de animecommunity. Daar hebben grote conventies meerdere optredens van amateurgroepen en worden echt goed bezocht.)


Ja, klopt helemaal. Toch blijft het jammer. Precies, in Duitsland is er bijvoorbeeld ook al jaren de "Pimp my character" wedstrijd in samenwerking van Animaigic/Animania (Animania is een tijdschrift uigegeven door de organisatie van Animagic) en Wacom.

Dat van die musicals wist ik niet. Erg interessant, moet ik toch eens onderzoek naar doen.

Maakie schreef:
Ik was eerst met mijn kraampje daar geplaatst en heb er meteen werk van gemaakt om te verhuizen naar de dealerroom. Idd een treurige boel.... Ik kende geen van de artists goed die daar stonden met een kraam, dus ik weet niet van hun sales. Vrienden van me die achter een promotiestand stonden voor hun conventie doekten elke dag al vele uren eerder hun stand op. Dat zegt al genoeg. :/


Ja precies, goede keuze hoor.

Maakie schreef:
Ikzelf en meerdere kenissen van me hebben vaker geprobeerd bij beurzen van dit type om te proberen er workshops/lezingen te geven, maar de organisatie laat steeds zelf weten dat er weinig interesse in is. Ze willen voornamelijk focussen op een aantal grote events op een podium en geven niet zo veel om het idee voor kleinere lezingen/workshops (mijn gok is dat dit dan ook ligt aan de commerciële insteek). Erg spijtig, ik hoor wel meerdere menser er over klagen bij dit type beurzen dat ze dat toch wel missen.


Dat is toch erg zonde.

_________________
Afbeelding
Eigen Boekjes | Tumblr | DeviantArt | Facebook | Etsy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 30 okt 2016 12:21 
Offline
AniWay Hoofdredacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 20:47
Citaat:
Dat van die musicals wist ik niet. Erg interessant, moet ik toch eens onderzoek naar doen.


De eerste keer dat Roderick en ik besloten zoiets te bezoeken, hadden we ook zoiets van: "ach ja, zal wel een geinig fandomdingetjes zijn", maar de show (Und Bitte van Dango)waar we heen gingen was echt ontzettend leuk. Het bleek dus dat er meerdere groepen zijn die al jaren ervaring hebben en echt elk jaar een nieuwe musical in elkaar zetten (plus nog wat amateur-amateurgroepjes die kleinere shows neerzetten), speciaal om op te voeren op animeconventies.

Maar goed, die shows lijken de meest fangedreven dingen te zijn die ze hebben. Verder is het vooral industrie, speciale gasten etc. die de programma's vullen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 30 okt 2016 17:41 
Offline
AniWay Redacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2004 12:43
Woonplaats: the seven seas
Het lijkt vooral op een andere evolutie van fandom die ze daar hebben. In plaats van de hypergespecialiseerde cosplaydingen die we hier in Nederland hebben, is het daar nog veel extremer de theaterkant opgegaan (wat zelf erg mijn voorkeur heeft, ik mis juist het 'Gesamtkunstwerk'-aspect in Nederland, waar we alles opsplitsen in korte skits of zelfs alleen een kostuum showen). Dat komt waarschijnlijk vanuit de community, waar groepen ontstonden die steeds meer en beter gingen performen, en dat gecombineerd met ondersteuning van de cons, die er serieuze ruimte voor gingen inruimen op het toneel.

Nu moet je zulke dingen niet ineens hier of daar proberen te forceren, maar het is een interessante kijk op hoe het óók had kunnen gaan. En wat misschien nog kan. Vergeet niet dat we zes of zeven jaar geleden een aantal cosplay-actgroepen hadden die geavanceerd te werk gingen, met humoristische scripts of technieken als blacklight en ninjasuits. Die zijn helaas allemaal opgehouden.

_________________
Pindakaas en Sushi - Dé boekenreeks voor Japanfans!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 30 okt 2016 18:09 
Offline
AniWay Hoofdredacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 20:47
Roderick schreef:
Het lijkt vooral op een andere evolutie van fandom die ze daar hebben. In plaats van de hypergespecialiseerde cosplaydingen die we hier in Nederland hebben, is het daar nog veel extremer de theaterkant opgegaan (wat zelf erg mijn voorkeur heeft, ik mis juist het 'Gesamtkunstwerk'-aspect in Nederland, waar we alles opsplitsen in korte skits of zelfs alleen een kostuum showen). Dat komt waarschijnlijk vanuit de community, waar groepen ontstonden die steeds meer en beter gingen performen, en dat gecombineerd met ondersteuning van de cons, die er serieuze ruimte voor gingen inruimen op het toneel.

Nu moet je zulke dingen niet ineens hier of daar proberen te forceren, maar het is een interessante kijk op hoe het óók had kunnen gaan. En wat misschien nog kan. Vergeet niet dat we zes of zeven jaar geleden een aantal cosplay-actgroepen hadden die geavanceerd te werk gingen, met humoristische scripts of technieken als blacklight en ninjasuits. Die zijn helaas allemaal opgehouden.


Is onze community niet in veel opzichten individualistischer geworden? Vijf jaar geleden schoten dojinshigroepjes uit paddenstoelen uit de grond, nu zitten veel tekenaars alleen achter een tafeltje (in merchandise veranderde) illustraties te verkopen. Ik merk het zelfs achter de schermen bij AniWay: de verschillende onderdelen samen laten werken is een gigantische uitdaging. Veel mensen zitten het liefst ergens in hun eigen hoekje.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 30 okt 2016 18:19 
Offline
AniWay Redacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2004 12:43
Woonplaats: the seven seas
Kan zijn. Misschien ligt het er wel aan dat alles alleen kan worden gedaan. Een grote theaterproductie lukt gewoon niet zonder een team :)

_________________
Pindakaas en Sushi - Dé boekenreeks voor Japanfans!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 30 okt 2016 20:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08
Woonplaats: Gotham city
Erg interessant allemaal. Inderdaad leuk om dan te zien hoe het ook anders kan.

Het is ook gewoon makkelijker geworden dingen alleen te doen. Ik heb het idee dat een boekje uitgeven een jaar of 10 geleden wat moeilijker was in je eentje, omdat dat gauw al erg duur werd, maar tegenwoordig zijn drukkers veel toegankelijker en veel goedkoper. Het is dan ook wel jammer dat er minder boekjes worden gemaakt in het algemeen...

Het hele gevoel van community is daardoor ook verdwenen. Het was heel gezellig om met elkaar de conventions af te gaan. Vaak ging je samen met andere cirkels eten erna. Tegenwoordig niet zo...

_________________
Afbeelding
Eigen Boekjes | Tumblr | DeviantArt | Facebook | Etsy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 00:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2008 20:47
Woonplaats: Antwerpen
Tamara schreef:
Roderick schreef:
Het lijkt vooral op een andere evolutie van fandom die ze daar hebben. In plaats van de hypergespecialiseerde cosplaydingen die we hier in Nederland hebben, is het daar nog veel extremer de theaterkant opgegaan (wat zelf erg mijn voorkeur heeft, ik mis juist het 'Gesamtkunstwerk'-aspect in Nederland, waar we alles opsplitsen in korte skits of zelfs alleen een kostuum showen). Dat komt waarschijnlijk vanuit de community, waar groepen ontstonden die steeds meer en beter gingen performen, en dat gecombineerd met ondersteuning van de cons, die er serieuze ruimte voor gingen inruimen op het toneel.

Nu moet je zulke dingen niet ineens hier of daar proberen te forceren, maar het is een interessante kijk op hoe het óók had kunnen gaan. En wat misschien nog kan. Vergeet niet dat we zes of zeven jaar geleden een aantal cosplay-actgroepen hadden die geavanceerd te werk gingen, met humoristische scripts of technieken als blacklight en ninjasuits. Die zijn helaas allemaal opgehouden.


Is onze community niet in veel opzichten individualistischer geworden? Vijf jaar geleden schoten dojinshigroepjes uit paddenstoelen uit de grond, nu zitten veel tekenaars alleen achter een tafeltje (in merchandise veranderde) illustraties te verkopen. Ik merk het zelfs achter de schermen bij AniWay: de verschillende onderdelen samen laten werken is een gigantische uitdaging. Veel mensen zitten het liefst ergens in hun eigen hoekje.

Klinkt alsof Nederland de Vlaamse kant opgaat, doujinshigroepen zijn hier nooit geweest (net als veel andere Nederlandse initiatieven) en gemotiveerde staffleden vinden voor een non-profitevent (en idd alles laten samenwerken) is een grote uitdaging. :D
Ik hoor ook dat conventies zoals Animecon het tegenwoordig moeilijker hebben om gophers te vinden dan vroeger, dus dat kan wel kloppen. Ik heb de indruk dat de tendens richting steeds meer focus op cosplay ervoor zorgt dat er steeds minder mensen zijn om zich met andere initiatieven bezig te houden (cosplay gaat immers niet altijd goed samen met andere verantwoordelijkheden op cons en kan op zichzelf al tijdrovend zijn), maar het zal wel wat complexer zijn dan dat.

_________________
Atsusacon, join our seventh edition on 5-6 August 2017!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 09:35 
Offline
AniWay Hoofdredacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 20:47
Superkip schreef:
Het is dan ook wel jammer dat er minder boekjes worden gemaakt in het algemeen...


Dat is een van de redenen waarom AniWay geen dojinshirubriek meer heeft: er worden in Nederland niet voldoende boekjes geproduceerd om die te vullen. Als we nu iets van een Nederlandse tekenaar bespreken, is het vaak iemand die opeens opdook op een conventie met een gedrukte versie van zijn/haar webcomic. Nu leveren die webcomictekenaars wel vaak werk dat kan concurreren met professionals, dus ik zal niet te hard klagen :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 09:52 
Offline
AniWay Redacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2004 12:43
Woonplaats: the seven seas
Oei, Glenn, dat is een doemscenario daar. Nu heb ik an sich niks tegen de insane mooie cosplays die je overal ziet, ik zou vooral willen dat het theateraspect weer wat meer ruimte krijgt. Ook daar is het puur marktwerking, vrees ik: ik hoor al jaren dat het voor cons moeilijk is om fatsoenlijk shows / acts te vinden. Het komt dus van twee kanten.

Ach, het enige wat we hoeven te doen om anderhalf uur durende musicalproducties te zien is een paar honderd kilometer de grens over en basiskennis Duits leren. Als je het nog nooit hebt gezien, is het moeilijk om voor te stellen hoe belachelijk professioneel die shows daar zijn. Het eerder genoemde Dangotastisch had twee jaar geleden een musical gebaseerd op een clash van Disneyfiguren, met Belle en het Beest-nummers die revue-waardig waren.

_________________
Pindakaas en Sushi - Dé boekenreeks voor Japanfans!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 14:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 22:53
Woonplaats: Rotterdam!
Het kan ook heel erg aan liggen dan het 'makkelijker' is en minder tijd kost om een illustratie te maken dan een boekje. Een gezamenlijk boekje uitbrengen geeft meer stress dan dat je bv iets in je eentje kan doen. Denk aan deadlines, voornamelijk het niet halen van deadlines ^^;;

Nishicon heeft niet aangegeven dat er een scheiding zou zijn tussen dealers en de rest (noem het maar even zo). Je komt maar opeens achter dat je daar niet tussen de dealers zit, zoals maaike, wat je wel verwacht. Persoonlijk vind ik dat best een slecht van ze. Ik stond er zelf niet, maar zou zo kunnen overwegen om niet te gaan, want het waren dure tafels. (het algemeen gevoel dat de tafels van Animecon duur zijn, is in het praktijk al laaang niet meer zo)

_________________
Mijn art, work in progressies en conventie bezoeken als artist.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 20:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2008 20:47
Woonplaats: Antwerpen
Roderick schreef:
Oei, Glenn, dat is een doemscenario daar. Nu heb ik an sich niks tegen de insane mooie cosplays die je overal ziet, ik zou vooral willen dat het theateraspect weer wat meer ruimte krijgt.

Oh, ik ook niet hoor. Is gewoon een algemene tendens die ik opmerk. :wink:

_________________
Atsusacon, join our seventh edition on 5-6 August 2017!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 02 nov 2016 00:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2010 21:14
Woonplaats: Oost-Drenthe щ(゚Д゚щ)
Interessante andere discussie die hier is opgekomen. :) Die showgroepen vond ik zelf ook een erg verassende ontdekking toen ik voor het eerst naar een Duitse con ging.

Wat jullie aangeven voor de artists kan ik ook beamen voor veel cosplayers. Je merkt ook dat de hoeveelheid deelnemers voor duo & groep-competities voor cons tegenwoordig veel lager zijn dan alle mensen die solo mee willen doen.

Toen ik voor het eerst aan een cosplay competitie meedeed, deed ik dit met een groep in circa 2007. Ik had toen ook echt het idee dat ik eigenlijk alleen een goede kans maakte en iets professioneels op het podium kon zetten door met een groep mensen samen te werken: o.a. iemand met ervaring in actschrijven, iemand die al langer competities deed, iemand die goed was met voice overs en uiteraard een gecombineerde liefde voor de serie die zorgde voor een goede samenwerking.

Dingen veranderden snel en vooral rond 2010 merkte ik de individualiteit meer, ook bij cosplayers die rondliepen op de cons en niet aan compo's meededen, je zag minder mensen in (grote) groepen van dezefde series rondlopen. In 2012 begon ik zelf met solo acts en merkte ik dat (naast dat ik meer ervaring had met cosplay & op het podium staan uiteraard, ik ook met goede tutorials online en feedback vragen heel ver kwam en het dus niet "nodig" was om met een (grote) groep samen te werken. Sterker nog: met een groep samenwerken bracht eigenlijk meer heisa met zich mee. Mensen die niet hun delen op tijd afkrijgen (waardoor er paniek komt of mensen snel voor anderen onderdelen moesten gaan maken), mogelijk ver van elkaar weg wonen en moeite hebben om af te spreken en te oefenen, dan nog vaak mensen met een drukke opleiding of werk...

Eigenlijk vind ik het zelf ook erg jammer. Ik zou ook graag als cosplayer weer met een groep of als een sterk duo willen samenwerken. Maarja, weinig tijd en het lijkt ook moeilijker om geschikte partner(s) te vinden dan vroeger (ik blame mijn persoonlijke drukte natuurlijk ook een beetje).

Je ziet bij veel cons ook dat de solo-competities zo vol zitten, maar het soms moeilijk kan zijn om de minimale hoeveelheid mensen voor een groep of duo-wedstrijd te trekken. Terwijl toen ik net nieuw was in de cosplay-scène (zo rond 2005) het meer verdeeld was. Wat misschien ook tegenwerkt is dat er strengere tijdslots nu ook zijn op cons voor duo & groepsacts. Ik kan me van jaren geleden herinneren dat ik soms wel eens naar een act zat te kijken en me afvroeg of er ooit een eind aan kwam. Tegenwoordig zijn zelfs groeps-act bijna nooit langer dan 3-4 minuten. Dus die hele theatherspektakel/showgroepen uit Duitsland zie ik daardoor hier niet snel gebeuren (zou wel tof zijn!).

Sorry voor de cosplay-perspectief rambles. Terug naar de artists. Het klopt zeker dat je veel individuele artists tegenwoordig ziet, terwijl vroeger Aniway en andere plekken altijd barstte van (beginnende) tekenaars die een cirlce zochten of zelf een circle wilde opzetten.

Zeker nu artists vooral focussen op prints en kleine merch, is het investeerkapitaal niet zo hoog als een grote hoeveelheid boekjes laten drukken. Volgensmij hadden we dat al eerder in dit topic besproken, hoe tegenwoordig minder vraag lijkt te zijn naar zowel doujinshi als manga en andere type boeken, en alles meer merchandise-focussed wordt (zowel artist als commercieel).

Om een beetje een einde te breien aan mijn wall of text hier: Zowel met artists als cosplayers heb ik het idee dat alles meer professioneel wordt, maar daarmee ook meer individueel. Het "voor en door fans"-werk en gevoel gaat dan een beetje weg Nu al die grote commerciële comic-evenementen ook bij ons opduiken (en goed lijken te lopen qua bezoekersaantallen) is er misschien wel een kans dat de vrijwiliggers-events weer meer naar de niche gaan zoals vroeger. Ben benieuwd, wat meer zoals de goede oude tijd zal ik niet over klagen. :)

Nat-chan schreef:
Nishicon heeft niet aangegeven dat er een scheiding zou zijn tussen dealers en de rest (noem het maar even zo). Je komt maar opeens achter dat je daar niet tussen de dealers zit, zoals maaike, wat je wel verwacht. Persoonlijk vind ik dat best een slecht van ze. Ik stond er zelf niet, maar zou zo kunnen overwegen om niet te gaan, want het waren dure tafels. (het algemeen gevoel dat de tafels van Animecon duur zijn, is in het praktijk al laaang niet meer zo)


Ze hadden het wel over de e-mail van tevoren aangegeven, maar zeer lastminute. :/ Niet alleen op Nishicon hoor, maar bij veel cons heb ik het idee dat artists/crafts/nonprofits zich "genaaid" voelen als ze (soms onaangekondigd) in een aparte kamer of plek worden neergezet van de commerciële dealers.

Het "Alles op Animecon is duur!"-sfeertje blijft er altijd inzitten merk ik. :') Persoonlijk zie ik het alleen aan de belachelijk dure hotels, maar daar gaat Animecon zelf uiteraard niet over.

_________________
Verkoop en gezocht I Figure-blog I MFC I Cosplay

Next con/event:
Animecon 2019:
Friday: Vocaloid - Calne Ca (partial)
Saturday: Gurokawaii coord
Sunday: TERA - Elin Priestess (debut!)

Afbeelding
Gives lectures and events at conventions & Staff YaYcon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 03 nov 2016 13:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08
Woonplaats: Gotham city
Gurenn schreef:
Klinkt alsof Nederland de Vlaamse kant opgaat, doujinshigroepen zijn hier nooit geweest (net als veel andere Nederlandse initiatieven) en gemotiveerde staffleden vinden voor een non-profitevent (en idd alles laten samenwerken) is een grote uitdaging. :D
Ik hoor ook dat conventies zoals Animecon het tegenwoordig moeilijker hebben om gophers te vinden dan vroeger, dus dat kan wel kloppen. Ik heb de indruk dat de tendens richting steeds meer focus op cosplay ervoor zorgt dat er steeds minder mensen zijn om zich met andere initiatieven bezig te houden (cosplay gaat immers niet altijd goed samen met andere verantwoordelijkheden op cons en kan op zichzelf al tijdrovend zijn), maar het zal wel wat complexer zijn dan dat.


Ai, dat klinkt niet bepaald gezellig.

Tamara schreef:
Dat is een van de redenen waarom AniWay geen dojinshirubriek meer heeft: er worden in Nederland niet voldoende boekjes geproduceerd om die te vullen. Als we nu iets van een Nederlandse tekenaar bespreken, is het vaak iemand die opeens opdook op een conventie met een gedrukte versie van zijn/haar webcomic. Nu leveren die webcomictekenaars wel vaak werk dat kan concurreren met professionals, dus ik zal niet te hard klagen :)


Ja, ik heb het inderdaad gemerkt en zelf al die conclusie getrokken dat het daarom moest zijn.

Roderick schreef:
Oei, Glenn, dat is een doemscenario daar. Nu heb ik an sich niks tegen de insane mooie cosplays die je overal ziet, ik zou vooral willen dat het theateraspect weer wat meer ruimte krijgt. Ook daar is het puur marktwerking, vrees ik: ik hoor al jaren dat het voor cons moeilijk is om fatsoenlijk shows / acts te vinden. Het komt dus van twee kanten.

Ach, het enige wat we hoeven te doen om anderhalf uur durende musicalproducties te zien is een paar honderd kilometer de grens over en basiskennis Duits leren. Als je het nog nooit hebt gezien, is het moeilijk om voor te stellen hoe belachelijk professioneel die shows daar zijn. Het eerder genoemde Dangotastisch had twee jaar geleden een musical gebaseerd op een clash van Disneyfiguren, met Belle en het Beest-nummers die revue-waardig waren.


Moet ik toch eens een keer heen dan. Volgens mij heb ik al ergens van die (niet) Disney musical gehoord.

Nat-chan schreef:
Het kan ook heel erg aan liggen dan het 'makkelijker' is en minder tijd kost om een illustratie te maken dan een boekje. Een gezamenlijk boekje uitbrengen geeft meer stress dan dat je bv iets in je eentje kan doen. Denk aan deadlines, voornamelijk het niet halen van deadlines ^^;;

Nishicon heeft niet aangegeven dat er een scheiding zou zijn tussen dealers en de rest (noem het maar even zo). Je komt maar opeens achter dat je daar niet tussen de dealers zit, zoals maaike, wat je wel verwacht. Persoonlijk vind ik dat best een slecht van ze. Ik stond er zelf niet, maar zou zo kunnen overwegen om niet te gaan, want het waren dure tafels. (het algemeen gevoel dat de tafels van Animecon duur zijn, is in het praktijk al laaang niet meer zo)

Dat is zeker het geval.
Ik weet niet, ik heb al een tijd niet meer naar Animecon prijzen gekeken, omdat het voor mij gewoon ver weg is en daarom ook in een hotel zou moeten zitten. Het zijn dan waarschijnlijk ook niet zo zeer de prijzen van Animecon zelf wat voor mij te duur is.

Maakie schreef:
Interessante andere discussie die hier is opgekomen. :) Die showgroepen vond ik zelf ook een erg verassende ontdekking toen ik voor het eerst naar een Duitse con ging.

Wat jullie aangeven voor de artists kan ik ook beamen voor veel cosplayers. Je merkt ook dat de hoeveelheid deelnemers voor duo & groep-competities voor cons tegenwoordig veel lager zijn dan alle mensen die solo mee willen doen.

...

Sorry voor de cosplay-perspectief rambles. Terug naar de artists. Het klopt zeker dat je veel individuele artists tegenwoordig ziet, terwijl vroeger Aniway en andere plekken altijd barstte van (beginnende) tekenaars die een cirlce zochten of zelf een circle wilde opzetten.



Helemaal niet erg, ook interessant om deze evolutie vanuit een ander standpunt te zien.

Maakie schreef:
Zeker nu artists vooral focussen op prints en kleine merch, is het investeerkapitaal niet zo hoog als een grote hoeveelheid boekjes laten drukken. Volgensmij hadden we dat al eerder in dit topic besproken, hoe tegenwoordig minder vraag lijkt te zijn naar zowel doujinshi als manga en andere type boeken, en alles meer merchandise-focussed wordt (zowel artist als commercieel).

Om een beetje een einde te breien aan mijn wall of text hier: Zowel met artists als cosplayers heb ik het idee dat alles meer professioneel wordt, maar daarmee ook meer individueel. Het "voor en door fans"-werk en gevoel gaat dan een beetje weg Nu al die grote commerciële comic-evenementen ook bij ons opduiken (en goed lijken te lopen qua bezoekersaantallen) is er misschien wel een kans dat de vrijwiliggers-events weer meer naar de niche gaan zoals vroeger. Ben benieuwd, wat meer zoals de goede oude tijd zal ik niet over klagen. :)


Erg jammer. Ik heb het gevoel dat dit allemaal nog een keer gaat exploderen. Als er meer maanden komen die net als vorige oktober helemaal vol zitten met conventions dan zullen er in verhouding minder mensen naar die conventions komen (omdat ze moeten kiezen) en dan zullen sommigen daarvan te weinig bezoekers krijgen en floppen.

Maakie schreef:
Ze hadden het wel over de e-mail van tevoren aangegeven, maar zeer lastminute. :/ Niet alleen op Nishicon hoor, maar bij veel cons heb ik het idee dat artists/crafts/nonprofits zich "genaaid" voelen als ze (soms onaangekondigd) in een aparte kamer of plek worden neergezet van de commerciële dealers.

Het "Alles op Animecon is duur!"-sfeertje blijft er altijd inzitten merk ik. :') Persoonlijk zie ik het alleen aan de belachelijk dure hotels, maar daar gaat Animecon zelf uiteraard niet over.


Klinkt nog steeds poep. In mijn hoofd een beetje zo van: "oh ja btw nu je al voor alles betaald hebt zetten we je niet in de dealerroom maar ergens anders neer."


Oké, en nu zal ik minder te klagen over dat vroeger alles beter was en proberen er een positievere draai aan te geven:
Er zijn voordelen aan het feit dat al deze nerdy dingen meer mainstream worden. Zo kan ik bijvoorbeeld met "normale" mensen een conversatie hebben over Cosplay of over Marvel zonder vreemd aangekeken te worden.

Ik weet alleen nog niet zo hoe ik de nieuwe ontwikkelingen zou kunnen toepassen op mijn marketing strategie. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn werk beter verkoopt (als ik niet meteen alleen maar fanart wil gaan maken)?

_________________
Afbeelding
Eigen Boekjes | Tumblr | DeviantArt | Facebook | Etsy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 08 nov 2016 20:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2010 21:14
Woonplaats: Oost-Drenthe щ(゚Д゚щ)
Superkip schreef:
Er zijn voordelen aan het feit dat al deze nerdy dingen meer mainstream worden. Zo kan ik bijvoorbeeld met "normale" mensen een conversatie hebben over Cosplay of over Marvel zonder vreemd aangekeken te worden.


Ik vind het persoonlijk meer tricky dat nerdy dingen meer mainstream worden. Bij mijn baan, zitten aardig wat nerdy mensen en mensen weten van mij alleen de buitenste laag basics nerd-heid (ik vind games leuk, ik kijk soms anime en de mensen die ik wat beter ken weten dat ik conventies help). Ik overhoorde toevallig een gesprek tussen een paar "nerdy" collega's een maand geleden over hoe iemand cosplay had gevonden op het internet en het "veel te ver" vond gaan en ze dat zo samen zaten te discussiëren.

Aangezien mensen duidelijk meer de nerdy dingen snappen, wil ik al snel iets te veel er uit flappen, maar ik weet nog steeds dat ik heel vreemd aangekeken ga worden als ooit uitkomt dat ik een cosplayer ben daar, laat staan dat mijn huis zo goed als volstaat met figures. Niet dat ze me zo hard zouden judgen zoals de mensen bij vorige banen van me, maar helemaal comfortabel zou ik er niet mee zijn. Dus ja, lastig vind ik het een klein beetje mainstream worden van nerdheid. ;)

Superkip schreef:
Ik weet alleen nog niet zo hoe ik de nieuwe ontwikkelingen zou kunnen toepassen op mijn marketing strategie. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn werk beter verkoopt (als ik niet meteen alleen maar fanart wil gaan maken)?


Online populariteit en jezelf dus marketen op allerlei social media is tegenwoordig essentieel als je artiest of (klein) bedrijf bent. Ook de mogelijkheid om makkelijk online je art/crafts/boekjes te verkopen is heel belangrijk. Online winkeltje hoeft ook niet per se een eigen webwinkel te zijn, je kan bijv. ook op Etsy zitten en zie regelmatig ook artists met eigen boekjes en spullen op eBay.

Verder weet ik niet de exacte kant die jij op wilt met je art, maar als jij ook bedoeld dat je freelance aan de slag wilt: Veel contacten en een goed portfolio. En contacten krijg je door netwerken en promotie. :) Geen idee of wat ik zeg handige tips voor je zijn, of het voor zich spreekt. ;)

_________________
Verkoop en gezocht I Figure-blog I MFC I Cosplay

Next con/event:
Animecon 2019:
Friday: Vocaloid - Calne Ca (partial)
Saturday: Gurokawaii coord
Sunday: TERA - Elin Priestess (debut!)

Afbeelding
Gives lectures and events at conventions & Staff YaYcon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling