aniway.nlaniway.nl
 Help Help  aniway.nl AniWay
 Rules Regels  Leden Leden
 Zoeken Zoeken  Groepen Groepen
 Gebruikerspaneel Gebruikerspaneel  Inloggen Inloggen
 * Registreren
Laatste 5 Actieve Onderwerpen
16:26  Nieuwe Manga aanwinsten   Ash Ketchu
15:18  Nieuwe Merchandise aanwinsten ...   Kam
09:21  Laatst voltooide anime + ...   Ash Ketchu
04:40  [TK] Manga: Golden Kamuy, ...   Kerrirri-c
23:19  дом 2   FrancisVup
Het is nu 30 aug 2019 16:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 21 jan 2016 11:45 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2004 21:16
Woonplaats: Sweet Lake City
Superkip schreef:
Pfft. Wat kregen ze, nog minder exposure. Ik weet niet welke mensen dat waren, maar wij hadden het jaar daarvoor prima gedraaid in de dealerroom.

Zoals ik zei, het idee erachter was aardig, echter hebben we nooit een goede uitvoering kunnen vinden hiervoor.
Dat zeggende, we hebben in beide gevallen naar jullie geluisterd en geëxperimenteerd. Echter omdat we nooit de juiste balans gevonden hebben doen wij zelf bij Animecon geen aparte Artist Alley meer. :)

_________________
George
Aniway community moderator
Onze huisregels | Hoe werkt dit forum eigenlijk? | Wat is bootleg?
Je eigen privacy heb je zelf in de hand.
Yumei op Anime Planet | Yumei op CR


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 21 jan 2016 11:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 22:53
Woonplaats: Rotterdam!
Lange post, coming up, na wrk hahah ^^;;

blue-neko-Q schreef:

Hebben jullie als wat meer ervaren standhouders miss wat tips voor een groentje? ^^:

(duizend maal sorry als het in het verkeerde topic staat, maar jullie hadden het erover en ik wou toch graag reageren ^^:)


Niets mis met gelamineerde dingen :) die heb ik ook. Als je maar niet je main product is.
Keb ook van die acryl hangers gave dingen zijn dat, maar wel heel duur om het the laten maken en the verkopen. Als iemand toch de design mooi vind is een lami strap toch een uitkomst.

Ik weet niet of je makkelijk kan reizen. Ooit een keer van plan om eeb meeting / lezing buiten cons om over opzetten van een stand. Cheesecake heeft de eerste lezing van die soort vorig jaar gehouden. Kijk me leerzaam om hierover directe interactie the hebben en met heel veel voorbeelden. Zou bv wellicht in de kissa behouden kunnen worden Ed.

_________________
Mijn art, work in progressies en conventie bezoeken als artist.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 21 jan 2016 13:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 aug 2004 21:17
Woonplaats: Earth is my home, you are my guests.
Tamara schreef:
Volgens mij is er niemand die niet heeft geklaagd over de Artists' Ghetto ^_^'
roflol

Errr... Animecon dealer room 2009: Het concept idee was naar horens in overleg met een cirkel of twee, maar het daaropvolgende "laten we de AA in een kamertje op de 3e verdieping plannen" lijkt me niet bedacht in overleg en was eerder vuur met olie blussen. Daarna heeft het heel wat touwtrekken gekost om er -gelukkig wel weer in overleg- nog iets acceptabels van te maken. De conclusies waren duidelijk:
A. artist alleys werken niet in Nederland, net zo min als de 10 jaar daarvoor, en
B. nederlandse manga tekenaars doen niet onder voor conventie organisatoren als er een event neergezet moet worden.

Dat gezegd, ik meen dat bijvoorbeeld de Duitse AnimagiC toendertijd gewoon een kamer had voor tekenaars waar ze zichzelf voor 2 uur mochten inschrijven op een papieren schema aan de deur, en zich neerplanten achter een willekeurige tafel, verder niks van organisatie. (verkoop was ook aan limieten geketend).
De Artists Alley op FACTS werkt enkel en alleen voor de beroemde Amerikaanse Marvel/DC tekenaars die daar zitten. Ik zat er twee jaar vlak naast met een stand, dus ik zal je alvast vertellen dat het geen bijkomende verkoop veroorzaakt als mensen in de rij staan om een handtekening van de tekenaars van Kuifje o.i.d., want dat is dan het enige waar ze in geinteresseerd zijn, en ik verkoop geen Kuifje. Op Animecon 2012 was een bekende striptekenaar van het Stripschap uitgenodigd, maar zelfs mijn mede-tekenaars wisten niet dat die er stond. En ze stonden in de AA.
De Artists Alleys op London Expo e.d. worden meestal georganiseerd door de cirkel Sweatdrop of door één van de meer ervaren tekenaars. Ik geloof niet dat daar veel meer gedaan wordt dan tafeltjes reserveren, een banner ophangen en de AA in het programma zetten. Of het een succes is, dat heb ik nooit iemand horen zeggen. Er wordt in ieder geval ook maar mondjesmaat verkocht, weet ik dan weer wel.

Ik denk dat het de beste kans van slagen heeft als alle artists bij inschrijving naar elkaar verwezen worden als een soort support groep (de Artists Anonymous), en dan op wat organisatorische medewerking kunnen rekenen als ze bijvoorbeeld een plan en ontwerp maken voor banners op te hangen of wat op de social media te plaatsen. Helaas zijn de tekenaars dus vooral op zichzelf aangewezen om er iets van te maken, maar veel van hen zijn intelligente zakenmensen, fans en entertainers in één, dus ze kunnen dat ook als ze mogen.
Kort gezegd: De conventie heeft handen tekort voor de AA, de tekenaars hebben handen en willen dat er dingen gedaan worden. Het lijkt me dat deze twee problemen elkaar kunnen oplossen.

En wat dat betreft, kudos voor Appeltjesgroen \o/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 01:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 22:53
Woonplaats: Rotterdam!
Ik ga (niet bewust) heel veel tegen schenen van mensen schoppen. ^^;;
Ik ben een voorstander van een artist alley in het algemeen. Maar als er gevraagd wordt of een AA in Nederland een goed idee is -> doe maar alle artisten en dealers in de dealersroom. AA in Nederland is voorlopig nog niet een goed idee. Niet omdat het organisatorisch/locatietechnisch (kunnen, niet kunnen) een uitdaging nodig heeft, maar eerder de mentaliteit van de bezoekers. Nederland is van oorspronkelijk een strip gemeenschap, manga of invloeden van manga wordt raar aangekeken.Bovendien is art voor veel Nederlanders niet hoog aangeschreven. Sommige mensen doen het goed, want goede stijl, veel fans online, weten hoe ze om moeten gaan met mensen/ strategisch doordacht. Maar hoeveel artisten zijn dat?

Exposure
Allereerst, Animecon is ooit met de AA begonnen in Nederland. Niet omdat artisten exposure willen hebben, maar omdat de dealersroom te krap was. In Nederland ontbreekt het niet in de aantallen dealers. Er worden steeds meer shops geopend, aan de andere kant komen steeds meer artiesten erbij. Kort gezegd, hoe je het went ook keert, een AA gaat er in de toekomst ooit voor alle drukke dr komen. Voordat het zover is kan een conventie zeggen dat ze naar een ander locatie gaan/ of met de kamers/locatie spelen zodat de DR groter wordt. Dat is niet altijd mogelijk. Ik vind, maar dat is persoonlijk, het beter te accepteren dat er dealers in de DR komen ipv artisten, als er eerlijk op deze manier gecommuniceerd wordt. Op Animecon werd in 2012 later wel eerlijk tegen de artisten gezegd (wat goed is) maar ook een draai gegeven onder het mom van exposure. Gewoon niet doen, niet mooier maken dan het is. Het is of in de DR staan voor de volle prijs of in de AA. Op Tsunacon wordt dat al helemaal gezegd als exposure, alleen bij het doorvragen werd het duidelijk dat ze de spelregels midden de registratieperiode hebben veranderd, omdat de dr super snel vol dreigt te raken en ze de dealers meer kans geven om in de dr te laten komen. Dat is net als als je een paar maanden van te voren te horen krijgt dat je niet mee mag doen bij een cosplay wedstrijd als je een act uitvoert van een bepaalde serie.


First try
Overigens, mag ook wel gezegd worden, een compliment en respect voor Animecon. Zij wagen als eerst conventie in Nederland ooit met iets nieuws. Wat ik al zei, een AA, zal echt in de toekomst komen. Het is alleen de vraag van hoe vaak en bij welke con. Animecon test het uit en mijn motto is "Niets gaat goed bij de eerste keer, maar je moet leren wat je fout doet". Je eerste artist stand is ook nooit perfect. Wat ik minder vind en lees het hier vooral terug is hoe slecht Animecon het heeft aangepakt en hopen dat andere conventies hier goed doen. Andere conventies wachten het af totdat iemand het gaat doen en de mist in gaat en daarvan leren. Uiteindelijk dingen geleerd om het anders en beter op te pakken en uiteindelijk met de eer weglopen. Dit zijn de dingen die ik heel erg kwalijk vind, maar wel die is wat erg gebeurd: Con X kan geen AA orginiseren, Con Y wel (het laatste moeten we nog afwachten). Ik vind dat we dat we dat in ons achterhoofd moeten houden. Het is ook dat conventies niet willen dat de AA geen goede plaats willen geven, maar gewoon niet kunnen ivm indeling locatie, maar vooral voor de brandveiligheid.

Er is een samenwerking met artisten op Tsunacon, maar dat is eigenlijk meer omdat een bepaalde iemand(en) ervaringen heeft/hebben opgedaan en die aan de conventie heeft/hebben voorgelegd.

Wat ontbreekt?
De conventies beschouwen de AA als een Dealerroom 2 en dat aan alles. Er wordt aandacht gegeven aan gasten, events, shows, lezingen en standaard niet zoveel aan de dealers, behalve met een lijst: dit zijn ze. Op deze manier wordt ook omgegaan met de AA. Maar een AA strikt gezien heeft de AA een eigen identiteit en eigen aandacht nodig: promotie, verdeling, wensen van artisten zijn ook anders. Met andere woorden: er is een coordinatie nodig. Het gaat nooit lukken als een conventie een AA met een collectief op gaat zetten. De reden is dat de collectief een 'wij' mentaliteit heeft. 'We vinden het niet goed. we moeten het op een ander manier gaan doen." Dat 'wij' blijft hangen totdat er een 'jij' wordt aangewezen. Dan maak je 1 persoonlijk verantwoordelijk voor de hele groep. Vandaar dat ik Appel ook heb voorgesteld om bij Tsunacon de coordinator te worden. Ik wil best voor advies voorzien, aangezien dat 'we' gemerkt hebben dat artisten alleen maar kunnen klagen en als er gevraagd wordt om ideeen is het ineens super stil. Ik ben nu echt tegen de schenen aan het schoppen, he? ^^;; Wat er besproken werd was ook echt niet met gesloten deuren, elke artist kon altijd en op elk moment een steentje bijdragen. Af en toe hebben 1 of 2 wat geroepen ('we' zijn er heel dankbaar daarvoor) ik zal positief omzetten, geanalyseerd waarom het niet zou werken en geanalyseerd wat de AA nodig heeft. 'We' konden niet alles doorvoeren wat 'we' wilden, maar moeten kijken ook wat het effect heeft van deze aanpassingen. En daar natuurlijk van leren. Ben blij dat het tarief voor de AA verlaagd is. Maar sorry, betalen voor hetzelfde, maar minder traffic, zou niet kunnen. En ja het is een pilot voor Tsuna.

In het afgelopen jaar ben ik heel veel naar het buitenland gereisd voor conventies. Ben blij dat Superkip dat ook heeft gedaan, zodat we nu ook wat kunnen leren van buitenlandse AA en dat op de NLse AA kunnen toepassen.

Wat mijn plannen waren (mensen kunnen het terugzoeken):
Ik hoop dat iedereen wat aan heeft.
- duidelijkheid of de arist de keuze heeft om in de DR in de AA te staan (weet het antwoord (als het alleen om exposure gaat, dan heeft de artist de keuze om in de DR te staan), maar toch vragen)
- gevraagd naar de locatie en doorloop. Wel belangrijk, maar kreeg het niet helder.
- de prijzen voor de verlagen van doujin tafel in AA ten opzicht van DR. Niet als in 'we verhogen niet de tafelprijs van de doujintafel tov vorig jaar toen in de DR'.
- achterwand, kan simpel, kan goedkoop.
- (afhankelijk van de plaatsing AA) niet in eilanden zoals in de DR. Liefst in rijen. Mede omdat de hoektafels problemen geven voor twee aparte artiesten. Laat artisten een vierkante meter huren plus een tafel. Ze hebben de keuze om de tafel erbij te nemen of zelf mee te nemen. (vooral geweldig als je aan het eind van de rij zit). dan heb je extra verkoopruimte.
- Artisten kunnen zelf de locatie van de tafels kiezen. Dit heb ik van JP expo -> Con stelt een sluitingstijd/datum. Dus voor die datum moet je al hebben aangemeld. -> aan de hand van aantal inschrijvingen de floorplan bepalen. -> floorplan doorgeven aan de eerste batch die als eerst hebben geboekt. let op: deadline -> als een artist te laat is met kiezen, dan mag hij/zij met de volgende ronde meedoen. -> hiermee beloon je de vroege vogels
7. Stel een vroegboekkorting in. dan heb je geen last van last minute boekers en beloon je weer de vroege vogels. Voor mijn part maakt de con het net zo duur als voorheen de doujin tafel zou zijn in de dr.

Iemand anders had leuke ideeen over workshops en demo's geven aan tafel. Maar daar kan ik niets over zeggen hoe dat gaat/ wordt uitgepakt. Je zit ook met de beschikbare ruimte rondom je tafel, die niet groot is.

Promomtie in flyer en boekje is niet voldoende, maar meer iets aan iets groots en fysieks op de con zelf. Grote banner oid met AA. Voor mijn part iets uitleggen over de AA. Tegenwoordig zitten veel mensen op social media. Wat Yukon doet is elke dag een post maken "kent u onze artist al" + kleine tekst + link naar website / facebook.

Ook de artisten moeten zelf meer doen aan zelfpromotie. Het moet echt van twee kanten komen.

Opmerking: "ik kan het zelf maken"
-> Daar kan ik altijd maar 1 antwoord op verzinnen. "Oh ja, kan je wat werk van je laten zien? Ik vind het wel leuk om werk van andere tekenaars te zien."
Opmerking: "jij kan veel beter tekenen", maar kind stribbelt tegen.
-> Mevrouw, ze mag ook blijven kijken hoor, niet perse kopen. Zie het maar als een art gallery.

_________________
Mijn art, work in progressies en conventie bezoeken als artist.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 10:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08
Woonplaats: Gotham city
*slow claps*
Afbeelding

Nice! Echt goed gezegd!

Citaat:
Ik ben een voorstander van een artist alley in het algemeen. Maar als er gevraagd wordt of een AA in Nederland een goed idee is -> doe maar alle artisten en dealers in de dealersroom. AA in Nederland is voorlopig nog niet een goed idee. Niet omdat het organisatorisch/locatietechnisch (kunnen, niet kunnen) een uitdaging nodig heeft, maar eerder de mentaliteit van de bezoekers. Nederland is van oorspronkelijk een strip gemeenschap, manga of invloeden van manga wordt raar aangekeken.Bovendien is art voor veel Nederlanders niet hoog aangeschreven. Sommige mensen doen het goed, want goede stijl, veel fans online, weten hoe ze om moeten gaan met mensen/ strategisch doordacht. Maar hoeveel artisten zijn dat?


Je haalt me de woorden uit de mond. Hier ben ik het he.le.maal. mee eens.

Citaat:
Dit zijn de dingen die ik heel erg kwalijk vind, maar wel die is wat erg gebeurd: Con X kan geen AA orginiseren, Con Y wel (het laatste moeten we nog afwachten).

Zo zie het ik het persoonlijk niet. Voor mij is het meer. Nou de eerste AA van con X is mislukt, laten we hopen dat con Y van deze fouten leert. Maar ik weet niet of iedereen dit zo ziet.

Citaat:
Ik wil best voor advies voorzien, aangezien dat 'we' gemerkt hebben dat artisten alleen maar kunnen klagen en als er gevraagd wordt om ideeen is het ineens super stil. Ik ben nu echt tegen de schenen aan het schoppen, he? ^^;; Wat er besproken werd was ook echt niet met gesloten deuren, elke artist kon altijd en op elk moment een steentje bijdragen. Af en toe hebben 1 of 2 wat geroepen ('we' zijn er heel dankbaar daarvoor) ik zal positief omzetten, geanalyseerd waarom het niet zou werken en geanalyseerd wat de AA nodig heeft. 'We' konden niet alles doorvoeren wat 'we' wilden, maar moeten kijken ook wat het effect heeft van deze aanpassingen. En daar natuurlijk van leren. Ben blij dat het tarief voor de AA verlaagd is. Maar sorry, betalen voor hetzelfde, maar minder traffic, zou niet kunnen. En ja het is een pilot voor Tsuna.

Oeps. Ja, ik ga niet naar Tsunacon, dus ik kwam er pas achter toen ik het las in hier op het forum. Nu ben ik dus alleen aan het klagen over iets wat me eigenlijk niets aangaat, maar waarschijnlijk in de toekomst wel.
Volgens mij is dat ook de aard van de Nederlander, klagen klagen klagen, maar actie ondernemen, ho maar.

Citaat:
Promomtie in flyer en boekje is niet voldoende, maar meer iets aan iets groots en fysieks op de con zelf. Grote banner oid met AA. Voor mijn part iets uitleggen over de AA. Tegenwoordig zitten veel mensen op social media. Wat Yukon doet is elke dag een post maken "kent u onze artist al" + kleine tekst + link naar website / facebook.

Dit dit dit!
Ja, of hang overal posters op! Maar zeker de social media!

Citaat:
Ook de artisten moeten zelf meer doen aan zelfpromotie. Het moet echt van twee kanten komen.

Ja!

_________________
Afbeelding
Eigen Boekjes | Tumblr | DeviantArt | Facebook | Etsy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 11:21 
Offline
AniWay Hoofdredacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 20:47
Over activiteiten gesproken, ik kan me een jaar herinneren dat de stripbeurs in Arnhem een aantal leuke dingetjes had. Zo hadden ze op een gegeven moment een zo'n groot blok papier waarop de aanwezige tekenaars om de beurt iets tekenden, en de kinderen konden raden wat het ging worden. Oké, er waren maar iets van die drie kinderen, dus de rest van het publiek (en andere tekenaars en standhouders) deden ook mee. Zoiets is goedkoop op te zetten (kan eventueel ook digitaal met behulp van een beamer) en interactiever dan een gewone demonstratie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 12:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 sep 2006 15:16
Woonplaats: The Hague
Citaat:
Kort gezegd: De conventie heeft handen tekort voor de AA, de tekenaars hebben handen en willen dat er dingen gedaan worden. Het lijkt me dat deze twee problemen elkaar kunnen oplossen.

En wat dat betreft, kudos voor Appeltjesgroen \o/


Hii, dank. .///. Ik zie het inderdaad zoals jij het zegt. Wij, tekenaars, willen dat er wat gebeurt wat positief is voor ons en waarvan wij weten dat het werkt. Waarom zorgen wij er dan niet voor dat zij, de con, het half uitgekauwd al krijgt en alleen de spullen hoeft te bestellen. (bij wijze van spreken) (Daarnaast ben ik zelf een flapuit en zeg ik soms gewoon wat ik er van vind maar geef ik er tips bij hoe ze het anders hadden kunnen doen. En de verantwoordelijke van Tsunacon vinden dat heel fijn omdat zij zelf gewoon de kennis missen die wij, artiesten, wel hebben.)

Citaat:
AA in Nederland is voorlopig nog niet een goed idee. Niet omdat het organisatorisch/locatietechnisch (kunnen, niet kunnen) een uitdaging nodig heeft, maar eerder de mentaliteit van de bezoekers. Nederland is van oorspronkelijk een strip gemeenschap, manga of invloeden van manga wordt raar aangekeken.Bovendien is art voor veel Nederlanders niet hoog aangeschreven. Sommige mensen doen het goed, want goede stijl, veel fans online, weten hoe ze om moeten gaan met mensen/ strategisch doordacht. Maar hoeveel artisten zijn dat?


Jup. Zelfs de niet-manga artiesten op stripbeurzen draaien slecht, of hebben weinig aanloop. (Maar dat is een geheel ander verhaal, aangezien de oudere van de stripbeurzen organisatoren het niet vernieuwend aanpakken en blijven werken met 30 jaar terug-manier..)

Citaat:
Niet omdat artisten exposure willen hebben, maar omdat de dealersroom te krap was. In Nederland ontbreekt het niet in de aantallen dealers. Er worden steeds meer shops geopend, aan de andere kant komen steeds meer artiesten erbij. Kort gezegd, hoe je het went ook keert, een AA gaat er in de toekomst ooit voor alle drukke dr komen.

De shops schieten als paddenstoelen de grond uit, net als de artiesten (en de cons trouwens!). Een AA is inderdaad eerder een oplossing dat alle artiesten 'gezellig' bij elkaar kunnen zitten, maar helaas loop je daardoor soms inkomsten mis aan de hand van de missende impuls aankopen die voortkomen als je tussen dealers in staat.

Citaat:
De conventies beschouwen de AA als een Dealerroom 2 en dat aan alles. Er wordt aandacht gegeven aan gasten, events, shows, lezingen en standaard niet zoveel aan de dealers, behalve met een lijst: dit zijn ze. Op deze manier wordt ook omgegaan met de AA. Maar een AA strikt gezien heeft de AA een eigen identiteit en eigen aandacht nodig: promotie, verdeling, wensen van artisten zijn ook anders. Met andere woorden: er is een coordinatie nodig.

Klopt helemaal. Vaak is de kennis minimaal hoe artiesten 'in elkaar steken' omdat er geen artiesten tussen de verantwoordelijke zitten van een con. Zoals ik al zei: Er is geen "AA-mannetje".

Citaat:
Het gaat nooit lukken als een conventie een AA met een collectief op gaat zetten. De reden is dat de collectief een 'wij' mentaliteit heeft. 'We vinden het niet goed. we moeten het op een ander manier gaan doen." Dat 'wij' blijft hangen totdat er een 'jij' wordt aangewezen. Dan maak je 1 persoonlijk verantwoordelijk voor de hele groep. Vandaar dat ik Appel ook heb voorgesteld om bij Tsunacon de coordinator te worden. Ik wil best voor advies voorzien, aangezien dat 'we' gemerkt hebben dat artisten alleen maar kunnen klagen en als er gevraagd wordt om ideeen is het ineens super stil. Ik ben nu echt tegen de schenen aan het schoppen, he? ^^;;


Klopt! De verantwoordelijke van Tsunacon moesten deze beslissing nemen omdat Tsunacon het gebouw uit groeit. Zoals je eerder al zei, doordat de DR te vol raakt ontstaan er AA's. Nu had Tsunacon de oplossing om dit dan in de zaal er naast te doen die even groot is en de aanloop net zo goed (ipv op de derde etage achterin zoals een Animecon). Het was alleen niet netjes dat dit halverwege alle inschrijvingen ineens, zonder overleg werd gedaan. Want op deze manier werd er eigenlijk gezegd: Dealers zijn belangrijker dan Artiesten. Want de Dealers konden ze niet ineens in een andere ruimte zetten.. maar waarom.. snap ik eigenlijk niet helemaal behalve het feit dat je dan 'twee DR's' krijgt.

Omdat ikzelf dus merkte dat de verantwoordelijke geen idee hadden hoe artiesten in elkaar steken begon ik maar te helpen en feedback te geven wat ik hoorden van andere artiesten. Ik wil prima de coordinator worden voor Tsunacon, ligt geheel aan Tsunacon of zij dat ook willen, maar ik denk dat dit een goeie oplossing is voor allerlei cons die een AA willen proberen of dat ze eigenlijk te hard groeien (stel animecon met hun contract groeit het gebouw al uit, wat dan?).
Nu wordt Tsunacon op die manier Con X die het probeert en hopelijk staat er een Con Y op eerdaags die een artiest-coordinator ook in de armen neemt. Mij maakt het niet uit of het dezelfde zou zijn, misschien wel beter aangezien (neem ik mijzelf als voorbeeld eventjes) ik de eerste probeersels bij Tsunacon probeer, kan ik de fouten die ik daar als coordinator zag of zelf maakte, verbeteren bij bijv, Animecon. En de fouten die daar onstonden of juist werden opgelost, meenemen naar weer een volgende con, Abunai bijv. Tot dat er een misschien een 'Coordinatoren collectief' ontstaat waar Con's info uit kunnen putten? Bijv dat Nat-chan en ik dat nu zijn, en Superkip er later bij komt, en dat Animecon ons contact met vragen en wij kijken wie er die con kan helpen? Idee wat nu ontstaat, he.

Citaat:
Wat er besproken werd was ook echt niet met gesloten deuren, elke artist kon altijd en op elk moment een steentje bijdragen. Af en toe hebben 1 of 2 wat geroepen ('we' zijn er heel dankbaar daarvoor) ik zal positief omzetten, geanalyseerd waarom het niet zou werken en geanalyseerd wat de AA nodig heeft. 'We' konden niet alles doorvoeren wat 'we' wilden, maar moeten kijken ook wat het effect heeft van deze aanpassingen. En daar natuurlijk van leren.

Daar baalde ik vooral heel erg van. Ik gaf de mogelijkheid, desnoods, Tsunacon helemaal af te zeiken als je maar tips gaf, en die kwamen gewoonweg niet. Daarom heb ik dus ook gezegd in de Tsunacon topic, dat na Tsunacon mensen mij kunnen bereiken en een verslag/review kunnen geven aan mij met hoe ze de AA en Tsunacon zelf hadden ervaren! Die enquete die na een afspraak met de bank altijd worden gestuurd zijn poep saai en vervelend voor ons, maar super handig voor de bank, en dat is precies het zelfde met conventies. (Toen de eerste editie van Dutch Comic con was geweest, heb ik op hun fb account een paar belangrijke punten van commentaar voorzien met tips er achter hoe ze het kunnen oplossen. Ik heb er geen reactie op gehad van DCC zelf maar er waren zat volgers die het eens waren met mij dus ik hoop dat ze het wel hebben gelezen en er iets van meenemen. Zeker nu het een nieuwe organisatie heeft. Van commentaar leer je, als er maar nieuwe oplossingen worden aangeboden, of suggesties.)

Citaat:
- duidelijkheid of de arist de keuze heeft om in de DR in de AA te staan (weet het antwoord (als het alleen om exposure gaat, dan heeft de artist de keuze om in de DR te staan), maar toch vragen) Jup
- gevraagd naar de locatie en doorloop. Wel belangrijk, maar kreeg het niet helder.
- de prijzen voor de verlagen van doujin tafel in AA ten opzicht van DR. Niet als in 'we verhogen niet de tafelprijs van de doujintafel tov vorig jaar toen in de DR'.
- achterwand, kan simpel, kan goedkoop.
- (afhankelijk van de plaatsing AA) niet in eilanden zoals in de DR. Liefst in rijen. Mede omdat de hoektafels problemen geven voor twee aparte artiesten. Laat artisten een vierkante meter huren plus een tafel. Ze hebben de keuze om de tafel erbij te nemen of zelf mee te nemen. (vooral geweldig als je aan het eind van de rij zit). dan heb je extra verkoopruimte.
- Artisten kunnen zelf de locatie van de tafels kiezen. Dit heb ik van JP expo -> Con stelt een sluitingstijd/datum. Dus voor die datum moet je al hebben aangemeld. -> aan de hand van aantal inschrijvingen de floorplan bepalen. -> floorplan doorgeven aan de eerste batch die als eerst hebben geboekt. let op: deadline -> als een artist te laat is met kiezen, dan mag hij/zij met de volgende ronde meedoen. -> hiermee beloon je de vroege vogels
7. Stel een vroegboekkorting in. dan heb je geen last van last minute boekers en beloon je weer de vroege vogels. Voor mijn part maakt de con het net zo duur als voorheen de doujin tafel zou zijn in de dr.

De aanpak van JP Expo is heel fijn. Ik merk dat veel mede artiesten pas 3 weken voor een con denken 'ja ik ga toch' wat voor hun misschien handig is maar voor de organisatie totaal niet fijn komt. Dit zou je aan kunnen pakken met, inderdaad, een vroegboek korting. Want ook dealers en artiesten zijn 'bezoekers en klanten' wat veel cons vaak vergeten!

Citaat:
Iemand anders had leuke ideeen over workshops en demo's geven aan tafel. Maar daar kan ik niets over zeggen hoe dat gaat/ wordt uitgepakt. Je zit ook met de beschikbare ruimte rondom je tafel, die niet groot is.

Dat was ik geweest. Ik probeer altijd een nare omstandigheid naar iets positiefs te veranderen. Aangezien ik op mangaschool veel anatomische feedback geef zou ik, mocht ik in de AA staan, de mogelijkheid geven om anatomische tips te geven aan mensen die dat willen. Hiermee zou ik mensen naar mijn stand lokken en weten de mensen waar ik sta. Dat bedoelde ik met een workshop/demo geven aan tafel. Je kan het zo gek mogelijk maken hoe je wil = hoeveel tijd en plek je er aan kwijt wil.

Citaat:
Promomtie in flyer en boekje is niet voldoende, maar meer iets aan iets groots en fysieks op de con zelf. Grote banner oid met AA. Voor mijn part iets uitleggen over de AA. Tegenwoordig zitten veel mensen op social media. Wat Yukon doet is elke dag een post maken "kent u onze artist al" + kleine tekst + link naar website / facebook.

Dit heb ik doorgegeven en net als wij besproken hadden, Nat-chan, inclusief het aanraden van een deadline gebruiken. Zo zit de organisatie niet constant te wachten op die laatste paar artiesten die niet reageren, en kan het tempo hoog blijven zeker in die laatste paar weken naar de con. Als het goed is wordt hier nu wat aangedaan, ik zal het eventjes peilen of het al gemaild is.[/quote]

Citaat:
Ook de artisten moeten zelf meer doen aan zelfpromotie. Het moet echt van twee kanten komen.

DIT! Godsiemeine, hoevaak ik wel niet ergens loop en mensen hoor zeuren dat men iets fout doet (supermarkten, buschaffeurs, etc) maar zelf niks er voor doen om het goed te krijgen of te helpen. Ik vind dat het zelfde met ineens in de AA staan. Ik sta nu dan in de DR maar ik heb nu 'het probleem' dat ik als enige artiest in de DR staat en alle andere in de Activiteitenhal. Daar wordt nu veel promo's voor gemaakt.. maar als mensen mij willen zien, moeten ze weten dat ik daar dus niet sta. Aan mijzelf de taak om mijn eigen zelfpromotie goed aan te pakken en te laten weten dat ik dus in de DR sta ipv de AA! Dit is t zelfde voor de mensen die juist in de AA staan en moeten laten weten waar de activiteitenhal dan is. Als jij niks doet, komt er niks van, moet je maar denken. Je bent er zelf deels verantwoordelijk voor.

Daarnaast moet ik nog wel zeggen dat er ook gedacht moet worden aan het budget wat de con te bieden heeft. Op een gegeven moment is het geld ergens voor op. Helaas. Hoe graag ik ook zou willen dat elke kon een eigen banner laat maken voor de AA met daar op wie er allemaal komen.. het is een dure grap als de helft er van maar volgend jaar weer komt. Budgetair gezien zou ik dat zelf zonde vinden. Via social media is een hele fijne oplossing en de algemene 'AA' posters die je vaak in Amerika ziet zouden al heel eind werken. En inderdaad, uitleggen, aan de algemene bezoekers, wat een AA is en waarom t awesome is!

/textwall

_________________
http://instagram.com/studioappeltjesgroen/ | http://studioappeltjesgroen.etsy.com/ | http://www.facebook.com/studioappeltjesgroen/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 12:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08
Woonplaats: Gotham city
*Meer applaus vanuit de achtergrond*
Kan niet veel meer bijdragen. Alles waar ik ook mee zat is al aangekaart.

Citaat:
Nu wordt Tsunacon op die manier Con X die het probeert en hopelijk staat er een Con Y op eerdaags die een artiest-coordinator ook in de armen neemt. Mij maakt het niet uit of het dezelfde zou zijn, misschien wel beter aangezien (neem ik mijzelf als voorbeeld eventjes) ik de eerste probeersels bij Tsunacon probeer, kan ik de fouten die ik daar als coordinator zag of zelf maakte, verbeteren bij bijv, Animecon. En de fouten die daar onstonden of juist werden opgelost, meenemen naar weer een volgende con, Abunai bijv. Tot dat er een misschien een 'Coordinatoren collectief' ontstaat waar Con's info uit kunnen putten? Bijv dat Nat-chan en ik dat nu zijn, en Superkip er later bij komt, en dat Animecon ons contact met vragen en wij kijken wie er die con kan helpen? Idee wat nu ontstaat, he.

Ik weet nog niet. Ik wil graag helpen, maar ik moet eerst eens kijken hoe mijn leven er na mijn afstuderen uit ziet.

_________________
Afbeelding
Eigen Boekjes | Tumblr | DeviantArt | Facebook | Etsy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 13:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 22:53
Woonplaats: Rotterdam!
Appeltjesgroen schreef:
Nu wordt Tsunacon op die manier Con X die het probeert en hopelijk staat er een Con Y op eerdaags die een artiest-coordinator ook in de armen neemt.

Je snapt het niet, je kan geen geschiedenis veranderen. Tsunacon blijft Con Y, die heeft geleerd con X. De con erna kan con Z, heeft weer wat geleerd van con Y. Maar de gevoelens hoe het was bij Con X blijft altijd bestaan. Een artist die niet op de hoogte is wat er achter de schermen gebeurd, heeft altijd twijfels over de AA van Con X omdat hij/zij slechte ervaring ermee heeft. En dat vind ik niet eerlijk als zij/hij dan tegen iedereen roept dat Con X niet goed AA kunnen organiseren. Maar ik laat het verder hierbij.

Appeltjesgroen schreef:
... ik de eerste probeersels bij Tsunacon probeer, kan ik de fouten die ik daar als coordinator zag of zelf maakte, verbeteren bij bijv, Animecon. En de fouten die daar onstonden of juist werden opgelost, meenemen naar weer een volgende con, Abunai bijv. Tot dat er een misschien een 'Coordinatoren collectief' ontstaat waar Con's info uit kunnen putten? Bijv dat Nat-chan en ik dat nu zijn, en Superkip er later bij komt, en dat Animecon ons contact met vragen en wij kijken wie er die con kan helpen? Idee wat nu ontstaat, he.

Niet geheel met deze opzet, ik heb wat anders in gedachte, maar dat valt even hierbuiten. Tevens heb ik hekel aan het woord Collectief, je krijgt weer de groepjes vorming.

Appeltjesgroen schreef:
Promomtie in flyer en boekje is niet voldoende, maar meer iets aan iets groots en fysieks op de con zelf. Grote banner oid met AA. Voor mijn part iets uitleggen over de AA. Tegenwoordig zitten veel mensen op social media. Wat Yukon doet is elke dag een post maken "kent u onze artist al" + kleine tekst + link naar website / facebook.

Dit heb ik doorgegeven en net als wij besproken hadden, Nat-chan, inclusief het aanraden van een deadline gebruiken. Zo zit de organisatie niet constant te wachten op die laatste paar artiesten die niet reageren, en kan het tempo hoog blijven zeker in die laatste paar weken naar de con. Als het goed is wordt hier nu wat aangedaan, ik zal het eventjes peilen of het al gemaild is.[/quote]
Apple, zolang het niet zichtbaar is, weet niet iemand het. Vandaar dat ik dit aanhaal. ;)


Okay, als er geen nieuwe info komt. Ga ik weer in een lurk modus zitten ^^;;

_________________
Mijn art, work in progressies en conventie bezoeken als artist.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 13:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 aug 2004 21:17
Woonplaats: Earth is my home, you are my guests.
Citaat:
Tot dat er een misschien een 'Coordinatoren collectief' ontstaat waar Con's info uit kunnen putten? Bijv dat Nat-chan en ik dat nu zijn, en Superkip er later bij komt, en dat Animecon ons contact met vragen en wij kijken wie er die con kan helpen?

Zoiets lijkt me een goed idee. Hetgene wat ik nu ook echt niet snap is dat Tsunacon dit als een "test" beschouwt. Het is al vaak genoeg "getest", ook al eeuwen voor animecon 2009, en we weten de uitkomst: Minder exposure, minder verkoop, minder geld om tafels van te kunnen betalen. Tekenaars zijn simpelweg niet beroemd dus moeten het hebben van gelegenheids-bezoekers zoals ze die in een dealer room krijgen, en promotie.
Ik neem ook absoluut niet aan dat de organisatie van animecon hier minder bekwaam in was dan andere conventies zullen zijn: Elke con die besluit een AA af te splitsen kan hetzelfde verwachten.

Nu, toen ik het merendeel regelde met animecon 2009 kreeg ik achteraf te horen dat de andere tekenaars stilzwijgend op de achtergrond bleven omdat ik al het voortouw nam. Aan de andere kant bestaat de onproductieve "wij" mentaliteit die Nat-chan noemt wanneer niemand het voortouw neemt. Dat schiet niet op zo. Zoals in Engeland Sweatdrop Studios de Artist Alleys beheert op meerdere conventies, zouden we hier inderdaad ook een vast orgaan van een paar tekenaars moeten hebben die dat regelt of adviseert voor meerdere conventies en tekenaars, omdat die nou eenmaal de nodige expertise hebben. Of een handleiding. Ik ben niet meer van plan ooit nog eens alles op me te nemen (te vermoeiend), maar als je een ex bouwkundig ingenieur en MacGyver-technisch genie nodig hebt dat creatief om kan gaan met een budget wil ik in de toekomst wel weer eens helpen.

Wat echter nog lang zal blijven is de onderwaardering voor tekenwerk in Nederland. Als een con bezoeker moet kiezen tussen een stand vol Naruto figurines of het werk van een onbekende, betalen ze toch liever hun kaartje voor het eerste. Aan de andere kant hebben tekenaars allerlei waarde voor cons buiten het dealen om: Ze verzorgen de huisstijl, geven workshops, hebben veel ervaring met conventies, en hebben een persoonlijke band met het publiek. Hun enige echt zwakke punt is bekendheid, ondanks dat ze zich overal in het conventie traject bevinden. Raar toch?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 13:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 22:53
Woonplaats: Rotterdam!
yakumo soul schreef:
Citaat:
Tot dat er een misschien een 'Coordinatoren collectief' ontstaat waar Con's info uit kunnen putten? Bijv dat Nat-chan en ik dat nu zijn, en Superkip er later bij komt, en dat Animecon ons contact met vragen en wij kijken wie er die con kan helpen?

...we weten de uitkomst: Minder exposure, minder verkoop, minder geld om tafels van te kunnen betalen. Tekenaars zijn simpelweg niet beroemd dus moeten het hebben van gelegenheids-bezoekers zoals ze die in een dealer room krijgen, en promotie.
Ik neem ook absoluut niet aan dat de organisatie van animecon hier minder bekwaam in was dan andere conventies zullen zijn: Elke con die besluit een AA af te splitsen kan hetzelfde verwachten.

Juist van deze gedachte zorg je voor geen voortgang en blijf je in loopen. Heb je gelezen wat ik heb geschreven?

_________________
Mijn art, work in progressies en conventie bezoeken als artist.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 13:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 aug 2004 21:17
Woonplaats: Earth is my home, you are my guests.
Ik heb alles gelezen, maar er zijn een aantal dingen die je bewust achterhoudt, en zo vroeg op de dag heb ik moeite met gedachten lezen :P
Maar als je optimisme van me vraagt over een rooskleurige toekomst van Artist Alleys: Ik ben te bekend met de verkoopcijfers in Engeland/Amerika/Vlaanderen/Nederland om daar in te geloven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 14:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 22:53
Woonplaats: Rotterdam!
yakumo soul schreef:
Ik heb alles gelezen, maar er zijn een aantal dingen die je bewust achterhoudt, en zo vroeg op de dag heb ik moeite met gedachten lezen :P
Maar als je optimisme van me vraagt over een rooskleurige toekomst van Artist Alleys: Ik ben te bekend met de verkoopcijfers in Engeland/Amerika/Vlaanderen/Nederland om daar in te geloven.


Wordt niet om je optisme gevraagd. Denk je dat je hiermee dan een bijdrage gaat leveren? "het werkt vroeger toch niet, waarom zou het nu werken?" Daar gaat het niet om, daarom vroeg ik of je het hebt gelezen. En ja, ik heb de toekomst weggelaten, want daar kunnen we niets mee en alleen maar filosoferen. Het wordt alleen maar langdradig en wat ik eerder al zei, bereiken we totaal niets meej.
Ik ben meer iemand die houd van acties en van aanpakken. ;)

De conventie KIEST er niet om een AA te doen. Hier wordt algemeen gevraagd wat we KUNNEN doen met de riemen die we hebben.
Optie 1: niets doen en klagen
Optie 2: we maken het de beste ervan.

Opties van de conventie en realiteit:
1) dure DR nemen (als ze er nog zijn)
2) niet komen
3) tafel in de AA

Alleen bij optie 3, kunnen we het zo aangenaamd mogelijk maken. Als iemand geen vertrouwen heeft, kan hij/zij ook voor de andere opties kiezen. Daar kunnen mensen buiten de organisatie van de conventies niets aan doen.

Als een conventie besluit dat er een AA moet komen, is het niet omdat ze het zo leuk vinden dat de artisten gezellig bijelkaar moeten zitten. Wat ik eerder zei, ze moeten allereest eerlijk hiervoor uitkomen. Als ze vinden dat een AA een exposure moet er ook een keuze zijn om niet voor de exposure te kiezen. Je kan het niet afdwingen lijk mij en in de DR te gaan staan als Doujinshi

_________________
Mijn art, work in progressies en conventie bezoeken als artist.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 15:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 aug 2004 21:17
Woonplaats: Earth is my home, you are my guests.
Volgens mij heb ik over het punt heen gelezen dat de tekenaars nog altijd de keuze hebben een duurdere dealer room tafel te nemen, hierbij genoteerd en geaccepteerd. Ik geloof echter niet dat conventies geen keuze hebben, alleen dat sommige keuzes handiger zijn dan andere. Abunai heeft wel vaker cons gehad met twee dealer rooms en de artists gemixed in beide. Voor zover ik me herinner was dat niet ideaal maar ook niet slecht. Wel had het wat extra promotie nodig.

Mijn instelling is simpel: Artists Alleys werken nooit zo goed als Dealer rooms, maar als het persé moet, maak er dan het beste van.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Artist's Alley op Nederlandse Conventions
BerichtGeplaatst: 22 jan 2016 16:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jun 2007 20:08
Woonplaats: Gotham city
En volgens mij is dat juist precies wat Nat-chan ook probeerde duidelijk te maken.

((Niet om woorden in haar mond te leggen, zo kwam het op mij over))

_________________
Afbeelding
Eigen Boekjes | Tumblr | DeviantArt | Facebook | Etsy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling