^ Het ligt niet aan de kassière, maar aan de orders van de baas. Een actie op poten zetten om een jobstudentje in verlegenheid te brengen lost niets op, zij is ook slachtoffer van die belachelijke regels.
Stuur gewoon een mailtje met die foto naar een paar kranten. Als je het anoniem wilt doen, kun je vast wel een tijdelijk e-mailadres aanmaken.
Precies dat.
Ik snap sowieso niet waarom Plus het gebrek aan melkpoeder met zo'n lompe (en racistische) maatregel moet oplossen. Als er elke week gebrek is aan genoeg melkpoeder, dan is het toch niet meer dan logisch dat je als filiaalmanager extra melkpoeder gaat bestellen, zodat het regelmatig/dagelijks bijgevuld kan worden. Blijkbaar wil deze filiaalmanager geen winst/extra (ja, elke cent is er eentje!) omzet maken en laat hij zich in plaats daarvan liever van zijn meest gezinsonvriendeljke en racistische kant zien ...
Geregistreerd: 11 sep 2006 15:16 Woonplaats: The Hague
Als vakkenvuller bij een supermarkt kan ik zeggen dat er bij elke supermarkt nu van dergelijke acties zijn waarbij de klant maar 2 producten van melkpoeder mag meenemen. (Zelfde geld overig bij reclame acties zoals kratten Heineken. Per klant max. 4 stuks. Wil je er meer moet je nog een rondje supermarkt doen.)
Wij hadden er ook erg last van. Afgelopen zomer vooral. Twee mannen kwamen dan met elk een winkelwagentje en trokken het hele schap leeg. Het is niet echt als mensen een voorraadje meenemen voor thuis (of voor familie in dan bijv. China) maar het schap er door compleet leeg trekken als hij vol staat is iets waar wij dan als supermarkt last mee krijgen want de andere klanten grijpen mis. Als ik het zie gebeuren vraag ik vaak of de persoon misschien een bestelling wilt doen voor de volgende keer. Dan bestellen we 'gewoon zoals altijd' het vak vol, plus wellicht een extra colli (doos met bijv 4 nutricia pakken) voor deze klant.
Helaas doen ze dit niet. Waarom geen idee.. |: Want als een huisvrouwtje komt en die wilt een doos huiswijn droge rose hebben dan bestellen we dat net zo makkelijk. Of als een familie op vakantie gaat met hond en een paar hondenblikken mee wilt nemen.
Sinds kort hebben wij daarom ook bordjes hangen bij het schap 'Max 2 producten per klant.' En aan alsnog 1 achter houden bij de kassa doen wij zelf niet. Max 2 is max 2. Of je nou hollands of een chinees uiterlijk hebt, 2 is 2.
Nu werk ik dan ook niet bij de Plus en zijn wij wel wat vriendelijker dan een gemiddelde supermarkt (en dit zeg ik niet omdat ik er werk, als ik ergens anders boodschappen haal schaam ik me voor 'mede collega's' in andere winkels..)
Media er bij halen vind ik zelf nogal overdreven, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zal als eerst een duidelijke klachtenbrief naar plus zelf sturen. Wij behandelen onze klachten erg serieus en ik neem aan dat andere supermarkten dat ook doen. Als het door blijft gaan zou ik dan pas de media er bij halen.
En discriminatie bij een supermarkt bestaat, vrees ik, altijd. Hoe vaak ik wel niet door een leiding gevende achter een groepje Poolse mensen wordt gestuurd om ze in de gaten te houden. Of hangjongeren die met vuilniszakjassen binnen komen strompelen en maar rond de alcohol blikjes blijven hangen.. Het gebeurd altijd vrees ik. :<
tl;dr niet elke supermarkt is het zelfde, de Hoogvliet supermarkt waar ik werk doet dit alvast niet. Maar ik zou eerst dus een stevig boze brief naar de Plus hoofdkantoren sturen en duidelijk maken dat je hier niet gedient van bent. Voordat je de media op je hals haalt.
Het is geen punt van discriminatie om eerlijk te zijn(in de meeste gevallen, helaas niet in de jouwe). Momenteel werk ik bij de Jumbo en kreeg ook te horen dat wij klanten na hun 1e keer in de supermarkt en kopen van 5 pakken mogen weigeren(maakt niet uit of ze Nederlanders/Chinees zijn of niet).
Op het moment gaat er heel veel NL export naar China, waaronder die pakken. En omdat wij niet kunnen bijbestellen door de rem op inkopen zijn wij genoodzaakt om alle klanten die na 5 pakken nog meer willen kopen te mogen weigeren. Had dit weekend zelfs 2 Chinezen die ik vaker in de winkel zie zijn wel 3 KEER de winkel in zijn geweest en allebei apart 5 pakken hebben afgerekend. Dit zijn dus 30 PAKKEN binnen een uur. Het schap was bijna leeg. Ligt dus niet zo zeer bij afkomst maar de asocialiteit tegenover andere klanten en aan de mensen(ongeacht familie) waaraan je ze doorverkoopt(vaak met dikke winst, want dat is niet 1-2 euro ... sommigen maken dik 10 euro winst per pak op z'n laagst). Nagaand dat zij waarschijnlijk elke supermarkt afgaan(ken ze namelijk alleen als klanten van babyvoeding) hebben zij per supermarkt(dat zijn er 4 hier) 30 x 4 pakken. En daar ligt nu dus het probleem, dat massale inkopen van babyvoeding.
Dat we opletten zeker, beetje vooroordelen op het moment ook. Er zijn in een half jaar tijd zoveel mensen bruut aangevallen of overvallen in mijn buurt dat zelfs het personeel in ons hele winkelcentrum(en de gehele binnenstad) zich niet meer veilig voelt zowel privé als op werk. Elke week gebeurd er wat. En tsja, als je elke week minstens 6-7 affiches ziet dat je op dieven moet letten en zijn dan van Poolse/Turkse afkomst... tsja ... wij moeten letten op onze winkel en als dit helaas sommigen mensen zwaar valt(door een paar rotte appels) kunnen wij er weinig aan veranderen. Vanuit de organisatie moeten wij overal alert op blijven op het moment.
Maar bij jou supermarkt kun je misschien een brief achterlaten dat je er vaker komt en dat het ook noodzakelijk is om 2 pakken te kunnen kopen. Want die memo is best wel asociaal geschreven, ook al is dit in sommigen winkels wel de werkelijkheid...(zoals mijn weekendverhaal). Boos worden heeft geen zin, probeer duidelijk je mening te uiten in die brief en tot een oplossing te komen. Zoals je ziet hoef je de media er niet bij te halen, want die zit er al met z'n neus op.
(Ben zelf overigens multi-culti opgevoed, heb niets tegen andere geloven of afkomsten. )
@Li1986: Zoals ik al heb gezegd hierboven, wij mogen geen extra dozen bestellen i.v.m rem op de inkoop van melkpoeder. Distributie levert geen extra dozen meer. Tuurlijk wil de winkel omzet maken, zo'n pak is dik 11 euro ... maar als er een rem op is lukt dat niet. De winkel en het personeel is er ook niet blij mee, vooral omdat het bij sommigen discriminerend overkomt. Maarja, regels zijn regels. Zijn overigens regels die nu in alle supermarkten gelden. Het lijkt dus wel zo kleuterklas simpel, maar het probleem is grootschaliger dan sommigen denken.
Het is geen punt van discriminatie om eerlijk te zijn(in de meeste gevallen, helaas niet in de jouwe). Momenteel werk ik bij de Jumbo en kreeg ook te horen dat wij klanten na hun 1e keer in de supermarkt en kopen van 5 pakken mogen weigeren(maakt niet uit of ze Nederlanders/Chinees zijn of niet).
Het is wel discriminatie als een specifieke groep extra hard wordt aangepakt (1 pak per persoon) terwijl er een algemene regel is (2 pakken per persoon).
Wat heb je de laatste tijd toch veel tuig zitten bij supermarkten. Geen wonder dat ze het moeten compenseren met talloze reclames van "Kijk eens hoe geweldig/sfeervol onze winkels zijn". En dan heb ik het nog niet eens over die talloze kassières, waarvan het lijkt alsof ze constant hun periode hebben.
Pas geleden nog met m'n vriend bij de kassa in de Lidl... ''Geholpen'' dor de cassier die met z'n telefoon zat te spelen en ons super onbeschoft hielp... En dan nemen ze dat soort tuig aan.. Ongelofelijk.
Hoe kan iemand nou zeggen dat dit geen discriminatie is terwijl het overduidelijk is dat de supermarkt de (ongeschreven?) regel `2 pakken per persoon' niet consequent handhaaft en Chinezen weigert 2 pakken mee te geven maar ieder ander persoon wel.
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Artikel 90 van het Nederlands Wetboek van Strafrecht:
"Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt tenietgedaan of aangetast."
Discriminatie is een strafbaar feit in Nederland, helaas komt het vaker voor dan wij denken maar zelden aangifte gedaan. Sanctie volgens wetgeving:
Artikel 429quater luidt:
1. Hij die in de uitoefening van een beroep of bedrijf personen discrimineert wegens hun ras, hun godsdienst, hun levensovertuiging, hun geslacht, of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie. 2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij wiens handelen of nalaten in de uitoefening van een ambt, beroep of bedrijf zonder redelijke grond, ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat ten aanzien van personen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein, wordt tenietgedaan of aangetast.
In dit geval sta je volledig in je recht en is dit overduidelijk discriminatie. Het klopt, regels zijn regels. 2 pakken per klant, dus ook "die chinezen". Vind het echt belachelijk hoe ze zich over de zaak buigen in de memo. Ik zou er wat aan gaan doen. Als niemand er wat aan doet zal dit voor altijd zo blijven in ons kikkerlandje.
Zucht, lees nog eens een keer goed. Ik zei het is geen geval van discriminatie in de meeste gevallen(behalve in zijn geval, waar het duidelijk gaat om discriminatie). Bij de meeste supermarkten is de regel duidelijk "xx pakken per klant" ongeacht hun achtergrond of afkomst. De supermarkt waar ik werk krijg je na 5 pakken echt niets meer mee, ongeacht of je 2 keer in de winkel komt of wat voor afkomst je ook hebt. Helaas merk ik dat de meeste hier duidelijk overheen lezen(word dus toch tijd voor een bril en ja, dit is sarcastisch bedoeld.) Soms ben ik op dit forum een beetje teleurgesteld op hoe mensen worden aangevallen, zonder dat de context goed word gelezen. Ik schrijf het hier nogmaals even op een andere manier op zodat mensen het snappen wat ik in de vorige berichten heb gezegd. Voor de mensen die zich gekwest voelen, ik bedoelde het niet op de manier waarop jullie dit hebben opgevat. Hopelijk hebben jullie hier begrip voor. /einde van gezeur/
In het geval van JAS0N, is er duidelijk een asociale memo in het bedrijf verspreid die discriminerend overkomt. Maar om gelijk de media erbij te halen, nee. Zoals ik eerder zei, schrijf een brief aan deze Plus of welke supermarkt het dan ook mag zijn waar dit gebeurd(als dit ergens anders ook voorkomt) leg je situatie uit en probeer samen tot een oplossing te komen. Lijkt misschien vanuit die memo niet zo, maar er zullen zeker wel ruimdenkende mensen zijn binnen het bedrijf die graag willen helpen.
@Gokufan13: Lidl zegt al best wel veel over het personeel dat er loopt(no offense). Er springen er misschien een paar uit met supergoed personeel, maar over het algemeen... Maar ook dit verschilt per supermarkt. Bij zowel AH als Jumbo heb ik een goed werkend team gehad en duidelijke regels zoals o.a. geen telefoon tijdens werktijden. Op het moment is het bij de Jumbo zelfs zo(bij degene waar ik werk) dat je per regelovertreding een kruisje krijgt en bij 3 lig je eruit.
Ik weet niet naar wie je refereert maar in elk geval heb ik niet over je reactie heen gelezen Ik begrijp je frustratie goed echter is dit helaas op elk forum of communicatie middel zo.
In mijn geval was dit gewoon een reactie op TS met info over de wet. Misschien overbodig, de meesten weten dit natuurlijk maar misschien is het handig voor jou om te weten welke straf erop staat voor het geval dat het vaker voorkomt Jason. Is niet de eerste keer helaas dat een volk enorm wordt gedupeerd.
Geregistreerd: 14 mei 2008 13:06 Woonplaats: Haarlem
Wow, dit verklaard een hoop. Heb het al vaker meegemaakt dat Chineze mannen voor letterlijk een paar duizend euro aan baby poeder kochten hier in de Supermarkt. Vond het al vreemd, dacht nog misschien werkt hij bij een opvang of iets dergelijks. Met even research gedaan . Wel echt belachelijk van die supermarkt... Zon limiet snap ik wel, maar om dan specifiek Chinezen zo te behandelen...
Geregistreerd: 15 jan 2008 15:56 Woonplaats: Zevenbergen
Ik werk zelf bij kruidvat en bij ons komen ook chinezen groot in slaan. Mijn filiaalmanager heeft een keer het hoofdkantoor gemaild om extra te bestellen maar dat mocht niet. We zijn geen groothandel blabla. Achja, verkoop is verkoop en of dat nu aan een chinees, een amerikaan of een nederlander is, maakt toch geen verschil? Nu zijn dus alsnog iedere keer de vakken leeg. Bij ons is er ook de regel max. 4 per klant maar zij staan met een groepje voor de deur en ze komen gewoon 1 voor 1 naar binnen.
Per supermarkt zal het wellicht wel anders zijn hoeveel ze mogen bestellen. Want van mijn Nederlandse vriend gehoord dat hij bij sommige supermarkten gewoon de hele schap leeg kan halen zonder gezeik. Want er stonden ook geen bordjes met limiet, dat waren voornamelijk C1000 supermarkten.
En hij zei van gister een hele supermarkt leeggehaald en kreeg nog controle en die vrouw alleen lachen en hij kreeg ze mee. en dit is zijn bon. Een chinees met 2 pakken is te veel en een Nederlander met €550 aan melkpoeder is niet verdacht?
Van Plus inmiddels al een reactie gekregen dat zij die memo zullen verwijderen en voortaan gewoon 1 per persoon ongeacht of je zoals zij beschreven vaste klant is of niet.
Laatst ook nog bij de Etos, bordje max 1 maar me tante had een kaartje voor €2,50 korting dus was het bij de Etos voordeliger. Zei die vrouw tege mij, alleen als je met je baby komt krijg je 1 pakje mee. Vanochtend al 3 chinezen gehad die hier pakken hebben gehaald. Ik zei van hoor ik bij hun dan? Maarja had geen zin meer in deze onzin. Werd zelfs achtervolgd door een medewerker van de Etos toen ik de winkel inliep.
Voortaan als ik naar de Etos moet ga ik dus expres richting de babyvoeding lope, want ze letten gelijk op een chinees die de winkel inloopt. En woensdag ben ik met 11 klasgenoten in de stad dus met z'n allen Etos irriteren.
Online bestellen via Wehkapm veel makkelijker, prijzen zijn hetzelfde als bij de supermarkt en binnen 1 dag geleverd. Wil hun kwartaal cijfers van 2013 wel zien van Nutricia en Frso, denk gelijk een omzet stijging van 30%-40% ten opzichte van 2012
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen