Zoals op de Abunai AMV Workshop gezegt, zou ik een topic openen waar nog overige vragen gesteld konden worden over o.a. de AMV Encoding skills en overige.
Als er dus nog vragen zijn omtrent het encoden/werken met tools, kunnen deze in deze topic worden gestelt. Grote discussies wil ik graag vermijden, dus graag kom met praktische vragen die ik zo kan beantwoorden.
Omdat ik nogal snel was met uitleg over AviSynth in combinatie met je AMV, zal ik hier nu het een en ander posten zodat jullie AMV's er goed uit komen te zien en geaccepteerd worden op overige conventies !
AviSynth, zoals ik op de AMV Workshop had uitgelegd, is een tool wat gebruikt word in combinatie met video en audio editting programma's. Dit systeem is eigenlijk een soort van tussenweg van je source materiaal, naar je final edition.
Zie het als dit: Source (lossless) -> AviSynth script -> Encoder applicatie -> Final encode
Dit houdt, dus in, dat je met AviSynth nog fixes en verbeteringen kan aanbrengen, maar je kan er ook mee editten. VirtualDub en MeGUI ondersteunen beiden AviSynth en hiermee kun je dus je source materiaal gemaakt met Sony Vegas of Premiere of enig andere editting applicatie afronden voor distributie met een conventie of bijv. op YouTube.
Kun je eens een voorbeeld noemen van een typisch iets wat je in AviSynth zou doen? Of anders gesteld, wat zijn typische dingen die AviSynth beter/makkelijker kan dan je editing software?
Hoe AviSynth te gebruiken in combinatie met VirtualDub:
We gaan even een simpele script maken om je video te openen in VirtualDub met een simpele script, waar we steeds een beetje toevoegen. Je hebt bijvoorbeeld je source materiaal in AVI, MP4, MKV of wat voor formaat dan ook. VirtualDub is alleen compatible met AVI als source materiaal, waardoor het moeilijk wordt om bijv. MP4 of MKV hierin te openen en mee te kunnen werken. AviSynth kan je hierbij helpen.
De meest simpele (maar niet ge-adviseerd, omdat deze filter niet frame-precies is) is gebruikmaken van DirectShowSource() Alles wat je in een Media Player kan openen en afspelen, zou door DSS() dus ook uitgelezen moeten kunnen worden.
Maak dus in hetzelfde folder waar je video staat, bijvoorbeeld het bestand test.avs aan met NotePad of een tekst editor (het liefst Notepad dus), en zet het volgende erin:
Code:
DirectShowSource("video.mp4")
Nu open je VirtualDub, en open je het bestand test.avs en voila, je video word netjes geopened in VirtualDub. Dit zijn een van de essenties van AviSynth, het behandeld je video input, en hiermee kun je met 1 script behoorlijk wat handelingen uitvoeren met je video.
Het voordeel van AviSynth is ook, dat je van alles ermee kan uitvoeren met je video, zo kun je CROP() toepassen, om bijv. zwarte balken weg te halen, maar houdt rekening dat je video grote dus ook aangepast wordt, en dan ook een resize moet uitvoeren. Ook kun je apart video en audio inladen en in elkaar muxen, als je bijvoorbeeld geluid en video apart van elkaar hebt ge-encodeerd.
Het bovenste is eigenlijk heel simpel: "video" variabel word gebruikt om je video mee te laden in samenwerking met DirectShowSource, en "audio" variabel word gebruikt om je audio bestand te laden in combinatie met DirectShowSource. Daarna door middel van de core-commando "audiodub" mix je de video en audio variabel bij elkaar waardoor je 1 gehele stream krijgt die je door middel van een "return" terug geeft aan de software die het dan uitleest (in dit geval VirtualDub).
---------------------
We gaan het nu nog even moeilijk maken door de uitgebreidere filter te gebruiken om Sync problemen op te lossen. Omdat de meeste exports uit editors in AVI gedaan worden, en de keuze Lagarith of HuffYuv kan zijn, zullen wij de AviSource() plugin gebruiken om je video uit te lezen.
Voor de Audio gebruik ik nu ook weer heel wat anders, genaamd: Bass. Deze kan echt bijna alle audio formaten uitlezen en werkt bijzonder prettig. Bass plugins kun je hier downloaden: http://www.megaupload.com/?d=3WDNTB8E
Pak de bestanden uit in je \program files\avisynth 2.5\plugins\ folder en je hebt het geinstalleerd. Simpeler kan het niet.
Nu, maak je de volgende script waar je AVI bestand zich bevind, zorg er ook voor dat je AUDIO bestand apart ge-exporteerd is naar bijv. een WAVE bestand (.wav) en in dezelfde folder staat.
Als alles goed gaat, kun je nu dit AVS bestand openen en laat hij bijv. in VirtualDub je video zien, en de audio ook. Het mooie is, dat je nu dus gewoon je video en audio opened, muxed en output stuurt naar virtualdub.
Stel, je video heeft wat vieze kleur artifacts en je wilt het opschonen:
Kun je DEEN downloaden: http://avisynth.org/warpenterprises/ deen.dll kun je dus in de avisynth plugins folder uitpakken en je kan direct ermee aan de slag. Op deze locatie staan nog veeeeel meer filters die je kunt toepassen. Meeste filters hebben documentatie en uitleg hoe je het kan gebruiken. Om dus bij de vorige script DEEN toe te passen, maak je de volgende code:
Nu word je video geopened met AviSource, en tegelijk DEEN toegepast met "default" settings. Deen kun je dus ook opgeven in de () wat anders je ermee zou willen doen, de settings dus in dit geval.
Het encoderen van je source video naar een mooie MP4/MKV output via MeGUI:
Nu ga ik jullie uitleggen hoe MeGUI in te stellen voor het encoderen van je source video naar een final versie. Zoals ik al uitgelegd had, kun je beter je video exporteren naar Lossless om video kwaliteit te behouden. Audio kun je IN je video behouden, of apart exporteren naar .WAV, ik raad aan om dit apart te exporteren met je video editting software naar WAV.
Open nu eerst MeGUI. Het hoofdscherm geeft je al de keuze om je AviSynth bestand te openen, of de optie geven om direct al een video bestand gewoon te kiezen, maar ik raad aan AviSynth te gebruiken voor het openen. Kies uit de Encoder Settings de x264: Scratchpad en klik daarna op Config. Hier kun je alle settings opgeven voor je video output.
Ik raad aan om Constant Quality te kiezen, zodat je video altijd de juiste kwaliteit gehoudt na encoderen. Het voordeel ook van Constant Quality is, dat snelle bewegingen niet smerig worden, omdat de kwaliteit setting dit forceerd. Hoe lager de quality nummer wordt gezet, hoe hoger de kwaliteit word (en dus het bestand ook groter kan worden). Ik raadt aan om dit op "18.0" te zetten, maar je kan altijd beetje ermee spelen. Tuning kun je ook veranderen naar wat voor video het is (real life en animatie bijv). Het belangrijkste waar je mee moet tweaken, zijn de Psy-RD Strength en de Psy-Trellis Strength die de donkere objecten in je AMV kunnen behouden na compressie. Deze heb ik zelf goed bevonden op 1.20 voor PsyRD en 0.40 voor Psy-Trellis, dus probeer dat dan in te stellen. Wanneer je overige settings naar gelieve hebt ge-edit (raad ik niet altijd aan, en lees altijd de popup boxjes als je met je pijl erop staat), kun je er een template voor maken zodat je deze settings later weer kan gebruiken. Klik daarvoor op New onderin en geef het een naam.
File format keuze zou je het beste op MP4 kunnen laten zetten, MKV is niet perse beter, en sowieso MP4 word toch meestal in een MKV gepropt, alleen ondersteunt MKV ook andere extra bestanden die erin "gepropt" kunnen worden, zoals subtitel bestanden, font bestanden en meer... Klik nu op Enqueue, en je video encode word in de wachtrij gezet.
Voor audio is precies hetzelfde liedje, daar kun je je video bestand kiezen, AVS bestand kiezen of een aparte audio bestand zelf, maar ik raad aan om het AVS bestand dus te openen die je hiervoor gemaakt hebt. Ik zou voor AAC kiezen, welke het beste klinkt voor de audio, en bitrate op 192kbit zetten voor een goede geluid output. Er zijn nog veel meer opties zoals autogain van je geluid, om clipping of te zachte geluid in je audio te fixen. Output bestands formaat kun je het beste op M4A zetten, zodat je het verschil weet tussen video en audio bestand.
Nadat je dit allemaal ingestelt hebt, klikt je ook bij de audio vak de Enqueue knop en deze word ook in een wachtrij gezet. Nu ga je naar Queue tab en klik je op Start om je acties uit te laten voeren, dit kan LANG duren, dus ga lekker gamen op je XBOX of PS3 of weet ik wat voor console of zo.
** enige tijd later **
Ok, je encodes zijn klaar, maaaaar nu gaan we dus de video en audio in elkaar proppen en dan hebben we een echte video bestand. Klik hiervoor op Tools boven in de menu's, en ga naar Muxer. Kies voor MP4 Muxer en je krijgt nu een apart schermpje. Kies bij Video Input de gemaakt video die je ge-encodeerd hebt (MP4), en bij Audio 1 kies je de audio output die je ge-encodeerd hebt (M4A). Bij output maak je een mooi bestand voor je video, geef het dus een leuke naam en klik op Queue. Klik daarna weer op start in het queue folder, en je video word nu afgemaakt.
ALs dit klaar is, open je MP4 en geniet van je hoogwaardige AMV output
Kun je eens een voorbeeld noemen van een typisch iets wat je in AviSynth zou doen? Of anders gesteld, wat zijn typische dingen die AviSynth beter/makkelijker kan dan je editing software?
Ik zal langzaam bepaalde onderwerpen uitlichten en aanvallen later met screenshots en informatie. Zoals in een van mijn posts, laat ik al wat basic zaken zien wat je met AviSynth kunt doen.
Of de mensen snappen wat ik heb gezegd (lijkt me sterk, uitleggen is niet mijn sterkste vak), of niemand interesseert het. Als dat het laatste is, zal ik geen aandacht meer besteden aan de AMV workshops, tenzij het persoonlijk gevraagd word.
Als ik het goed begrijp gebruik je Avisynth dus om de video op te schonen na het editen? (Heb het zelf gebruikt om interlacing uit mijn source te verwijderen voor het editen)
Ja en nee, ik gebruik het om te knippen en plakken, en DVD/BluRay source om te zetten (en uit te lezen dus). TRIM() is daar een leuke tool voor, je kan de documentatie omtrent hoe TRIM() te gebruiken op de avisynth wiki.
Wat TRIM eigenlijk doet, is gedeeltes uit een video object pakken. Zeg maar als jij een video van 1000 frames hebt, en daar gedeeltes van wil knippen doe ik het volgende: trim(0,250)+trim(500,750)
Dit houdt in dat ik frame 0 t/m 250 en frame 500 t/m 750 eruit pak voor behandeling. Als je er muziek onder hebt, wordt deze ook meegenomen, maar de frames worden via video behandeld.
Ik zelf gebruik nu tegenwoordig alleen DGDecode voor DVD/Bluray source (meestal M2TS of TS), en als het een MP4 source is, dan zet ik het eerst om naar lagarith lossless. Audio wil ik ook zoveel mogelijk kwaliteit behouden, BluRay bevat meestal 24-bits geluid in RAW, wat ik dan dus eerst moet exporteren, openen in bijv. Audacity en opgeven wat de audio bestand is. Meeste info over de RAW kun je vinden via scans van de bluray source of op internet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen