Berichttitel: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 04 aug 2012 14:42
Geregistreerd: 02 jan 2010 10:24 Woonplaats: Rheden
Hey iedereen:)
Wat is voor jou de engste situatie die je in een horrorgame zou kunnen tegenkomen? Ik vraag het omdat ik bezig ben een script te schrijven voor een horrorgame en verschillende mensen hebben verschillende angsten, dus hoop hier wat inspiratie op te doen;). Dieren spelen ook een grote rol in het spel, dus het lijkt me ook leuk om te weten welk dier jou de rillingen over de rug doet lopen als je hem tegenkomt in een donker steegje (of onder je bed) ! Alvast bedankt!
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 04 aug 2012 15:25
Geregistreerd: 16 feb 2011 00:50 Woonplaats: zeeland middelburg
Herano schreef:
Hey iedereen:)
Wat is voor jou de engste situatie die je in een horrorgame zou kunnen tegenkomen? Ik vraag het omdat ik bezig ben een script te schrijven voor een horrorgame en verschillende mensen hebben verschillende angsten, dus hoop hier wat inspiratie op te doen;). Dieren spelen ook een grote rol in het spel, dus het lijkt me ook leuk om te weten welk dier jou de rillingen over de rug doet lopen als je hem tegenkomt in een donker steegje (of onder je bed) ! Alvast bedankt!
dieren waar ik echt bang voor ben zijn er niet echt maar voor de meeste mensen werken spinnen wel xd.
nee maar wat voor mij een echte enge situatie zou zijn in een horror game zou een situatie zijn met clown(s)
_________________ Lizzie Borden took an axe And gave her mother forty whacks. And when she saw what she had done She gave her father forty-one.
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 04 aug 2012 22:55
Geregistreerd: 26 aug 2009 18:50
1e 5 min van de Resident Evil Revelations demo .. ik piste in m'n broek van het janken de 1e keer XD want ik lette niet op en ineens stond monster voor me.
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 05 aug 2012 21:09
Geregistreerd: 05 aug 2012 00:00
Het engste van horrorgames vind ik vooral het niet weten wanneer iets engs komt, bijvoorbeeld als er een monster opeens achter je staat (zoals bij Slender). Als we meer spreken over de plek zou ik zeggen een oud warenhuis of iets waar alles kraakt en de lichtval minimaal en onvoorspelbaar is. Grote open ruimtes zijn ook altijd eng, waar je het einde niet kan zien en er geen verstopplekken zijn. (Amnesia, the Dark Descent, iemand?)
Qua dieren ben ik niet echt bang voor een specifiek dier, maar eerder voor raar uitziende dieren die je niet elke dag tegenkomt. (Of insecten van dichtbij, die zien er toch wel behoorlijk griezelig uit als je ze goed bekijkt )
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 06 aug 2012 23:14
AniWay Hoofdredacteur
Geregistreerd: 24 jul 2004 20:47
Oh, horror, leuk! Persoonlijk ben ik geen fan van grote hoogtes, maar dat is niet direct horrorgamemateriaal. Verder heb ik stalen zenuwen! (Slechte woordgrap, go go go!) ^_^
Citaat:
Het engste van horrorgames vind ik vooral het niet weten wanneer iets engs komt, bijvoorbeeld als er een monster opeens achter je staat
Dat. En probeer het niet te overduidelijk eng te maken. Neem nu Calling, dat is best een enge game... totdat je die hilarische geesten tegenkomt die een beetje met hun handjes wapperen. Spoken die met hun handjes wapperend en 'boe' roepen zijn niet eng.
Wel eng: een geest die maar net binnen het gezichtsveld verschijnt, maar steeds slechts een halve seconde. Misschien verplaatst het wel geruisloos objecten als de speler even niet kijkt. De speler vraagt zich af of hij wel werkelijk zag wat hij zag. Hij draait de camera en... het spook staat voor hem!
En dan kun je een achtervolging starten. Achtervolgingen zijn eng, vooral als je er een hoge penalty aanplakt. Aangeraakt worden door het spook = game over. Maar als je dat doet, zorg er dan wel voor dat de speler niet al te ver terug moet om het opnieuw te proberen.
Wat betreft enge geluiden en dergelijke... wat dacht je van ruis? Of geratel. Eigenlijk alles zonder ritme of melodie kan goed werken. Een paar hoge tonen erbij om het extra oncomfortabel te maken... Of juist wel iets met ritme. Een licht getik of gebonk dat luider en luider wordt totdat het oorverdovend is.
Wat visuele effecten zijn natuurlijk ook leuk. Wat dacht je van een (muur)schilderij dat beweegt. Heel subtiel natuurlijk. De eerste keer dat de speler kijkt lijkt het een normaal schilderij, de tweede keer dat hij er langs loopt kleeft er bloed aan de handen van een van de afgebeelde figuren. Of misschien draait één van de hoofden zich heel langzaam naar de speler, zo langzaam dat het maar net opgemerkt wordt en de speler blijft kijken. Heel langzaam... en dan BAM! Het figuur draait zich met een ruk om en staart recht in de camera.
...
Oké, ik neem het terug. Ik heb geen stalen zenuwen. Ik slaap vannacht met het licht aan ;_;
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 06 aug 2012 23:26
Geregistreerd: 29 jan 2011 19:23 Woonplaats: Den Haag
Oh god, van die kleine eerie gangetjes waar je jezelf doorheen moet squirmen. Ik heb zelf veel Demons' souls en Dark souls gespeeld. Dat spel is heel donker en duister. En je moet door van de enge tunnels en gangetjes heen kruipen met om elk hoekje monsters.. EEEEEEEEEEEEEEK!
En als tweede, zo'n mistig en donker moeras waar je tot je enkels in staat. In de verte zie je soms een lampje maar dan rent er vanuit het niks ineens een monster op je af. En in het water heb je giftige kwallen als je niet oppast... EW!
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 06 aug 2012 23:32
AniWay Proefleescoördinator
Geregistreerd: 02 jan 2007 22:53
Ik ben niet bang voor een specifiek dier. Ik heb wel hoogtevrees, maar maak daar maar eens een horrorgame mee. xD Dan zou je meer iets aan spinnen (veel mensen die ik ken zijn daar bang voor), insecten, poppen of clowns hebben. Voor mij maakt het interactieve aspect en de sfeer een game vaak eng. Setting helpt heel erg bij sfeer.
Onder geluiden kan bepaalde (subtiele, het moet de enge geluiden die Tamara al voorstelde ook niet overstemmen) muziek ook een enge sfeer neerzetten en een goede spanningsboog creëeren. Achtervolgingen en jezelf niet heel goed/makkelijk te kunnen verdedigen helpt ook al erg goed. Het "onbekende" maakt ook vaak erg bang. Vaak wordt een game eng omdat je bijvoorbeeld niet weet wanneer en waar je aangevallen wordt en rondloopt met de wetenschap dat er uit iedere richting iets kan komen, terwijl je misschien niet eens zo heel vaak wordt aangevallen. Ik vind persoonlijk ook geesten erg eng in games, omdat je die niet hoort aankomen en zomaar uit het niets kunnen verschijnen en kunnen weggaan. Spelen met het "...zag ik daar nou iets?" kan ook al een goede spanningsboog creëeren. Of het weten dat er iets aankomt omdat je bijvoorbeeld geruis hoort, maar je weet niet waar het vandaan komt en je kunt niets zien.
Ik heb ook nooit een fijn gevoel als ik door water moet gaan waden ofzo in wat meer duistere games; je weet tenslotte nooit wat er in dat water zit. xD
Oh, en less is vaak more. Schrikeffecten zijn nuttig, maar gebruik ze niet te vaak want dan wordt de speler er een beetje immuum voor. Subtiele dingen die Tamara al noemde zijn ook een goed middel -- in één game hadden ze bijvoorbeeld ook zoiets met schilderijen gedaan en dat was erg creepy. Alledaagse, herkenbare dingen eng maken helpt ook wel, denk ik, want dan zit er een soort herkenbaarheid in.
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 07 aug 2012 00:36
Geregistreerd: 25 mei 2012 01:05 Woonplaats: (near) Goes
Of gewoon obviously iets laten zien wat niet het uiteindelijke schrikeffect geeft, zoals: http://www.youtube.com/watch?v=HqGsT6VM8Vg (Warning, zet je audio maar wat zachter als je dit gaat kijken)
Voor de rest is er al wel veel genoemd. Het is vooral het creëren van een spanningsboog of illusies die het goed doen. Voor de rest is het zeker bij een game heel erg afhankelijk van de setting waarin je alles hebt, je kunt niet zomaar enge water momenten in je game proppen als die zich afspeelt in een verlaten huis for example. Dus houdt het vreemd genoeg 'realistisch' en probeer enge situaties toe te passen aan de hand van de omgeving/situatie waar de speler zich in bevindt. Eerst de game en dan daarbij toevoegend de enge situaties.
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 10 aug 2012 09:58
Geregistreerd: 02 jan 2010 10:24 Woonplaats: Rheden
Wow, bedankt voor alle reacties! Hier kan ik zeker wat mee! Voor grote hoogten had ik al een idee, dus leuk om te zien dat dat voor veel mensen ook echt eng is. Wat denken jullie trouwens van de volgende situatie?
Je bent in een druk winkelcentrum, waar het in eerste instantie veilig lijkt. Terwijl je de omgeving verkent, valt het je opeens op dat de mensen om je heen langzamer gaat lopen. Hun hoofden draaien op een onnatuurlijke manier jou kant op, waar je ook heen gaat en hun gezichten verliezen langzaam hun gelaatstrekken terwijl ze je beginnen te achtervolgen.
Het lijkt me leuk om ervoor te zorgen dat je niet altijd alleen bent in het spel (wat vaak standaard is in een horrorspel), maar dat het met andere mensen zijn niet perse een veilig gevoel geeft.
Berichttitel: Re: Enge situatie voor in een horrorgame?
Geplaatst: 10 aug 2012 12:17
Geregistreerd: 16 mei 2012 15:52 Woonplaats: Friesland - Leeuwarden
Ik ben bang voor geen enkel dier, behalve voor kippen en hanen, maar dat is iets waar anderen niet snel bang voor zijn. Uhm... Wat wel eng is zijn clowns en miemspelers.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen