Geregistreerd: 12 jul 2004 12:33 Woonplaats: Amsterdam, in m'n hol
Je bedoelt de gelijkenis tussen Ryuichi Sakamoto's "Merry Christmas Mr.Lawrence" en Key's (Shinji Orito) "Shionari". Je bent niet de enige die de vergelijking maakt, maar er zijn geen directe bewijzen die een relatie met de twee aanduiden. Ook heb ik niks kunnen vinden over plagiaat of iets dergelijks, dus vermoed ik eerder dat het toeval of dat het onbewust beïnvloed is. Dus korte antwoord, nee het is niet uit de film "Merry Christmas Mr.Lawrence".
Geregistreerd: 04 mei 2012 00:44 Woonplaats: nijmegen
Kahless schreef:
Je bedoelt de gelijkenis tussen Ryuichi Sakamoto's "Merry Christmas Mr.Lawrence" en Key's (Shinji Orito) "Shionari". Je bent niet de enige die de vergelijking maakt, maar er zijn geen directe bewijzen die een relatie met de twee aanduiden. Ook heb ik niks kunnen vinden over plagiaat of iets dergelijks, dus vermoed ik eerder dat het toeval of dat het onbewust beïnvloed is. Dus korte antwoord, nee het is niet uit de film "Merry Christmas Mr.Lawrence".
woow nice info thanks is het ook weleens aan hem gevraagt of hij beinvloed was door dat nmmr ??
Geregistreerd: 21 sep 2004 22:25 Woonplaats: It's Yummy and Delicious With Big Breast!
Het gebeurt ook vaak dat mensen die betrokken zijn bij het creatieve proces en de producers een idee hebben voor wat voor soort muziek zij willen, het moet stemming brengen en zo. En niet zelden geeft men dan een bestaand muziekstuk als voorbeeld van wat zij denken dat het moet zijn aan de composer en daar moet hij dan in zijn studiootje maar mee werken. De kans is dan heel groot dat het lijkt op wat je eerder gehoord hebt.
En het kan op deze manier ook tegen de productie werken want dan blijkt de kwaliteit van de muziek beter als de rest van de productie, de composer moet dus gewoon iemand zijn die vanaf het begin bij het creatieve proces betrokken is, dat is duurder voor de productie, maar het levert over het algemeen beter resultaat.
[denkt aan brainpowerd]
_________________ DayZ's simple. Get to the weapons, use them any way you can. I know you won't break the rules, because there aren't any.
Geregistreerd: 12 jul 2004 12:43 Woonplaats: the seven seas
Merry Chrismas Mr. Lawrence heeft wel een dijk van een soundtrack, dus ik verbaas me er niet over dat componisten erdoor geïnspireerd zouden zijn.
Daarnaast is het ook een bijzondere, wellicht ietwat vreemde ervaring. Maar dat krijg je als je Beat Takeshi en David Bowie in dezelfde film zet, dan kan zelfs Tom Conti de weirdness niet meer verdrijven.
Geregistreerd: 04 mei 2012 00:44 Woonplaats: nijmegen
Rodi schreef:
Merry Chrismas Mr. Lawrence heeft wel een dijk van een soundtrack, dus ik verbaas me er niet over dat componisten erdoor geïnspireerd zouden zijn.
Daarnaast is het ook een bijzondere, wellicht ietwat vreemde ervaring. Maar dat krijg je als je Beat Takeshi en David Bowie in dezelfde film zet, dan kan zelfs Tom Conti de weirdness niet meer verdrijven.
ik ga de film wel kijken ben benieuwd of de soundtrack net zoveel impackt op me heeft als in clannad en of het net zo belangrijk is voor de sfeer van de film als bij clannad
Geregistreerd: 21 sep 2004 22:25 Woonplaats: It's Yummy and Delicious With Big Breast!
De soundtrack van Merry Chrismas Mr. Lawrence (die trouwens een BAFTA voor de muziek won) is dan ook van de hand van een Japanner, Ryûichi Sakamoto die ook een van de hoofdrollen speelt in die film. Hij heeft een sh*tload aan muziek geschreven en albums uitgegeven, om een paar soundtracks te noemen naast bovengenoemde: Last Emperor (heeft hij een Oscar voor gekregen), Royal Space Force: The Wings of Honnêamise, Little Buddha, The Sheltering Sky (Golden Globe) en dat is dan nog maar een heel klein beetje van de soundtracks voor TV, film en games.
Die film moet je echt een keer zien.
BTW: Hij is geen familie van Maaya Sakamoto
_________________ DayZ's simple. Get to the weapons, use them any way you can. I know you won't break the rules, because there aren't any.
Geregistreerd: 12 jul 2004 12:33 Woonplaats: Amsterdam, in m'n hol
RobertJ schreef:
Het gebeurt ook vaak dat mensen die betrokken zijn bij het creatieve proces en de producers een idee hebben voor wat voor soort muziek zij willen, het moet stemming brengen en zo. En niet zelden geeft men dan een bestaand muziekstuk als voorbeeld van wat zij denken dat het moet zijn aan de composer en daar moet hij dan in zijn studiootje maar mee werken. De kans is dan heel groot dat het lijkt op wat je eerder gehoord hebt.
En het kan op deze manier ook tegen de productie werken want dan blijkt de kwaliteit van de muziek beter als de rest van de productie, de composer moet dus gewoon iemand zijn die vanaf het begin bij het creatieve proces betrokken is, dat is duurder voor de productie, maar het levert over het algemeen beter resultaat.
[denkt aan brainpowerd]
Bij Key ligt dat toch net iets anders, vooral de oprichters van de studio hebben het grootste invloed in de productie en dat zijn Jun Maeda (producer, scenarist, composer), Itaru Hinoue (art director, character designer), Na-Ga (artist), Shinji Orito (composer). Als ze ideeën willen voorleggen lijkt het me dat ze dat eerder direct doen dan iets wat jij schetst.
Overigens schijnt Shinji Orito wel eens aangegeven te hebben beïnvloed te zijn door Joe Hisashi. En zijn gelijkenis is dan ook wel eens naar voren gebracht.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen