aniway.nlaniway.nl
 Help Help  aniway.nl AniWay
 Rules Regels  Leden Leden
 Zoeken Zoeken  Groepen Groepen
 Gebruikerspaneel Gebruikerspaneel  Inloggen Inloggen
 * Registreren
Laatste 5 Actieve Onderwerpen
09:21  Laatst voltooide anime + ...   Ash Ketchu
04:40  [TK] Manga: Golden Kamuy, ...   Kerrirri-c
23:19  дом 2   FrancisVup
16:37  Probleem met updaten ...   Blackbutle
16:26  welke manga's heb je juist ...   Ash Ketchu
Het is nu 30 aug 2019 11:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 556 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 38  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2009 19:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jul 2004 13:33
Woonplaats: Sagamiono, Japan
Holy shit gast! Je wordt steeds beter! Wanneer ga je weer aan een manga werken? Zou wel weer n's leuk zijn om te zien hoe daar je nieuwe verworven vaardigheden in verwerkt.

_________________
Bezoek de Laser Train!
Maak je klaar voor een avontuurlijke reis door de toekomst! Rijd mee in een space train in de webcomic/manga Laser Train! Wordt elke week (Zondag) met minstens twee pagina's geupdated! Op http://www.lasertrain.net !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2009 19:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2005 02:55
Woonplaats: Zwolle
Gewoon een gum.

kneedgum maakt het iets minder wit dan een rubber gummetje. Zorg er wel voor dat ze goed schoon zijn anders zit je alleen maar uit te smeren.

*edit.

Thanks Toni ^^ Ik doe mijn best :P

Mja manga zit er voorlopig echt niet in. Heb te veel bezigheden tegenwoordig die waar ik verantwoording moet afdragen. a.k.a. Dingen wat ik niet op kan schuiven.
Mja, misschien in de zomer wel weer...

_________________
http://asumoth.deviantart.com/
http://www.deevit.nl


Laatst bijgewerkt door windweaver op 04 jan 2009 19:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2009 19:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jul 2004 13:33
Woonplaats: Sagamiono, Japan
windweaver schreef:
Mja manga zit er voorlopig echt niet in. Heb te veel bezigheden tegenwoordig die waar ik verantwoording moet afdragen. a.k.a. Dingen wat ik niet op kan schuiven.
Mja, misschien in de zomer wel weer...

I c I c. Je hebt ook nog je gamesproject. De opzet van je game doet me ook een beetje denken aan Oni. Of heb ik het fout?

_________________
Bezoek de Laser Train!
Maak je klaar voor een avontuurlijke reis door de toekomst! Rijd mee in een space train in de webcomic/manga Laser Train! Wordt elke week (Zondag) met minstens twee pagina's geupdated! Op http://www.lasertrain.net !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2009 19:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2005 02:55
Woonplaats: Zwolle
hmm nee het is niet mijn eigen game project, dat is ook iets dat ik alleen doe vanuit een spontane ingeving van deze vakantie. Mja het is niet zoals Oni, Oni heeft een ander speel mechanisme, je zou wel een beetje de setting kunnen vergelijken.

Wat zoveel tijd in neemt is het feit dat ik zo een beetje 120 tekeningen af moet hebben voor maart, voor een gamebedrijf, dus het is wel een spel dat mijn tijd in neemt, alleen niet mijn eigen. Naast dat heb ik nog school en deze maand ook les geven op middelbare school... I'm killing myself XD

Mja... genoeg gezeurd :P Tenslotte kan ik ook gewoon op dingen nee zeggen ;)

_________________
http://asumoth.deviantart.com/
http://www.deevit.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2009 23:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2005 02:55
Woonplaats: Zwolle
Lol, ik heb me even uit geleefd en heb een volledig subjectief stukje geschreven over manga in Nederland, en mijn visie hier op.

Laat je niet beledigt voelen, want dat is verre van wat ik wil. Het is gewoon een visie van een leek die nog lang niet alle hoeken van de Nederlandse manga heeft gezien. Maar toch heb ik er een stukje over geschreven als inleiding tot de cursus die ik hier elke donderdag zal gaan posten (omdat ik die ga geven op een middelbare school, leek het me ook wel leuk om het hier te delen.)Dus hou elke donderdag mijn topic in de gaten, misschien zitten er nog wat handige tips voor je bij.

Goed hier komt de hele lap tekst. Haha, hoop gebrabbel voor velen XD Ben benieuwd welke die hards het lezen, ik ben tenslotte geen goede schrijver :P

laat me weten wat je er van vindt.

Nederlandse manga

Als we het hebben over manga, hebben we het eigelijk over iets dat niet Nederlands is. Het is een vorm van striptekenen dat is over gewaaid uit Japan. En omdat het een product is uit de Japanse cultuur, zou je kunnen zeggen dat de tekenaars binnen het gebied hier in Nederland het nooit eigen zouden kunnen maken, tenzij ze een leermeester hebben van uit Japan die hen het vak eigen maakt. Of natuurlijk zelfs jaren hebben gestudeerd in Japan.
En omdat manga van oorsprong Japans is, kan je jezelf afvragen of het geen wat Nederlanders tekent wel manga is. Hier in Nederland accepteren we alle stripboeken vanuit Japan als manga. Deze tekenaars hebben zich al bewezen in hun vader land en omdat het hier nu zo begint te bloeien kunnen ze ook hier hun stripboeken verkopen. Deze tekenaars zijn reeds herkent en erkent en hebben hun steentje al bijgedragen aan het gebied binnen Japan.
Maar laten we nu even binnen de grenzen blijven van Nederland en kijken naar wat hier gemaakt wordt. Kunnen we het manga noemen? Ik denk dat het wel zou kunnen, alleen zal het werk dat hier getekend is wel herkent worden maar, nog niet volledig erkent. Dit heeft niet zo zeer temaken met de kwaliteit van het werk van de Nederlanders, maar ook door externe factoren. Laten we er een aantal op een rijtje zetten.

Het publiek
Het Nederlands publiek heeft natuurlijk al jaren lang de traditionele Europese stripboeken voor geschoteld gekregen zoals suske en wiske, kuifje, franka, etc.
En als je die stripboeken gaat vergelijken met manga kom je er al snel achter dat de wijze waarop de twee soorten stripboeken worden gemaakt bijna haaks op elkaar staan. Dus dan is het niet zo heel gek dat het publiek dat manga leest nog klein is. En ook vooral jong omdat de nieuwe generatie niet tot nauwelijks onder de invloed is van jaren lang Europese stripboeken lezen.

De uitgevers
En omdat een groot gedeelte van het Nederlandse publiek nog graag europese stripboeken leest en nog liever manga links laat liggen, is het ook niet geheel gek dat uitgevers niet staan te popelen om jong talent de kans te geven om hun manga uit te geven. En als ze manga willen uitgeven, dan doen ze dat liever met reeds bewezen titels vanuit japan. En dat neem ik ze ook totaal niet kwalijk. De kwaliteit van de Japanse tekenaars op het gebied van manga is nou eenmaal ook veel groter dan die van de gemiddelde Nederlander. Alleen het nadeel is wel dat dit niet de creativiteit bevorderd van de Nederlandse manga tekenaars.
Daarnaast komen uitgevers in het algemeen al te kort aan goede verhalen schrijvers, of we het nou hebben over manga of iets anders. Want een verhaal blijft gewoon een verhaal, een stuk tekst zonder plaatjes. Een goede schrijver moet ook wel veel liefde hebben voor stripboeken wil die gene zijn verhaal af staan daar aan, en niet aan een boek. Want boeken valt nou eenmaal meer in te verdienen voor een schrijver. Maar ook al komt een schrijver aanlopen met zijn verhaal, dan wil een uitgever toch liever hebben dat het een europees tintje heeft, anders komen ze weer in het onzekere gebied of het wel aanslaat en of het publiek wel groot genoeg is er voor.

Je zou dus eigelijk kunnen constateren dat Nederlandse manga tekenaars tegen een muur aan loopt, die voorlopig nog niet doorbroken kan worden tot de oude generatie striplezers ook in manga begint te geloven, of als de nieuwe generatie oud wordt.

Dan kom ik eigelijk bij een punt waar ik even een voorbeeld wil op brengen van de Japanse tekenaar Masamune Shirow, de maker van ghost in the shell.
Ghost in de shell is een van de eerst grote manga hier in Nederland die door brak. Als we goed kijken naar deze manga is het ook niet totaal vreemd waarom nou juist deze manga het zo goed deed. Het heeft zoveel trekjes van de westerse stripboeken dat het accepteren van zo iets als dit veel gemakkelijker gaat. Daarnaast mogen we natuurlijk ook niet de kwaliteiten van de tekenaar zelf onderschatten. Een ander goed voor beeld hier van is Katsuhiro Otomo’s AKIRA.

Dus misschien verteld ons dit wel dat als we als Nederlandse manga tekenaars graag door willen breken, het traditionele Japans achter moeten laten en er een vleugje Europa door heen moeten gooien. Of toch niet?

Laten we eerst eens even kijken naar wat het Nederlandse publiek tot nu toe te bieden heeft.
Omdat manga nog redelijk jong is hier in Nederland en omdat er geen leermeesters aanwezig zijn, is het voor de gevestigde tekenaars niet makkelijk de kwaliteiten op peil te krijgen en houden in vergelijking met de directe concurrentie. Hiermee bedoel ik niet dat wat er al gemaakt wordt aan manga in Nederland niet goed is, ik bedoel daar mee dat het gewoon nog niet op het zelfde niveau kan zijn in vergelijking met de concurrentie. Het verhaal is wat middelmatig en ook zijn de pagina’s niet allemaal even consistent. Het ligt dan vaak ook niet aan de kwaliteit van de illustraties van de tekenaars. Er is ten slotte genoeg vraag naar manga illustraties voor op kleding, websites en andere commerciële campagne voor jongeren.
Het is vaak het feit dat er niet genoeg verband is tussen de illustraties en het verhaal. Wat mij sterk opvalt is het feit dat veel verhalen van de Nederlandse tekenaars sterk zijn beïnvloed door de verhalen die ze lezen in hun favoriete manga. Dit maakt naar mijn mening vaak de verhalen zwak omdat ze niet geschreven zijn vanuit eigen ervaringen maar vanuit die van een ander. De verhalen die in Japan aan slaan hoeven hier ook niet altijd te werken omdat je ook met cultuur verschillen te maken krijgt. Maar de tekenaars die het wel onder de knie hebben, lopen dan weer tegen het probleem aan dat ze niet erkent worden door het publiek.

Eigenlijk moet de Nederlandse manga dus nog echt groeien en zouden de jonge kinderen manga eens moeten leren lezen zonder ingevulde kaders. Dan wordt pas echt duidelijk waar manga over gaat. Want echte manga is toch wel het meest te herkennen aan zijn kaders en niet aan zijn verhaallijn. Het verhaal verteld wie de tekenaar/schrijver is en niet wat het medium is.

_________________
http://asumoth.deviantart.com/
http://www.deevit.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009 16:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2008 21:07
Nice. Het was een leuk stukje om te lezen en ik heb niet echt iets gevonden waar ik het niet mee eens ben. Ik moet wel zeggen dat het verschil in niveau in vergelijking met Japan (dat bedoel je toch met 'de concurrentie'?) wat mij betreft óók ligt aan de kwaliteit van de illustraties van de tekenaars. Ik weet niet of je het met me eens bent, maar ik vind dat we in Nederland bar weinig tekenaars hebben die in de buurt komen van het niveau in Japan (nu praat ik heel globaal). En bij degenen die daar wel enigszins in de buurt komen schemeren westerse tinten door, wat ook genoemd wordt in je stukje. Ik moet wel zeggen dat ik niet de persoon ben die goed kan bepalen waar de niveaus van Nederlandse en Japanse tekenaars liggen, het is een sterke indruk en die komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik ga nog verder door te zeggen dat ik nog nooit een doujinshi of iets dergelijks gekocht heb omdat ik vond (nee, vind...) dat het mijn geld niet waard is. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben hierin en dit zegt ook weer iets over de status van Nederlandse tekenaars.

Ik zie nu net wat je bedoeld met concurrentie, denk ik XD Je bedoeld tekenaars in Nederland onderling? Ik denk dat het niveau in Nederland nog steeds aan het stijgen is. Nog geen manga tekenaar in Nederland heeft zijn hoogtepunt bereikt want de 'mangamarkt' bestaat nog geen generatie. Nu twijfel ik weer met wat je bedoeld met concurrentie ^^;

Ik heb het gevoel dat ik voor de helft heb geleuterd, maar goed. Telkens als ik een kritische post maak over Nederlandse tekenaars ben ik een beetje bang dat er mensen boos gaan worden, niet mijn bedoeling. Ik ben trouwens zelf ook een Nederlandse tekenaar 8)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009 18:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jul 2004 13:33
Woonplaats: Sagamiono, Japan
Leuk stukje. Ik ben het met je eens op heel veel punten, maar ik vind dat je het begrip 'manga' eigenlijk met veel voorzichtigheid moet benaderen. Dit gebeurt in het algemeen niet, want er i niet echt een consensus over wat manga nu precies is. Is het een puur Japanse stripvorm of is het enkel de stijl die hiermee gemoeid gaat.

Naar mijn mening is manga een stijlvorm die is overgewaaid uit Japan en niet iets puur Japans. Als je naar de grondlegger van de manga kijkt, Osamu Tezuka, is hij zwaar beïnvloed door Walt Disney en andere, voornamelijk Amerikaanse, tekenaars. Deze discussie hierover is al vaker gevoerd om tot de conclusie te komen dat Japanners manga hebben kunnen ontwikkelen door een andere vorm dan die van Hiroshige en Hokusai (rond de 18e eeuw) over te nemen en aan hun eigen smaak toe te passen.

Voor mij is manga in principe een filmscript dat direct is omgezet in stripvorm dan, wat voor mij het geval is bij westerse strips is, een verhaal omgezet in stripvorm. Bij de ontwikkeling van een manga zit er een onbewuste filmische factor tussen het omzetten van tekst naar een pagina. Hierbij om terug te vallen op Japan en het filmische; dit is ook te merken in Japanse films, het is een techniek die is overgenomen uit het westen, met eigenlijk typische Japanse aspecten. Denk hierbij aan scènes tussendoor waar voor kortere of langere tijd een beeld van een landschap of landschapsdetail wordt weergegeven om een moment van rust of nadenken aangeeft. Soms is dit shot er enkel om het moment van tijd en ruimte aan te geven, maar dit is vaak aan de kijker om te bepalen wat hij/zij er mee doet. In manga is dit precies het geval.

Iets wat voor mij typisch 'manga' is, is dat er tussen de bedrijven door en zelfs in de bedrijven zelf momenten van pauze worden weergegeven. Dit gebeurt in manga vaak met dezelfde momentopnamen of met conversaties. Wat de conversaties aangaat kunnen deze dan wel of niet relevant zijn voor het verhaal, maar ze zijn zeker bepalend voor de gehele atmosfeer en emotie dat dàt moment teweeg zou moeten brengen.

Naast deze filmische onderdelen is manga zoveel anders dan westerse manga. Zoals ik ooit op de Utrechtse televisie heb uitgelegd is dat de lezer zich nagenoeg direct met de hoofdpersonages, dan wel neven personages, kan identificeren. Dit is de 'magie' die manga teweegbrengt. Zeker omdat de meeste populaire series op jongeren gericht zijn die op zoek zijn naar hun eigen identiteit, is dit dè factor die de jonge mens zo aantrekt. Ik denk ook dat cosplay niet alleen maar een hip fenomeen is dat uit Japan is komen overwaaien dat mensen klakkeloos overnemen omdat het 'cool' is, maar omdat ze zich kunnen wanen in het karakter waarmee ze zich kunnen identificeren. Of dit een goede of slechte ontwikkeling is laat ik in het midden, maar het is zeker een reden waarom mensen dit doen.

Anyways, ik dwaal af.

Om terug te komen op het jonge publiek is dat deze groep ook steeds groeiende is. Er wordt veel gespeculeerd dat manga slechts een hype is, maar ik ben het er totaal niet eens hiermee. Als iemand eenmaal gegrepen wordt door manga blijft deze meestal zijn/haar hele leven dit fenomeen volgen, zei het op een actieve dan wel non-actieve manier. Het mooie (of niet, dat is voor ieder anders) hieraan is dat manga geen grenzen kent aangaande leeftijd, intellectueel niveau en interesses. Het is zo'n breed begrip dat iedereen iets kan vinden, mits geïnteresseerd uiteraard. Met de bij ons bekende westerse strips is dit over het algemeen niet het geval. Hier wordt de traditionele strip vaak als kinderachtig bevonden en niet iets waar men zich mee zou mogen bemoeien als volwassene. Er hangt zelfs een soort van taboe over, zo komt het vaak over bij mij.
Omdat ik weet dat dit een uitgekiend punt van aanval is moet ik toch zeggen dat er wel degelijk 'volwassen' strips zijn, maar deze verkeren meestal op een redelijk 'underground' niveau dat ze niet worden gelezen door de massa's. Met manga is dit dan weer wel het geval. Neem een manga als Ghost in de Shell, Akira, Monster, 20th Century Boys en nog vele andere, die een zeker intellectueel niveau hebben dat ze nooit of zelden worden gelezen door kinderen. Dit zijn ècht manga gericht op volwassenen met veel diepgang en een grote aantrekkingskracht.
Hoewel deze series zich voornamelijk in fantasiewerelden afspelen heerst er toch een zeker realisme in het verhaal waar eenieder zich in zou kunnen herkennen. Dit realisme voert weer tot een fase waarin de lezer zich zou kunnen herkennen in de situatie (ik spreek hier van volwassenere lezers) of zelfs in de personages en de keuzes waar ze voor staan.

Goed, om terug te komen op Nederland. Telkens als ik terug kom uit Duitsland waar de manga markt nog steeds stabiel is, doch krimpt om verschillende redenen, merk ik dat manga een steeds prominentere rol speelt in Nederland. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld te nemen aan de groei van het aantal conventies, de activiteit op dit forum, het verschijnen van een nieuw anime geörienteerd tijdschrift en het gebruik in massamedia. Het is steeds meer en meer een algemeen goed aan het worden, maar voordat het zover is moet er nog wat tijd nodig, maar het gaat in een opwaartse lijn.
Dit was ook te merken in mijn middelbare schooltijd. Als ik mijn tijd op school vergelijk met de toestand van nu is dat het aantal mangalezers en animekijkers rap gestegen is. Toen ik nog op school zat (in Utrecht) was ik de enige die zich in manga interesseerde, maar nu zijn er op nagenoeg iedere school groepjes te vinden die manga e.d. als hobby hebben. Als je het rein mathematisch zou bekijken is dit aantal exponentieel gestegen, een relatief explosieve groei. Uiteindelijk zou het mogelijk moeten zijn om puur Nederlandse producties te kunnen vermarkten.

Zoals Windweaver al aanhaalde is dat het niveau alleen een flink stuk opgekrikt zou moeten worden. Schrijvers en een gezonde verhouding tussen het verhaal en de pagina's is de beste formule om een kwaliteitsproduct als manga aan de man te kunnen brengen. Zelf denk ik dat dit nog enige tijd kan duren voordat er een situatie ontstaat als hier in Duitsland waar al een aantal series puur Duits zijn en de tekenaars als kleine prominenten door het leven gaan. Ja, er staan rijen op conventies om handtekeningen te mogen ontvangen van nationale tekenaars. Uiteindelijk hoop ik uiteraard dat dit ook in Nederland mag gebeuren en ik denk ook dat dit op een gegeven moment er ook aan zit te komen.

Als laatste wil ik graag opmerken dat we ons niet aan Japanse verhalen zouden moeten meten. Japanse series hoeven ja niet aan te slaan omdat de cultuurverschillen te groot zijn, daarom moeten we in Nederland proberen onze eigen vorm te vinden in deze stijlvorm om succes te kunnen boeken. Als het publiek er klaar voor is zijn de tekenaars er ook klaar voor en dan ontstaat de ultieme 'mangagolf' waarop alle ambitieuze (nu nog) amateur tekenaars zitten te wachten.

Het is slechts een kwestie van tijd, maar vooral van actie voordat het zover is.

_________________
Bezoek de Laser Train!
Maak je klaar voor een avontuurlijke reis door de toekomst! Rijd mee in een space train in de webcomic/manga Laser Train! Wordt elke week (Zondag) met minstens twee pagina's geupdated! Op http://www.lasertrain.net !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009 02:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 aug 2004 21:17
Woonplaats: Earth is my home, you are my guests.
Je maakt een aantal zeer goede observaties, ik heb volgens mij geen onwaarheden gelezen in je tekst. Sta mij toe nog een paar hoeken te belichten, aangezien je anderen straks gaat scholen :b
De definitie van manga is glad ijs waar men het beste voorzichtig loopt. Manga-geïnspireerde tekenaars gebruiken het woord vooral als categorie om aan te duiden waar hun werk het beste bij past, als dat label niet al opgedrongen wordt door de objectieve publieke opinie "oh, jij tekent van dat manga spul. Dat lijkt allemaal op elkaar.". Het mooiste woord waarmee manga ooit is aangeduid is een "stroming".

Bij het punt over manga als oorspronkelijk Japans product vind ik het nodig om erbij te zeggen dat het meest kenmerkende van manga, de film-achtige vertelstijl, op zijn beurt is overgewaaid van de Amerikaanse filmindustrie. Daarmee kun je je afvragen hoe exclusief Japans en onwesters het manga 'product' werkelijk is. Wat wel duidelijk is is dat Japanse manga veel Japanse cultuur bevat waar wij geen kaas van hebben gegeten; Nederland heeft een eigen cultuur, en ik denk dat de vertrouwdheid daarmee een voordeel kan zijn in Nederlandse manga. Magical Farmgirl Marieke is hier populair omdat ze zo Nederlands is, en Japanners zullen altijd weer beter zijn in het uitbeelden van Japan.

Als we het hebben over niveaus, concurrentie, vergelijkingen tussen manga in Nederland en Japan, heeft iedereen eigenlijk een verdraaid beeld omdat we in Nederland alleen de beste van de duizenden professionele Japanse manga tekenaars te zien krijgen. Wil je appels met appels vergelijken, dan zou je eigenlijk NL amateurwerk met JP amateurwerk moeten vergelijken. In Nederland is manga tekenen beperkt tot een (serieuze) hobby: niet alleen hebben we enkel visuele voorbeelden als leermeesters, er is hier ook geen industrie om onze ontwikkeling op te richten. De manga industrie in Nederland, dat zijn we zelf, in ontwikkeling. Dus komen we redelijk op dezelfde conclusies terecht, al zie ik het graag wat positiever in :)
Citaat:
Eigenlijk moet de Nederlandse manga dus nog echt groeien en zouden de jonge kinderen manga eens moeten leren lezen zonder ingevulde kaders
Je bedoelt lege kaders? Vergeet niet dat de afbeelding in een kader ook een grote rol speelt in het manga medium. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de close-up. Het is in mijn ogen de juiste combinatie van afbeelding en kadering die het succes bepaalt van het uitbeelden van een verhaal. Maar manga is meer dan enkel een grafische formule (of klink ik nu te l33t otaku?).
Ik ben trouwens zelf van mening dat voor jonge kinderen de Donald Duck rijtjeskadering en tekstrepetitie passender is dan dynamische manga kadering, omdat het beter aansluit op hun begrijpend vermogen. Vooral als ze net afgestapt zijn van lezen met een lineaal onder de regels.
Citaat:
Er is ten slotte genoeg vraag naar manga illustraties voor op kleding, websites en andere commerciële campagne voor jongeren.
Dit moet ik zelf nog ontdekken, maar ik vraag me altijd af waar ze die tekenaars vandaan plukken: Het zijn er meestal (en duidelijk) geen uit de actieve NL manga scene.

Wat de kwaliteit van verhalen betreft: Ik vind het moeilijk te zeggen of er zoveel kromheden in de verhalen ontstaan door het willen interpreteren van de Japanse cultuur in manga. Maar wat ik daarnaast wel zie is dat de lengte van de Nedermanga ook vaak de vertelling beperkt, in tegenstelling tot de Japanse pockets waar er alle ruimte beschikbaar is om het verhaal uit te diepen. Dit komt soms door paginalimieten (o.a. Fanthology), maar ook door de praktisch beperkte hoeveelheid tijd om een verhaal te maken: Nederlandse hobbytekenaars hebben alleen hun 'vrije tijd'.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2009 16:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2005 02:55
Woonplaats: Zwolle
Onmyou schreef:
Ik zie nu net wat je bedoeld met concurrentie, denk ik XD Je bedoeld tekenaars in Nederland onderling? Ik denk dat het niveau in Nederland nog steeds aan het stijgen is. Nog geen manga tekenaar in Nederland heeft zijn hoogtepunt bereikt want de 'mangamarkt' bestaat nog geen generatie. Nu twijfel ik weer met wat je bedoeld met concurrentie ^^;

Met concurrentie bedoel ik de japanse tekenaars, dus de manga die hier in Nederland wordt uit gegeven.
Want echte concurrentie is er hier in Nederland niet onderling, lijkt me ook nog al lastig als er nog geen echte markt voor is.
Onmyou schreef:
Ik heb het gevoel dat ik voor de helft heb geleuterd, maar goed. Telkens als ik een kritische post maak over Nederlandse tekenaars ben ik een beetje bang dat er mensen boos gaan worden, niet mijn bedoeling. Ik ben trouwens zelf ook een Nederlandse tekenaar 8)

Nee joh, het is goed dat je at post, zolang je je standpunten kan onderbouwen is het niet erg en is het gewoon jouw visie.

Oja, ik heb ook besloten mijn tekenlessen die ik de aankomende weken geef, allemaal tegelijk er op te zetten, dat scheelt mij weer wat tijd. Ik zet ze namelijk op mijn site want dan kan ik nog een beetje vogelen met de opstelling van tekst en afbeeldingen.

Ik ben het met veel punten ook met je eens Toni, kan het zo toevoegen tot het stukje :P
Toni Babelony schreef:
Naast deze filmische onderdelen is manga zoveel anders dan westerse manga. Zoals ik ooit op de Utrechtse televisie heb uitgelegd is dat de lezer zich nagenoeg direct met de hoofdpersonages, dan wel neven personages, kan identificeren. Dit is de 'magie' die manga teweegbrengt. Zeker omdat de meeste populaire series op jongeren gericht zijn die op zoek zijn naar hun eigen identiteit, is dit dè factor die de jonge mens zo aantrekt.

Staat eigenlijk gelijk aan de superhelden strips voor Amerika. Ik denk dan ook, als ik naar de Nederlandse stripboeken kijk, dat mensen hier het familie gevoel wil hebben. Je ziet veel stripboeken dat over families gaat of over een probleem van één persoon, en niet een" onee ik moet de wereld redden" fenomeen, hoog uit een dorp waarin je familie woont. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, ik noem dus ook alleen iets op wat mij opvalt.

Toni Babelony schreef:
Het is zo'n breed begrip dat iedereen iets kan vinden, mits geïnteresseerd uiteraard. Met de bij ons bekende westerse strips is dit over het algemeen niet het geval. Hier wordt de traditionele strip vaak als kinderachtig bevonden en niet iets waar men zich mee zou mogen bemoeien als volwassene. Er hangt zelfs een soort van taboe over, zo komt het vaak over bij mij.

Alleen hier ben ik het niet direct mee eens. Wel is het een taboe als volwassene strips te tekenen, als je het nog niet bekent bent er mee. Maar als lezen is het voor een volwassene niet een taboe. Als je kijkt op een beurs hoeveel oudere mensen er rond lopen zal dit denk ik groter zijn dan de jongeren. Ook worden stripboeken veel gelezen op de camping etc.
Het is hier in Nederland denk ik nog eerder taboe om als volwassene manga te lezen. Vooral omdat het hiet nog afgeschilderd wordt als iets voor kinderen. Maar dat legt niet weg dat je gelijk hebt met dit punt
Toni Babelony schreef:
Het mooie (of niet, dat is voor ieder anders) hieraan is dat manga geen grenzen kent aangaande leeftijd, intellectueel niveau en interesses.

Zo wordt het hier alleen nog niet erkent. Behalve dan de manga waar het bloed open en bloot alle kanten op spat en het vrouwelijk naakt op 30% van de pagina's te zien is. Maar dat zijn dan ook maar net de manga die niet in de grote boekhandels te koop zijn.

En tja in mijn middelbare school tijd, zo'n 8 jaar geleden, las ook nog niemand manga. Ik ook niet, maar ik tekende wel DBZ plaatjes na van een Filipijnse vriend. Nu wordt er zelfs door de scholen zelf aandacht aan besteed omdat leerlingen er zo sterk mee bezig zijn dat leraren zo een onderwerp hebben dat dicht bij de leerlingen zelf staat.

yakumo soul schreef:
Nederland heeft een eigen cultuur, en ik denk dat de vertrouwdheid daarmee een voordeel kan zijn in Nederlandse manga. Magical Farmgirl Marieke is hier populair omdat ze zo Nederlands is, en Japanners zullen altijd weer beter zijn in het uitbeelden van Japan.

Mooi voorbeeld

yakumo soul schreef:
Als we het hebben over niveaus, concurrentie, vergelijkingen tussen manga in Nederland en Japan, heeft iedereen eigenlijk een verdraaid beeld omdat we in Nederland alleen de beste van de duizenden professionele Japanse manga tekenaars te zien krijgen. Wil je appels met appels vergelijken, dan zou je eigenlijk NL amateurwerk met JP amateurwerk moeten vergelijken.

Als je die vergelijking wil maken kom je nooit vooruit. Ook kan dat helemaal niet want voor japans amateur werk is hier ook geen industrie. Waar het eigenlijk op neer komt is het feit dat we nog niet goed genoeg zijn om te kunnen concurreren. Maar die conclusie hadden we al getrokken geloof ik ;)

yakumo soul schreef:
Je bedoelt lege kaders? Vergeet niet dat de afbeelding in een kader ook een grote rol speelt in het manga medium. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de close-up. Het is in mijn ogen de juiste combinatie van afbeelding en kadering die het succes bepaalt van het uitbeelden van een verhaal. Maar manga is meer dan enkel een grafische formule (of klink ik nu te l33t otaku?).
Ik ben trouwens zelf van mening dat voor jonge kinderen de Donald Duck rijtjeskadering en tekstrepetitie passender is dan dynamische manga kadering, omdat het beter aansluit op hun begrijpend vermogen. Vooral als ze net afgestapt zijn van lezen met een lineaal onder de regels.


Juist, natuurlijk geeft de invulling van het plaatje een betekenis er aan, maar de nadruk wordt dan als nog gelegd door de kaders. En dan kom je weer terug op het filmische aspect.
Daarom zeg ik, laat ze maar legen kaders lezen, want dan pas wordt het verschil duidelijk. Want een close-up kan je ook tekenen in een kader van een suske en wiske verhaal. Alleen dan komt die close- up niet tot zijn recht.

yakumo soul schreef:
Wat de kwaliteit van verhalen betreft: Ik vind het moeilijk te zeggen of er zoveel kromheden in de verhalen ontstaan door het willen interpreteren van de Japanse cultuur in manga.

Ik zeg ook niet dat ze het willen interpreteren, ik zeg dat het onbewust ontstaat door de invloeden van de Japanse manga die je dagelijks leest. Het is hetzelfde als je alleen maar rapmuziek voorgeschoteld krijgt en nooit verdiept hebt in metal. Dan is de kans erg klein dat je muziek gaat maken binnen de metal genre.


yakumo soul schreef:
Maar wat ik daarnaast wel zie is dat de lengte van de Nedermanga ook vaak de vertelling beperkt, in tegenstelling tot de Japanse pockets waar er alle ruimte beschikbaar is om het verhaal uit te diepen. Dit komt soms door paginalimieten (o.a. Fanthology), maar ook door de praktisch beperkte hoeveelheid tijd om een verhaal te maken: Nederlandse hobbytekenaars hebben alleen hun 'vrije tijd'.

Tja, dit zijn dingen die je helemaal zelf in de hand hebt.

Lol, nog nooit zo een lange post gemaakt XD maar goed. Ik ben blij dat er mensen hebben gereageerd, en ook met een bepaalde intellect. Dat maakt mij blij op dit forum :P
Niet alleen scherpt het mijn visie aan en mijn tekenlessen, maar ook zorgt het voor veel inspiratie.

"Offtopic"

Lol, misschien ook wel een grappig voorvalletje om te vertellen.
Gisteren had ik mijn portfolio in de trein laten liggen :|
Ik had gelijk gebeld naar de ns, ze hadden um gevonden (wat nog een heel gedoe was, want ze hadden het geregistreerd onder "onbekend voorwerp")
Toen zei de telefoniste : ik moet mijn complimenten door geven aan je, want je tekent mooie dames XD.
Ikke: LOL, ZOMG, dankjewel XD
Ook best grappig, want mijn site heeft ineens veel meer pageviews XD(mijn naam stond op mijn portfolio)

_________________
http://asumoth.deviantart.com/
http://www.deevit.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2009 23:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2005 02:55
Woonplaats: Zwolle
Een wipje voor deze wedstrijd:
http://www.udonentertainment.com/darkstalkerstribute/

Afbeelding

Ze komt in gevecht met felicia.

Gemaakt in photoshop

P.s. Er staat wel van alles over sneak peaks, mja ik ben toch zo low profile dat de kans klein is dat ik er in kom. En als ik er in kom dan kent toch nog niemand me :P

_________________
http://asumoth.deviantart.com/
http://www.deevit.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2009 23:53 
Offline

Geregistreerd: 02 sep 2006 19:26
Ziet er erg goed uit! Het enige wat ik er tot nu toe wat minder geslaagd van vindt is dat stuk huid dat je op haar hoofd ziet. Het lijkt daardoor een beetje of ze haar uitval heeft. Als dit de bedoeling is dan heb je het helemaal super gedaan :wink:
Hoewel ik haar linker hand voor de kijker eigenlijk ook wel een beetje moeilijk vind om naar te kijken. Lijkt me niet erg prettig om je vingers zo te houden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 23:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2008 21:07
Nice coloring as always ^^
De handen zijn misschien wat te mannelijk, voor de rest ziet het er allemaal heel professioneel uit. De lichamelijke vormen zijn zeer goed gedaan, ben benieuwd naar het eindresultaat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 23:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2007 17:58
windweaver schreef:
Een wipje voor deze wedstrijd:
http://www.udonentertainment.com/darkstalkerstribute/

Afbeelding

Ze komt in gevecht met felicia.

Gemaakt in photoshop

P.s. Er staat wel van alles over sneak peaks, mja ik ben toch zo low profile dat de kans klein is dat ik er in kom. En als ik er in kom dan kent toch nog niemand me :P


:shock: Zo mooiii..

Edit: dat pakje kan nooit lekker zitten..

_________________
Afbeelding
Afbeelding

Klik :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 13:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2005 02:55
Woonplaats: Zwolle
thanks voor de reacties.

Haar hoofdhuid ziet er zo inderdaad raar uit en ook de handen zijn redelijk aan de ruige kant... Maar goed even wat anders.

Ik had beloofd om stukjes van mijn cursus te posten ( als iemand het zich nog kan herinneren en überhaupt gelezen heeft) Dus bij deze

http://members.chello.nl/r.verheijen2/I ... lname.html

Ik heb niet alles er op gezet omdat ik bij veel dingen toch graag persoonlijke uitleg geef of bewaar voor andere doel einde. Maar misschien helpt het je een beetje op weg.
het zijn meer oefeningen dan echte uitleg, omdat ik de meeste uitleg mondeling geef tijdens mijn cursus.

Misschien ook wel leuk om naar wat resultaten te kijken van een aantal leerlingen. Normaal gesproken laat ik de leerlingen een korte manga maken maar daar was niet genoeg tijd voor dus hebben ze een illustratie gemaakt waarbij het voor hun erg nieuw was om met markers te werken, maar ik vind dat ze het goed hebben gedaan.

2de jaars middelbare school RSG Wolfsbos
http://members.chello.nl/r.verheijen2/r ... frame.html

_________________
http://asumoth.deviantart.com/
http://www.deevit.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 17:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2007 17:58
Ga je de laatste tekening nog afmaken?

_________________
Afbeelding
Afbeelding

Klik :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 556 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 38  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling