aniway.nlaniway.nl
 Help Help  aniway.nl AniWay
 Rules Regels  Leden Leden
 Zoeken Zoeken  Groepen Groepen
 Gebruikerspaneel Gebruikerspaneel  Inloggen Inloggen
 * Registreren
Laatste 5 Actieve Onderwerpen
15:18  Nieuwe Merchandise aanwinsten ...   Kam
09:21  Laatst voltooide anime + ...   Ash Ketchu
04:40  [TK] Manga: Golden Kamuy, ...   Kerrirri-c
23:19  дом 2   FrancisVup
16:37  Probleem met updaten ...   Blackbutle
Het is nu 30 aug 2019 15:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Weerwolven HAAMC stijl
Poll eindigt op 14 maart 2013 11:03
Ik vond het net zo leuk als de vertellers! 33%  33%  [ 4 ]
Ik vond het Geweldig! 8%  8%  [ 1 ]
Het was wel leuk 33%  33%  [ 4 ]
Eigenlijk wou ik halverwege weglopen 0%  0%  [ 0 ]
Ik vond er geen zak an! 25%  25%  [ 3 ]
Wat is weerwolven dan eigenlijk? 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 12
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 10:54 
Offline

Geregistreerd: 12 feb 2013 10:45
Hallo leden van de Aniway Community, ik ben Muffin Nyan en een van de leden van de HAAMC. Bij Tsunacon 2013 hebben wij voor het eerst weerwolven HAAMC stijl geïntroduceerd in een officiële setting bij een conventie en wij zouden hier graag feedback op willen hebben. Buiten de duidelijk poll hierboven zouden wij ook graag jullie specifieke mening horen. Ik zal mijn best doen om op alles wat jullie te zeggen hebben te reageren.

Om de feedback wat beter te richten geef ik hierbij even door welke vertellers wij hebben gehad.

Muffin Nyan Uitsluitend de beginners groep. Man, bruin haar, Shaun of the dead T-shirt.
Chou San Uitsluitend de beginners groep. Vrouw.
Lemon Chan Uitsluitend de beginners groep. Man, donkerblond haar, Clannad school uniform.
Legomaple Uitsluitend de gevorderden groep. Man, blond haar.
Mume san Uitsluitend de gevorderden groep. Man, bruin haar, had meerdere Ocarina's bij.

Met deze informatie moet het duidelijk zijn wie je als verteller hebt gehad.

Graag zouden wij constructieve feedback hebben op hoe het weerwolven georganiseerd was en wat nog verbeterd kan worden. We zijn erg nieuwsgierig naar jullie mening en ik hoop dat er veel reacties komen.

HAAMC of Holland's Anime en Manga Club is een hechte vriendengroep van anime en manga enthousiasten. Je kunt ons vinden op IRC op de server irc.rizon.net in het kanaal #haamc of als club op de website myanimelist.


Laatst bijgewerkt door Muffin Nyan op 14 feb 2013 23:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 21:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 maart 2012 16:59
Het was wel leuk. Meer interactie tussen de spelers zou misschien leuker zijn, maar het was wel gezellig.

Lemon Chan, was hij ook 1 van de vertellers :')?

_________________
Myanimelist


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 12 feb 2013 23:02 
Offline

Geregistreerd: 12 feb 2013 22:29
Legomaple en Muffin-nyan zijn de hoofdvertellers geweest.
Chou-chan, Lemon-chan en ik hebben de verteller functie eens overgenomen.
Verder hebben we nog een paar andere onmisbare leden gehad waaronder Falko-chan die ons tot onze taken ondersteunden, maar behalve de namen door Muffin genoemd hebben deze geen verteller functie uitgevoerd.
Onze hoofd vertellers doen dit met regelmaat en vind ik persoonlijk erg goed geworden, alle assistent vertellers, waaronder ik, hebben vooral nog wat oefening nodig om beter te worden. Maar naast oefening zijn tips voor iedereen van ons altijd goed.

Interactie tussen de spelers is eigenlijk ook best lastig. We proberen dit op verschillende manieren te motiveren, maar dat ligt toch aan de spelers hoeveel ze hiermee doen. Het ene potje werd dus vrij actief gediscussieerd (al hou je altijd wel een paar die lange tijd stil blijven), het andere potje bleef nog redelijk stil. Het is wel zo dat iedereen die wat bekender met het spel is vaak ook actiever mee doen. Dus we hopen dat iedere keer wanneer we dit organiseren de kwaliteit van de spelers ook mooi mee zal groeien. Net als dat wij dit ook steeds beter kunnen worden naarmate we dit vaker zullen organiseren.
Maar heb je toevallig een idee voor ons hoe we de interactie tussen de spelers verder kunnen bevorderen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 13 feb 2013 12:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2011 12:59
Woonplaats: Nijmegen
Ik heb zelf het eerste potje van de gevorderde meegedaan.
Ik speel het spel tamelijk vaak en krijg ook vaak de rol van spel leider aangewezen. Zelf ben ik van mening dat, hoewel het spel door de spelers gedaan moet worden, het toch voornamelijk bij de spel leider ligt om het interessant te maken. Uiteraard is het belangrijk om bij de originele volgordes van gebeurtenissen in het spel te blijven, doch maak af en toe een grapje, motiveer je spelers om te gaan praten door het ze op hun gemak te maken in de cirkel.

Als er iets soms moeilijk is dan is het wel spreken en iemand beschuldigen in een kring van mensen die je niet kent. Want waar ik zelf ook vaak de dupe van ben in het spel, de personen die praten en beschuldigen worden zelf beschuldigt en vermoord. De burgemeester is hetzelfde verhaal.

Een ander verbeterpunt is de hoeveelheid rollen, aangezien jullie met de normale kaarten spelen, en de groep verkleinen niet echt een geweldige oplossing zou zijn, raad ik het echt aan om er een uitbreiding bij te kopen. Dit is misschien iets meer werk qua uitleggen maar maakt het spel zoveel leuker als je het met een grote groep speelt. Zelf heb ik de Volle Maan uitbreiding set, hierbij zitten 5 nieuwe rollen en een grote hoeveelheid variaties op het spel als de spelers dat aankunnen. Je hebt vele malen minder burgers, wat het voor iedereen leuker maakt.

Ik hoop jullie hiermee geholpen te hebben!
~De gezellige geest

_________________
Design Manager - Stichting Abunai!
2017 conventions: LBM, Anime, Abunai!

........................................................Afbeelding

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 13 feb 2013 16:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 okt 2011 14:28
De speler interactie is helaas niet verlopen zoals waar ik op had gehoopt. Zelf laat ik dat heel erg open omdat ik vind dat de spelers zelf daar genoeg in kunnen brengen. Als ik hen moet dirigeren lijkt het net alsof zei alleen maar naar een verhaal aan het luisteren zijn, ipv het spel spelen. Dit werkt opzict wel in de groep waar ik vaak mee speel, ik laat ze vrij in dat wat ze willen vertellen en er komt dan ook wel vaart achter. Dit werkte alleen niet zo heel goed op tsunacon. Mensen waren heel erg afwachtend en dit vorderde het spelverloop niet zo goed. Ik ga zeker kijken hoe dit voor een volgende keer verbeterd kan worden. Ik ben niet zo fan van hints geven dus moet hier echt goed over na denken.

Over extra rollen toevoegen heb ik een beetje een verdeelde mening. Aan de ene kant heb je gelijk, de groep kleiner maken zou niet moeten, er moeten genoeg rollen zijn. Meer rollen is altijd leuk en sommie mensen kennen de kaarten al dus makkelijk invoegen.
Aan de andere kant sloopt het eigenlijk het idee van de gevorderden groep. Het idee erachter was juist dat mensen konden instappen en direct meedoen. Geen uitleg, niks. Het spel begon met "welkom in wakkerdam", niet met "het spel werkt als volgt". Dat de slet uiteindelijk toch moest worden uitgelegd was een fout aan het bedenken van hoe we het gingen doen. We gingen er stom genoeg vanuit dat iedereen die wel zou kennen. Het liefst had ik zelfs zonder uitleggen van de slet zijn willen beginnen.
Desalniettemin zullen we er alsnog zeker naar kijken of we alsnog nieuwe kaarten gaan toevoegen voor de volgende keer. :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 14 feb 2013 12:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2011 12:59
Woonplaats: Nijmegen
Hints zijn niet nodig, en maken het spel minder leuk, daar ben ik het mee eens, maar, zoals ik al zei, entertain! Sta niet buiten de cirkel en draaf de standaard regeltjes op, ga in het midden staan, maak er iets leuks van. Een variatie op de zinnen kan ook al een verschil maken, verzin een andere locatie, als de weerwolven iemand vermoorden meld dat dan niet droog maar maak er bijvoorbeeld een sappig verhaal van hoe de persoon word gevonden, of wat er zou zijn gebeurd.

Ik mis daarentegen het probleem met uitleggen? zelf doe ik het bijna altijd als we beginnen en het is ook meteen een mooie manier om te weten hoe iedereen het karakter speelt worden daardoor ook meteen verwarringen vermeden.
4/5 karakters in de Volle Maan uitbreiding zijn zeer simpel uit te leggen:
~ Zondebok
- Wanneer overdag twee mensen een gelijk aantal meeste stemmen hebben gaat in plaats van een deze mensen de Zondenbok dood.
- Hij mag bij zijn dood zoveel mensen als deze wil aanwijzen die de volgende dag niet mogen stemmen(optional)

~ Dorpsgek
- Wanneer hij overdag het meeste stemmen krijgt draait deze zijn kaartje om, waarop de burgers zich bedenken "want het is toch een gek". Hij mag dan in het spel niet meer mee stemmen maar blijft wel in leven. In deze ronde word opnieuw gestemd. - De dorpsgek word wel gewoon uitgeschakeld door de weerwolven, heks of jager.

~ Dorpsoudste
- 2 leven tegen weerwolven, maar 1 leven bij het stemmen/jager/heks.

~ Genezer
- Mag per nacht voor de weerwolven wakker worden en 1 iemand beschermen tegen de weerwolven.
- Kan niet tweemaal de zelfde persoon aanwijzen achter elkaar(min. 1 nacht ertussen)
- Mag zichzelf aanwijzen.

Zelf vind ik de uitbreiding vooral toevoegen omdat de nacht maar 1 persoon langer wordt, maar wel 4 mensen een leuke rol erbij hebben.

_________________
Design Manager - Stichting Abunai!
2017 conventions: LBM, Anime, Abunai!

........................................................Afbeelding

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 14 feb 2013 23:17 
Offline

Geregistreerd: 12 feb 2013 10:45
Eoselo schreef:
Hints zijn niet nodig, en maken het spel minder leuk, daar ben ik het mee eens, maar, zoals ik al zei, entertain! Sta niet buiten de cirkel en draaf de standaard regeltjes op, ga in het midden staan, maak er iets leuks van. Een variatie op de zinnen kan ook al een verschil maken, verzin een andere locatie, als de weerwolven iemand vermoorden meld dat dan niet droog maar maak er bijvoorbeeld een sappig verhaal van hoe de persoon word gevonden, of wat er zou zijn gebeurd.

Ik mis daarentegen het probleem met uitleggen? zelf doe ik het bijna altijd als we beginnen en het is ook meteen een mooie manier om te weten hoe iedereen het karakter speelt worden daardoor ook meteen verwarringen vermeden.
4/5 karakters in de Volle Maan uitbreiding zijn zeer simpel uit te leggen:
~ Zondebok
- Wanneer overdag twee mensen een gelijk aantal meeste stemmen hebben gaat in plaats van een deze mensen de Zondenbok dood.
- Hij mag bij zijn dood zoveel mensen als deze wil aanwijzen die de volgende dag niet mogen stemmen(optional)

~ Dorpsgek
- Wanneer hij overdag het meeste stemmen krijgt draait deze zijn kaartje om, waarop de burgers zich bedenken "want het is toch een gek". Hij mag dan in het spel niet meer mee stemmen maar blijft wel in leven. In deze ronde word opnieuw gestemd. - De dorpsgek word wel gewoon uitgeschakeld door de weerwolven, heks of jager.

~ Dorpsoudste
- 2 leven tegen weerwolven, maar 1 leven bij het stemmen/jager/heks.

~ Genezer
- Mag per nacht voor de weerwolven wakker worden en 1 iemand beschermen tegen de weerwolven.
- Kan niet tweemaal de zelfde persoon aanwijzen achter elkaar(min. 1 nacht ertussen)
- Mag zichzelf aanwijzen.

Zelf vind ik de uitbreiding vooral toevoegen omdat de nacht maar 1 persoon langer wordt, maar wel 4 mensen een leuke rol erbij hebben.


Inderdaad kennen een aantal van ons deze extra kaarten maar zelf ben ik van mening dat het niet het aantal kaarten is dat het spel leuk maakt. Een paar van de leukste potjes die ik heb gespeeld bevatten alleen maar weerwolven, burgers en één andere speciale kaart. Dit kwam doordat de spelers niet wisten dat er vrijwel geen speciale kaarten inzaten. De regels van het spel vaag laten maakt het extra speciaal.

Zelf ben ik in bezit van het Dorp en ik ken een aantal mensen die de jubileum editie of het uitbreidingspaket hebben dus het is zeker mogelijk om deze kaarten toe te voegen. Het probleem is altijd of de menen die kaarten kennen en ermee illen spelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 15 feb 2013 22:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 okt 2011 14:28
Eoselo schreef:
Hints zijn niet nodig, en maken het spel minder leuk, daar ben ik het mee eens, maar, zoals ik al zei, entertain! Sta niet buiten de cirkel en draaf de standaard regeltjes op, ga in het midden staan, maak er iets leuks van. Een variatie op de zinnen kan ook al een verschil maken, verzin een andere locatie, als de weerwolven iemand vermoorden meld dat dan niet droog maar maak er bijvoorbeeld een sappig verhaal van hoe de persoon word gevonden, of wat er zou zijn gebeurd.

Ik mis daarentegen het probleem met uitleggen? zelf doe ik het bijna altijd als we beginnen en het is ook meteen een mooie manier om te weten hoe iedereen het karakter speelt worden daardoor ook meteen verwarringen vermeden.
4/5 karakters in de Volle Maan uitbreiding zijn zeer simpel uit te leggen:
~ Zondebok
- Wanneer overdag twee mensen een gelijk aantal meeste stemmen hebben gaat in plaats van een deze mensen de Zondenbok dood.
- Hij mag bij zijn dood zoveel mensen als deze wil aanwijzen die de volgende dag niet mogen stemmen(optional)

~ Dorpsgek
- Wanneer hij overdag het meeste stemmen krijgt draait deze zijn kaartje om, waarop de burgers zich bedenken "want het is toch een gek". Hij mag dan in het spel niet meer mee stemmen maar blijft wel in leven. In deze ronde word opnieuw gestemd. - De dorpsgek word wel gewoon uitgeschakeld door de weerwolven, heks of jager.

~ Dorpsoudste
- 2 leven tegen weerwolven, maar 1 leven bij het stemmen/jager/heks.

~ Genezer
- Mag per nacht voor de weerwolven wakker worden en 1 iemand beschermen tegen de weerwolven.
- Kan niet tweemaal de zelfde persoon aanwijzen achter elkaar(min. 1 nacht ertussen)
- Mag zichzelf aanwijzen.

Zelf vind ik de uitbreiding vooral toevoegen omdat de nacht maar 1 persoon langer wordt, maar wel 4 mensen een leuke rol erbij hebben.


Mooie tips, ga ik zeker proberen! Ik ga variaties verzinnen enzo:)

Verder, het probleem met uitleggen is niet zo zeer het uitleggen zelf, maar dat er uitgelegd moet worden. Het idee van de gevorderde groep is gewoon dat er DIRECT gespeeld kan worden. Of we dit idee dus doorzetten is dus nog de vraag:P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Weerwolven Tsunacon 2013
BerichtGeplaatst: 17 feb 2013 11:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2011 12:59
Woonplaats: Nijmegen
Muffin Nyan schreef:
Inderdaad kennen een aantal van ons deze extra kaarten maar zelf ben ik van mening dat het niet het aantal kaarten is dat het spel leuk maakt. Een paar van de leukste potjes die ik heb gespeeld bevatten alleen maar weerwolven, burgers en één andere speciale kaart. Dit kwam doordat de spelers niet wisten dat er vrijwel geen speciale kaarten inzaten. De regels van het spel vaag laten maakt het extra speciaal.

Zelf ben ik in bezit van het Dorp en ik ken een aantal mensen die de jubileum editie of het uitbreidingspaket hebben dus het is zeker mogelijk om deze kaarten toe te voegen. Het probleem is altijd of de menen die kaarten kennen en ermee illen spelen.

Ik vraag me daarintegen af if je op een coventie dat nou zou moeten willen. Als je het spel vaak speelt zulen dergerlijke variaties maken leuk zijn, doch, de gemiddelde gevordere zal het spel niet zo vaak spelen/hebben gespeeld om zoiets leuk te maken. Op een con speel je misschien één of twee potjes, dan is het wel zo leuk als je in één van deze iets speciaals bent geweest, naar mijn mening.

legomaple schreef:
Mooie tips, ga ik zeker proberen! Ik ga variaties verzinnen enzo:)

Verder, het probleem met uitleggen is niet zo zeer het uitleggen zelf, maar dat er uitgelegd moet worden. Het idee van de gevorderde groep is gewoon dat er DIRECT gespeeld kan worden. Of we dit idee dus doorzetten is dus nog de vraag:P


Uiteindelijk begin je misschien 5 minuten later. Vaak pikken de gevorderde veel sneller nieuwe rollen op omdat ze de logica van het spel al door hebben. Plus, zelf vind ik het alteid juist leuk wanneer gevorderde en beginners samen zitten. Op die manier leer je veel sneller dan als je telkens de spel leider moet vragen, wat dan vervolgens het spel weer vertraagt.

_________________
Design Manager - Stichting Abunai!
2017 conventions: LBM, Anime, Abunai!

........................................................Afbeelding

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling