aniway.nlaniway.nl
 Help Help  aniway.nl AniWay
 Rules Regels  Leden Leden
 Zoeken Zoeken  Groepen Groepen
 Gebruikerspaneel Gebruikerspaneel  Inloggen Inloggen
 * Registreren
Laatste 5 Actieve Onderwerpen
16:26  Nieuwe Manga aanwinsten   Ash Ketchu
15:18  Nieuwe Merchandise aanwinsten ...   Kam
09:21  Laatst voltooide anime + ...   Ash Ketchu
04:40  [TK] Manga: Golden Kamuy, ...   Kerrirri-c
23:19  дом 2   FrancisVup
Het is nu 30 aug 2019 16:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BMC4: The Kouga Ninja Scrolls
BerichtGeplaatst: 15 dec 2015 22:51 
Offline
AniWay Hoofdredacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 20:47
Ash Ketchum schreef:

Wat vond men van de geschiedenisles aan het begin? ^_~ De eerste paar pagina's waren wel even worstelen, met al die historische namen...


Eerder zou ik het afschuwelijk gevonden hebben, maar blijkbaar heb ik de afgelopen jaren toch het een en ander van historische manga geleerd. Ik herkende namen! Ik wist zelfs het een en ander over het opvolgprobleempje. Bedankt, Fumi Yoshinaga!

Citaat:
Glas op zich was al heel lang bekend in Japan, maar consumentengebruik ervan begon pas ietsjes na het begin van het Edo tijdperk, als ik me het goed herinner. Historisch en fysiek gezien is het dus niet onmogelijk, maar als een normale uitdrukking in die periode lijkt me 'glass of water' halen vrij ongeloofwaardig :P


Interessant! Ik heb zelf ook even gegoogled. Kennelijk stammen de oudste archeologische glazen vondsten uit de Yoyoi periode. Het gaat vooral om sierobjecten, zoals kralen (vooral magatama?). Deze werden gezien als statussymbool. De technieken zijn mogelijk overgewaaid via Korea. O, en het gaat om vulkanisch glas, kleur gegeven met pigment. Wacht, dit is ook interessant: er is ook Romeins glas gevonden dat stamt uit vijfde eeuw, en dit wordt gezien als bewijs dat er toen contact was tussen Europa en Japan.

Pas na 1550 werden er vaker glazen gebruiksartikelen gezien. Het ging vooral om geïmporteerd glas en het was dan ook een luxeproduct. Binnen Japan nam het aantal glasmakers wel toe en het materiaal werd vooral ingezet om kleine sier- en kunstvoorwerpen te maken. In de 18e eeuw werd glas betaalbaarder en zag de je opkomst van glazen mode-items die ook bij burgers in de smaak vielen, zoals glazen haaraccessoires.

Citaat:
En vaak door de verteller, en niet de personen zelf als ik me het goed herinner.


Tenzen is volgens mij de enige die zijn kracht uitlegt aan een vijand, maar dat is ook echt pas wanneer deze volledig in het nauw is gedreven. Saemon had geen schijn van kans. Trouwens best wel een schurkending om te doen: je plan/kracht uit de doeken doen voordat je je tegenstander doodt. (Al falen de schurken over het algemeen.)

Citaat:
Oh, en om weer even Kunoichi Ninpo Cho erbij te halen: ik vond het een beetje jammer dat er geen technieknamen werden geroepen voor de aanvallen ^^' Kunoichi Ninpo Cho had dat weer wel, dus op een gegeven moment moet Yamada ook gedacht hebben dat technieknamen roepen veel leuker is :P


Het is zonder twijfel leuker, maar ik denk niet dat het hier gepast zou zijn. Veel personages hebben meer, eh, passieve technieken? Vermomming, mensen aanstaren...

Haha, nu stel ik me een ninja voor me die constant faalt omdat hij het niet kan laten aanvalsnamen te schreeuwen en zo voortdurend aankondigt dat hij zich als rots gaat vermommen, iemand van achteren aan gaat vallen, niet echt dood is...

Citaat:
Er waren natuurlijk geen echte regels, maar toch moet ik toegeven dat ik in het begin de Iga minder sympathiek vond dan de Kouga, omdat zij natuurlijk van plan waren de Kouga uit te schakelen zonder ze ook maar te laten weten wat er aan de hand was (maar goed, dat begon al met Danjo en Ogen).


Kouga gaat het eerste in de aanval. Wat Danjou deed was ook geen nobele actie. Bovendien wordt Iga geïntroduceerd met een knappe jongeman. Dat introductiegevecht ging tussen mooi en lelijk en fictie wil over het algemeen dat je voor het mooie juicht.

Citaat:
En ik moet toegeven dat ik ook best lang niet door had hoe hij verslagen zou worden. Oboro en Gennosuke's krachten vormen een paar, dus in mijn hoofd had ik hen al apart gezet als 'een duo dat zo vechten.' Je wist nooit wie tegen wie zou vechten (en zelfs niet of er per se dodelijke slachtoffers zouden vallen), dus het bleef toch altijd spannend. Zo leek het in het begin wel heel hard te gaan in het voordeel van de Iga.


Ik had al vrij snel het idee dat Tenzen niet gedood kon worden zonder Oboro, maar ja, aangezien die twee in hetzelfde team zaten en Oboro ook de clan voorop blijkt te stellen, was het natuurlijk de vraag hoe en waarom ze haar krachten richting hem zou gebruiken.

Wat vond je trouwens van Oboro? Ze wordt heel erg opgevoerd als een onschuldig meisje dat lang niet altijd weet wat er gaande is. Ik vond het zelf een beetje jammer dat ze pas tegen het einde aan echt zelf actie ondernam (al waren dat gelijk ook grote acties). Qua vrouwelijke personages vond ik de andere Iga-dames leuker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BMC4: The Kouga Ninja Scrolls
BerichtGeplaatst: 16 dec 2015 15:14 
Offline
AniWay Redacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jul 2004 18:44
Woonplaats: Nederland
Tamara schreef:
Eerder zou ik het afschuwelijk gevonden hebben, maar blijkbaar heb ik de afgelopen jaren toch het een en ander van historische manga geleerd. Ik herkende namen! Ik wist zelfs het een en ander over het opvolgprobleempje. Bedankt, Fumi Yoshinaga!

Ooku? Ofuku was degene die de Ooku heeft ingesteld, als ik me het goed herinner. Ofuku speelt 'wederom' een slechte rol in Kunoichi Ninpo Cho, waar ze err... best wel iets traumatisch meemaakt.

Kunoichi Ninpo Cho schreef:
Denkt ze een van de kunoichi die zwanger is van een nakomeling van Toyotomi in de val te hebben gelokt, gebruikt die kunoichi een techniek om de ongeboren baby over te dragen aan Ofuku. Zonder dat ze dat door heeft. Onbevlekte ontvangenis!

De historische namen waren op zich al een beetje irritant om te lezen, maar al helemaal omdat toentertijd iedereen de hele tijd van naam veranderde (met leeftijd/status upgrades). Sommige namen moest ik googlen, om er achter te komen dat ik ze toch wel kende onder een andere naam. De Kouga en Iga ninja hebben trouwens wel allemaal heerlijk 'ninja-achtige' namen, maar ik heb geen idee of het 'historisch correcte' namen zijn, of dat Yamada zo'n invloed was dat zijn namen de standaard zijn geworden.

Citaat:
Interessant! Ik heb zelf ook even gegoogled. Kennelijk stammen de oudste archeologische glazen vondsten uit de Yoyoi periode. Het gaat vooral om sierobjecten, zoals kralen (vooral magatama?). Deze werden gezien als statussymbool. De technieken zijn mogelijk overgewaaid via Korea. O, en het gaat om vulkanisch glas, kleur gegeven met pigment. Wacht, dit is ook interessant: er is ook Romeins glas gevonden dat stamt uit vijfde eeuw, en dit wordt gezien als bewijs dat er toen contact was tussen Europa en Japan.

Pas na 1550 werden er vaker glazen gebruiksartikelen gezien. Het ging vooral om geïmporteerd glas en het was dan ook een luxeproduct. Binnen Japan nam het aantal glasmakers wel toe en het materiaal werd vooral ingezet om kleine sier- en kunstvoorwerpen te maken. In de 18e eeuw werd glas betaalbaarder en zag de je opkomst van glazen mode-items die ook bij burgers in de smaak vielen, zoals glazen haaraccessoires.

Ik heb maar een semester Japanse kunst gedaan, dus ik wist de details niet meer, maar het zat gelukkig nog ongeveer goed in m'n hoofd. Alleen gebruikten ze wel eerder vaker glazen gebruiksartikelen dan ik had verwacht.

Citaat:
Kouga gaat het eerste in de aanval. Wat Danjou deed was ook geen nobele actie. Bovendien wordt Iga geïntroduceerd met een knappe jongeman. Dat introductiegevecht ging tussen mooi en lelijk en fictie wil over het algemeen dat je voor het mooie juicht.

Dat het al begint met Danjo en Ogen is natuurlijk zo, maar in m'n hoofd zette ik dat nog apart als 'dat zijn twee hele enthousiaste ninja. Dus toen vond ik het ietsjes minder 'eerlijk' toen de Iga hun lijst kregen en meteen (als groep) probeerden Gennosuke vast te houden. Absoluut logisch natuurlijk in een oorlog, maar omdat Gennosuke en Josuke meegelokt waren, voelde de Iga toch ietsjes meer als de antagonist aan. Zeker nadat we wat meer zien van Tenzen. En de titel natuurlijk. Als je in de titel genoemd wordt, ben je vaker de held dan niet!

Citaat:
Wat vond je trouwens van Oboro? Ze wordt heel erg opgevoerd als een onschuldig meisje dat lang niet altijd weet wat er gaande is. Ik vond het zelf een beetje jammer dat ze pas tegen het einde aan echt zelf actie ondernam (al waren dat gelijk ook grote acties). Qua vrouwelijke personages vond ik de andere Iga-dames leuker.

Tot op het eind voelt Oboro inderdaad meer aan als slechts een poppetje, in plaats van een lid van de Iga ninja. Vergelijk bijvoorbeeld met Gennosuke, die meteen een plan maakt om uit te zoeken wat er aan de hand is. Het helpt natuurlijk niet dat haar kracht voor een lange tijd onbruikbaar is gemaakt.

De andere Iga ninja waren inderdaad een stuk leuker. Die van de Kouga eigenlijk ook. Ik vond het wel opvallend, maar ook wel begrijpelijk dat de meeste vrouwelijke ninja technieken hadden die voornamelijk werkten in combinatie met verleiding. Maar ik moet zeggen: ik vond de personages sowieso allemaal leuk op elkaar werken. Het was niet alleen de held + bondgenoten, en slechterik + bondgenoten, maar de personages hadden toch allemaal hun eigen onderlinge verhoudingen, wat het des te leuker maakt om te zien wie tegen wie gaat vechten, of wie gaan samenwerken. Natuurlijk ook iets wat we van shonenmanga kennen. Naruto heeft overigens wel echt veel overeenkomsten met dit boek. Veel krachten en zo zie je ook terug in die serie, nu eens wat naar de details kijk.

Op zich heeft Kouga Ninja Scrolls natuurlijk ook wel wat weg van de oude Chinese boeken zoals Romance of the Three Kingdoms en de Fengshen Yanyi, met oorlogen met personen met bovennatuurlijke krachten, maar daar heb je toch minder het 1 op 1 gevoel (omdat het toch meestal veldslagen zijn met 1 supermens + 1 leger aan elke zijde), en in die verhalen heb je niet echt vaste aantallen van groepen. Ik denk wel dat Yamada er door geinspireerd is, want de invloed van de Chinese klassiekers zie je ook in zijn andere boeken.

Maar als ik bijvoorbeeld terugdenk aan Bleach, dan zie je natuurlijk het voordeel dat Yamada had: hij hoefde maar een boek te schrijven. Bij een serie als Bleach heb je de gevechten, maar moet er ook groei/ontwikkeling te zien zijn, en dus moet iedereen om de zoveel tijd weer een power-up krijgen en zo (sommigen vaker dan anderen).

_________________
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BMC4: The Kouga Ninja Scrolls
BerichtGeplaatst: 19 dec 2015 09:30 
Offline
AniWay Redacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jul 2004 18:44
Woonplaats: Nederland
Niemand meer die het boek heeft gelezen of meer op te merken/vragen heeft voor de groep? :(

Ik lees nu een andere YamaFuu boek (detectives), maar het valt me toch weer altijd op dat YamaFuu's vrouwen best vaak vrij passieve wezens zijn, en zelfs als ze actief zijn, worden ze altijd beschreven in relatie tot de man (bijvoorbeeld, als sexuele wezens). Oboro hebben we genoemd, maar wat vinden we sowieso van hoe de vrouwen worden vertoond in dit boek?

Want in de detectiveverhalen van YamaFuu heb ik tot nu toe dus twee 'soorten' vrouwen gezien: speelbal van het lot (mannen) of kwaadaardige verleidster die stiekem ook alles doet omdat ze van een man houdt. Nu lees ik toevallig een setje verhalen van Yamafuu waarin er praktisch voor het eerst een vrouwelijke detective is die niet in een van die rollen past en ik ben er redelijk van slag van :P

Ik vraag me trouwens af in hoeverre de technieken die in dit boek voorkomen origineel zijn, en hoeveel ervan 'traditioneel' toegeschreven zijn aan ninja.

_________________
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BMC4: The Kouga Ninja Scrolls
BerichtGeplaatst: 20 dec 2015 22:55 
Offline
AniWay Hoofdredacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2004 20:47
Ash Ketchum schreef:
Niemand meer die het boek heeft gelezen of meer op te merken/vragen heeft voor de groep? :(

Ik lees nu een andere YamaFuu boek (detectives), maar het valt me toch weer altijd op dat YamaFuu's vrouwen best vaak vrij passieve wezens zijn, en zelfs als ze actief zijn, worden ze altijd beschreven in relatie tot de man (bijvoorbeeld, als sexuele wezens). Oboro hebben we genoemd, maar wat vinden we sowieso van hoe de vrouwen worden vertoond in dit boek?


Aan de Kouga-kant vielen de vrouwen me eigenlijk tegen. Hun krachten hebben te maken met seksualiteit, en wat ik bij Kagerou erg raar vond, is dat ze in élke seksuele situatie opgewonden raakt, zelfs wanneer ze tot iets wordt gedwongen. Dat is wel handig wat betreft haar kracht, maar het zegt een aantal enorm duistere dingen over hoe vrouwelijke seksualiteit wordt gezien (door de personages en mogelijk ook de auteur). Heeft nogal een hoog 'nee betekent ja'-gehalte.

Aan de Iga-kant zie je meer diversiteit. Er staan vier vrouwen op de lijst, en een daarvan is de leider van de clan. Hoewel ze eerst wordt verrast door Kouga, weet ze de op het laatste moment het tij te keren en Iga een gigantische voorsprong te geven. Hotarubi is schattig in plaats van sexy en haar kracht staat los van haar geslacht. Akeginu is competent en zelfstandig, en hoewel haar kracht afhankelijk is van ontblote huid, hoeft ze geen sekssymbool te spelen om het te activeren. In haar gevecht met Jousuke had ik echt geen medelijden met die viespeuk.

Citaat:
Want in de detectiveverhalen van YamaFuu heb ik tot nu toe dus twee 'soorten' vrouwen gezien: speelbal van het lot (mannen) of kwaadaardige verleidster die stiekem ook alles doet omdat ze van een man houdt.


Het zal wel een product van zijn tijd zijn. Hij was op z'n actiefst tijdens de jaren 50 en 60, toch? En hij is geboren in de jaren 20, toch? Volgens mij was het femme fatale archetype in de jaren 40 en 50 extra populair dankzij de populariteit van spionnenverhalen en film noir. Het zal me niet verbazen als dit invloed heeft gehad op zijn werk.

Het klinkt alsof hij met zijn vrouwelijke personages inspeelt op twee fantasieën:
-Het onschuldige meisje om te beschermen (en zo te 'winnen')
-Het verleidelijke gevaar van de femme fatale (met als slagroom op de appeltaart dat ze niet ongrijpbaar is)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BMC4: The Kouga Ninja Scrolls
BerichtGeplaatst: 22 dec 2015 10:01 
Offline
AniWay Redacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jul 2004 18:44
Woonplaats: Nederland
Tamara schreef:
Aan de Kouga-kant vielen de vrouwen me eigenlijk tegen. Hun krachten hebben te maken met seksualiteit, en wat ik bij Kagerou erg raar vond, is dat ze in élke seksuele situatie opgewonden raakt, zelfs wanneer ze tot iets wordt gedwongen. Dat is wel handig wat betreft haar kracht, maar het zegt een aantal enorm duistere dingen over hoe vrouwelijke seksualiteit wordt gezien (door de personages en mogelijk ook de auteur). Heeft nogal een hoog 'nee betekent ja'-gehalte.

Ah, dat kwam ook erg terug in Kunoichi Ninpo Cho. Maar goed, daar was het dat telkens wanneer een (mannelijke) ninja een kunoichi gevangen had, de ninja altijd de kunochi probeerde te verkrachten. Omdat man en vrouw of zo.

Citaat:
Het zal wel een product van zijn tijd zijn. Hij was op z'n actiefst tijdens de jaren 50 en 60, toch? En hij is geboren in de jaren 20, toch? Volgens mij was het femme fatale archetype in de jaren 40 en 50 extra populair dankzij de populariteit van spionnenverhalen en film noir. Het zal me niet verbazen als dit invloed heeft gehad op zijn werk.

Het klinkt alsof hij met zijn vrouwelijke personages inspeelt op twee fantasieën:
-Het onschuldige meisje om te beschermen (en zo te 'winnen')
-Het verleidelijke gevaar van de femme fatale (met als slagroom op de appeltaart dat ze niet ongrijpbaar is)

Natuurlijk heeft het wel met de tijd te maken. Rampo en Yokomizo (Kindaichi's opa) doen ook vaak hetzelfde met vrouwen, maar bij YamaFuu valt het misschien iets meer op omdat hij vaker vrouwen actievere rollen geeft in zijn verhalen.

Oh, en ik was het al vergeten, maar 'in principe' is dus de vierde BMC sessie over The Kouga Ninja Scrolls afgelopen. 'In principe' maar als er nog mensen over willen praten, zijn ze natuurlijk zeer welkom om nog wat erover te posten (je weet dat in ieder geval twee mensen het boek relatief recent hebben gelezen en mee kunnen praten ;)) Misschien dat het gesprek hier men heeft kunnen interesseren voor het boek/manga. Anyway, het was een interessante (en hele duidelijke) voorloper van battle manga zoals we die nu nog steeds kennen, maar ook gewoon een leuke ninja drama. Voor de volgende keer (en volgend jaar) staat All You Need Is Kill (25 ~ 31 januari) op de agenda, en mensen met ideeen voor volgende sessie kunnen in het BMC topic posten.

_________________
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BMC4: The Kouga Ninja Scrolls
BerichtGeplaatst: 21 maart 2016 16:46 
Offline
AniWay Redacteur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jul 2004 18:44
Woonplaats: Nederland
Nieuws van een maand geleden, maar ik kwam het net tegen en moest toen weer aan dit topic denken: volgens een onderzoek van de stad Koka (Koga), zijn er op dit moment nog 88 huishoudens in de stad waarvan men aanneemt dat zij afstammelingen zijn van echte Koga ninja. Ook bleek dat meer dan 30 huishouden nog erfstukken als shuriken of boekrollen hadden liggen. Commentaar van een 73-jarige man die er zo achterkwam dat zijn voorouders ninja waren: "Dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Zelfs de eigen familie wist het niet. Dat zijn nou eens echte ninja."

_________________
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling