Want wat hebben zij nou ons te bieden op een vakantie locatie na? Het is geen technologisch sterk land, het is geen sterke kennis economie etc.
Het is het scheepvaartland bij uitstek. Zij zijn de grootste Europese vrachtvervoerder en grootste vrachtvervoerder ter wereld na de PanLibMar-landen (Panama, Liberia en Marshall-eilanden)...
Levert dat veel geld op? Bergen... Gaan de Grieken daar zelf op vooruit of is er de kans dat ze daarvan kunnen gaan profiteren? Not so much... Ten eerste hebben ze wel het meeste tonnage aan schepen in Europa, maar daar varen geen Grieken op. Daar huren ze (net als in de rest van de wereld overigens) gewoon complete volksstammen aan Fillipijnen en Oekrainers voor in. De Grieken die wel varen (dat zijn er erg veel, scheepvaart is gewoon een van de grootste beroepsgroepen) varen allemaal op een veerboot (zo eentje waar je een fulltime baan hebt aan twee keer per dag van het ene eilandje op en neer naar het andere , ja, dat is een ambtenarenbaan). Als die zich ineens op de zeevaartbanenmarkt willen begeven, vergeet het maar. Net als opvarenden overal in Europa, moeten die zien te concurreren met Fillipijnen die van hard werken houden en cum laude zijn afgestudeerd aan de Zeevaartschool met alle internationale kwalificaties en certificeringen op zak.
Kun je natuurlijk heel onderbuikesque denken: Nou, dan belasten we toch al die schepen? Als ze er zoveel hebben kunnen we daar best een flinke belasting op heffen... Maar de dag dat je dat doet, is de dag dat al die Griekse reders in Monrovia (dat is in Liberia) in de rij staan voor het kantoor van het Kadaster om de schepen in te schrijven.
Daarnaast ziet de zeevrachtmarkt er momenteel ook niet al te rooskleurig uit voor de Grieken. Voor de 'grote tochtjes' worden steeds minder Griekse carriers gecharterd. En er lijkt een verschuiving gaande naar dat de bevrachters liever hun eigen schepen hebben ipv schepen charteren. Voorbeeld is een Braziliaanse mijnbouwtoko die in China hun eigen erts-megacarriers laat lassen om daarmee tussen Brazilie en China te pendelen ipv tegen marktconforme prijzen Grieken of PanLibMar-ers te moeten inhuren. Komt ook nog eens bij dat de Grieken wel goed zijn in spullen de wereldzeëen over te sleuren, maar bijvoorbeeld havenbouw compleet links hebben laten liggen. Als ik kijk naar de huurders cq opdrachtgevers van de Tweede Maasvlakte zie ik daar geen enkele Griekse naam tussen.. Alleen maar grote namen uit Zuid-Korea, Japan, China en de Emiraten.
Dat klopt het is een grote markt voor griekenland, maar wel eenzijdig luchtverkeer etc valt al in het niets. Daarnaast krimpt het al heel wat jaren hun vloot en vracht markt. Het blijft erbij dat het een land is die vrij weinig te bieden heeft tegenover andere landen. Hun vloot is groot, maar het is zeker niet veelgebruikt, daarnaast hun havens ook niet naar verhouding van hoe groot het zou kunnen zijn. Als dit Duitsland was, was dit probleem nooit zo ver gekomen, dan hadden de afhankelijke landen veel meer gedaan om dit recht te zetten, het had ook minder in het daglicht gestaan. Omdat de media het tot zekere hoogte enorm beinvloed.
Geregistreerd: 04 nov 2004 14:57 Woonplaats: Minami Senju Tokyo JAPAN
japanse schuld kan je niet echt vergelijken met een amerikaanse schuld of de schuld in europa 99% van de schuld is in bezit van het volk en niet in handen van een ander land, waardoor deze schuld geen invloed heeft op de economie in japan. Hier in japan word alles goedkoper momenteel .. doordat de yen erg sterk is.. dit wil dus zeggen dat de yen het minst langzaam zakt ten opzichten van de andere munten.
Griekenlands probleem is de politiek en het vertrouwen er in .. dit is al jaren weg vandaar dat mensen geen tax meer betalen ... waardoor de politiek geld moet lenen van ander landen om hun welvaart in stand te houden .. als je kijkt wat er op buitenlandse rekening van grieken staat dan kunnen ze hun schuld direct afbetalen ..
griekenland is niet zo belangrijk maar italie en frankrijk wel, Italie bonds zitten al boven de 7% en frankrijk heeft ook een klap gekregen en gaat nu ook richting de 7% .. en afgelopen woensdag heeft ook duitseland een klap gekregen en is niet meer de sterke jonge.. vroeger bepaalde de industrie van een land de economie en beinvloed de finaciele economie van het land .. tegenwoordig is het omgedraait een bepaald de financiele markt de echte economie.. alleen merken de mensen het nog niet, omdat het langzaam je echte leven zal veranderen maar in de nabije toekomst zal iedereen wel gaan merken. natuurlijk staat amerika er ook niet goed voor maar zij hebben de wereld munt momenteel ..
Dus het probleem is dat de echte economie weining tot geen invloed heeft op de financiele wereld, de financiele wereld kijkt naar vertrouwen en markt sentiment wat totaal lost staat van de industrie van een land en van de echte economie. maar nu gaat deze financiele markt wel de echte economie beinvloeden.
Japan Over japan en de toekomst ... japan is de vreemde eend in de wereld en is vaak bestudeerd wat er aan de hand is met de economie hier .. men probeerd van alles om het land uit de slop te trekken maar het lukt maar niet echt .. Het vreemde is dat het de afgelopen 20 jaar niet superslecht gaat met de japaners, maar iedereen spreekt over een verloren generatie .. veel mensen denken dat japan nu wel uit de problemen kan komen maar meestal gaat het een tijdje goed en dan wisseld de wacht bij de politiek of is er weer een ramp en stort alles weer in elkaar .. dus japan heeft veel ups en downs.. Maar het vreemde is dat het land niet in een echt crissis zit hoewel er nu steeds meer problemen aan de horizon verschijnen.. veel schoolverlaters zijn momenteel werkeloos maar dit komt door de aardbeving en mischien gaat er ook een en ander veranderen door TPP waardoor de werkeloosheid gaat groeien, maar aan de anderkant werken mensen hier veelste lang ja erziten hier genoeg mensen van 70 die elke dag werken in kantoren. en dat is niet omdat ze het geld nodig hebben .. ik hoop daar in in de komende jaren een verandering in te zien en dat de jeugd hier snel in de japanse bedrijven kan instromen en de ouder mensen kunnen gaan genieten van hun hobby. mensen werken hier tot aan hun dood, wat best wel jammer is .. Dus het probleem met japan is dat je het niet kan vergelijken met amerika of europa .. ook china is totaal anders op het gebied van economie..
Ik denk dat europa er wel uit komt maar hoe is de grote vraag en wat het gaat kosten, ik denk dat europa het beste bij elkaar kan blijven omdat ze dan sterker staan tegen china rusland en amerika en ander landen. Als europa bij elkaar blijf zullen al de lasten moeten worden verdeelt over al de 17 landen wat zou inhouden dat nederland en duitseland veel zal verliesen en sterk zou achteruit gaan maar dat de slechtere landen zich kunnen stabilizeren .. of de sterke landen deze prijs willen betalen is nu de grote vraag maar ik denk dat op het einde ze wel overstag gaan omdat het ook veel voordelen met zich mee brengt .. dus ik ga er vanuit dat er euros worden bij gedrukt en daarmee de probleem landen te helpen en de waarde van de euro te verminderen zodat de export beter wort voor duisteland en ander landen in europa ..
ik zie de echt problem in amerika en wat er zou kunnen gaan gebeuren met de dollar ... Ook china kan gekke dingen doen omdat ze veel troeven in handen hebben maar het probleem is als ze die uitspelen dat het bijna even veel negatieve gevolgen heeft voor china als positieve kanten .. vandaar dat ze nu afwachten en de kat uit de boom kijken ..
Momenteel is het dus heel interesant om je te verdiepen in deze materie omdat er erg veel afspeeld op het gebied van de economie.. en het is elke dag in het nieuws .. En als je slim bent kan je er ook nog geld mee verdienen ..
Dat klopt het is een grote markt voor griekenland, maar wel eenzijdig luchtverkeer etc valt al in het niets.
Eenzijdig? Hoe bedoel je? Luchtvracht en zeevracht met elkaar vergelijken is als appels en peren. Je gaat geen erts vervoeren per vliegtuig, net als dat je geen bloemen op een vrachtschip gooit.
Citaat:
Daarnaast krimpt het al heel wat jaren hun vloot en vracht markt.
De vrachtmarkt krimpt niet. Die explodeert zelfs. Hun vloot krimpt misschien, maar dat heeft eerder te maken met het verkassen van schepen van de Griekse vlag naar de Liberiaanse vlag en 'natuurlijk verloop' (lees: verouderde schepen naar de sloperij). Wat wel zo is, is dat de vrachtmarkt in specifieke segmenten krimpt. De markt voor kleine schepen op lange afstanden. Denk aan de markt voor charterbare mega erts carriers. Dat is dan eerder een kwestie van innovatie, dit zie je altijd. Zo had Nederland bijvoorbeeld ooit (begin deze eeuw tot in de jaren '70) de grootste vloot als het ging om kleine kustvaarders. Maar daar was op een gegeven moment ook geen markt meer voor.
Citaat:
Het blijft erbij dat het een land is die vrij weinig te bieden heeft tegenover andere landen.
Zal ik me zelf niet zo snel over uitlaten. Er hoeft niet veel te gebeuren in Nederland (ik denk dan aan wat moral hazards zoals een instortende huizenmarkt met het afschaffen van hypotheekrente-aftrek) en de boel dondert als een kaartenhuis in elkaar en we zijn de volgende Griekenland die zich afvroegen "goh, hoe hebben we het zolang kunnen laten verslonsen".
Citaat:
Hun vloot is groot, maar het is zeker niet veelgebruikt, daarnaast hun havens ook niet naar verhouding van hoe groot het zou kunnen zijn.
Waarom zou je een diepzeehaven aanleggen in Thessaloniki als je schepen alleen maar van Shanghai naar Singapore naar Rotterdam stomen. Wat wel zo is, is dat de Grieken inderdaad niet in havens in den vreemde hebben geinvesteerd. Maar dat neemt niemand ze kwalijk, alleen de Chinezen, de Koreanen, de Japanners en de Arabieren zijn daar sterk in (zie Maasvlakte 2). Gevalletje schoenmaker en leest.
Citaat:
Als dit Duitsland was, was dit probleem nooit zo ver gekomen, dan hadden de afhankelijke landen veel meer gedaan om dit recht te zetten, het had ook minder in het daglicht gestaan.
Als. Als. Als. Kek oosters landje dat nog net westelijk genoeg ligt om bij de EU te mogen en dat we eigenlijk gewoon weer Yunanistan moeten noemen en vragen aan de Turken of ze het alsjeblieft weer terugnemen. Willen ze Macedonie al erkennen? Of zeuren ze nog steeds dat eerst Turkije Grieks-Cyprus moet erkennen?
Citaat:
Omdat de media het tot zekere hoogte enorm beinvloed.
Kan. Ik geef de banken zelf ook de schuld. Die hadden bijvoorbeeld ook de CDO's van IJsland jarenlang veel te hoog staan raten zonder er zelf eens te gaan kijken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen