Als je serieus kans wilt maken op de de HKU, raad ik je sterk aan nu te stoppen met manga en een andere weg in te slaan. Veel kunstopleidingen stellen het over het algemeen niet zo op prijs als er manga in je portfolio zit.
Geregistreerd: 21 dec 2009 00:00 Woonplaats: Amsterdam
Bedankt voor de tip! Welke weg raad je aan. Van meerdere mensen heb ik gehoord dat ik me bezig moet houden met andere dingen, vandaar de poging naar het tekenen van realistische gezichten en de cartoon achtige dingen. Maar heb niet echt een goed beeld van waar naar gekeken wordt als ze willen zien hoe creatief iemand is.
Geregistreerd: 11 sep 2006 15:16 Woonplaats: The Hague
Wat ze graag willen zien is hoe ej denkt. Maak veel schetsen ideetjes, schrijf ze op beeld ze uit en wellicht een uitgewerkt ding.
Manga is echt een NO GO voor een kunstopleiding, voor je vrije tijd prima, maar je zal merken dat je eigenlijk stijl ook behoorlijk wordt beinvloed door manga.
Ga eigen dingetjes proberen, combineer realisme en cartoon eens. En waarom zou je je stijl in een hokje duwen als cartoon/manga/realisme/semi-realisme hun zijn vooral benieuwd naar je denkwijze. (en ik spreek uit ervaring maar dan van de opleiding Visualiseren op het Grafisch Lyceum Rotterdam. )
succes! en veel lelijke dingen maken want daar komen mooie dingen uit! 8D
Je bent veel mee bezig, maar ik zie hier nog steeds weinig dynamiek.
Plat / 2D tekeningen, het zijn gewoon beginners tekeningen.
Meer dynamiek / 3D is moeilijker, maar dat is te leren. Hiervoor kun je beter een verstelbare tekenpop kopen.
Terwijl je pop natekent moet je ook weten hoe de basislijnen lopen. Als je daar niet rekening mee houdt en alleen maar snel met buitenkant begint te tekenen, zal je niet goed ontwikkelen en blijven er fouten in zitten.
Heel veel natekenen is dus begin voor je als beginner. Blijven nadenken hoe zo'n beeld wordt opgebouwd, denk aan de basis vormen.
In feite teken je dus eerst skelet en dan bouw je omheen, eerst lichaam, dan kleren, dan eromheen. Zo wordt de figuur completer, correcter en mooier. Pak ook niet snel de gum. Gewoon blijven schetsen, eerste keer mag grof gaan, je leert er van. Zoek naar de juiste vormen, altijd vooruitdenken.
Ik ben ook mee eens dat gelijk beginnen met manga veel te grote stap is, maar manga is ook niet interessant voor veel mensen. Hou rekening mee dat niet iedereen manga kent. Zeker in opleiding moet je daarom algemeen en neutraal tekenen. Dat is meestal realistisch en beetje fantasy doorheen. Pas als je dat goed hebt, kan je voorzichtig manga kenmerken toevoegen, maar hou het wel beperkt.
Geregistreerd: 21 dec 2009 00:00 Woonplaats: Amsterdam
Dus als ik het goed begrijp is het niet zozeer dat ik me moet verbreden naar andere kunstvormen (zoals schilderen etc.) maar gewoon moet afstappen van zoveel manga en me meer moet richten hoe dingen in elkaar zitten.
Citaat:
Maak veel schetsen ideetjes, schrijf ze op beeld ze uit en wellicht een uitgewerkt ding.
Als ik dit goed begrijp moet ik dus veel ideeën van bijvoorbeeld characters voor verhalen ed. beschrijven en schetsen.
En zo'n tekenpop heb ik toevallig!
Ik blijf elke dag updaten en zou het echt top vinden als ik een beetje gestuurd kan worden zoals dat nu al gedaan wordt. Ik heb er namelijk echt alles voor over om zo'n goed mogelijk portfolio te maken.
Geregistreerd: 11 sep 2006 15:16 Woonplaats: The Hague
Neee andere kunstvormen wat je dan bedoeld als verschillenden media is ook iets om te bekijken. Alleen maar potlood werk is leuk maar hoe meer je kan hoe beter. Ik ben zelf een voorstander van traditioneel en als je het op papier/karton/hout/glas goed kan kan je het ook vanzelf (ong.) in bijv. photoshop of painter.
Just my two cents, maar die tekenpop hielp niet bij mij. Ik heb modellen gehad, als in echte naakt modelen. Goed dat moet je niet doen als enkeling want modellen zijn duur maar daar hebben wij google voor of stockfoto! zoek naar plaatjes met mensen er in. In verschillenden houdingen, zitten/staand/leunend/hanger/rennend/etc/etc en ga die 'natekenen'.
Eerst in het skelet, en dan bijv ook echt een skelet dus ribbenkast, heupbeenderen dijbenen en zo, dit mag allemaal grof en hoef niet gedetailleerd.. Bedoel er komt een huid overheen. En over die huid komt dan de kleding, (voor de huid kan je ook nog 'spieren' plaatsen) als je deze stappen gebruikt snap je ook sneller hoe vouwen en plooien plaats vinden op een lichaam (wat ook een leuk karweitje is om te leren.. )
Of ga op een terras je zitten (die is wel wat meer voor gevorderden mensen) en teken de omgeving na.
BTW dit is enkel echt over menselijkheid.. vergeet geen dingen als dieren, planten, omgeving, sfeer in straten. perspectief.. SUCCES!
Geregistreerd: 21 dec 2009 00:00 Woonplaats: Amsterdam
Die twee manga tekeningen had ik al gemaakt voordat ik jullie advies kreeg Ik heb hier thuis nog verf liggen, dus ga ik daar maar eens een poging mee wagen vandaag of morgen!
Ik heb de verf gevonden en heb een poging gewaagd. Het is echt vet leuk om te doen! Alleen heb ik zilver en bruin moeten gebruiken voor de schaduw en highlights, de wit en zwart was namelijk opgedroogd. (me fotocamera zuigt toch, dus je ziet het bijna niet )
Geregistreerd: 11 sep 2006 15:16 Woonplaats: The Hague
als je goed kijkt kan je eigenlijk zien dat schaduw nooit echt zwart is. Zwart is btw niet eens een kleur! Zelfde geld voor wit. Wit reflecteerd namelijk niks terug naar ons oog waardoor de kegeltjes (als ik het goed zeg, anders zijn het de staafjes) de kleur niet defineren en dus wit bestempelen.
Zwart zuigt juist 'kleur' op dus als er een mengeling komt van kleuren is dat zwart in onze hersenen. (als je btw rood groen en blauw samen mengt krijg je ook zwart! (zo en toen had je een deel van Kleurenleer les gehad XD))
Dus dat je bruik heb gebruikt voor schaduw geeft niks, zilver als lichtinval ook niet, is weer een wat anders en dat is wat mensen willen zien. Maar kijk eens goed naar een tomaat.. hij is rood ja, maar de lichtval is niet wit (of zilver) misschien zit er wel roze of paars in!
Want wat veel mensen nit zien is dat in de schaduw plekken van de huid van de mens vaak paars zit. Maar aangezien dat niet 'mooi' staat word t niet getekend.. ;] En dat moet je juist niet denken. c:
Oeh, leuk om ook eens animatiewerk te zien! En yay, luister goed naar de tips die Appeltje je gaf, ze zijn zeer goed. Ik zal je ook nog even wat tips geven, voordat ik in bed val, wat betreft je gaap animatie (waarom trouwens een gaap animatie? XD).
De ogen zijn te groot, zoek eens een pasfoto van jezelf op of google en je zal zien wat ik bedoel, zelfs voor manga gaat dit wat te ver (bovendien zijn ogen in manga meestal groot qua hoogte, niet breedte wat jij hier voornamelijk hebt). Daarnaast lijkt het eigenlijk of je realisme én manga tegelijk probeerde op de ogen, maar goed je gaat ze zei je nog verbeteren dus... :D doe dat.
Verder is de nek wat breed en lijkt hij van smal naar klein te gaan, terwijl je nek volgens mij juist ietsjes smaller wordt bovenin, of helemaal niet.
Daarnaast heeft hij een wat bollig en kort hoofd en wordt dit wel heel veel langer zodra hij gaapt, maar goed dit zou mogelijk kunnen zijn.
Ook zijn de oren wat klein en hoog geplaatst (je oren zijn ongeveer even lang als de afstand tussen je ogen en puntje van je neus).
Ik vind de neus ik het tweede plaatje beter, maar misschien kan je die van het eerste nog even herdoen. Ik mis een middenstuk daarin en het lijkt dus alsof hij plat is.
De lijnen die boven zijn wenkbrauwen erbij komen in het tweede plaatje snap ik niet echt, je krijgt alleen 'rimpels' boven je neus waar de twee wenkbrouwen samenkomen als je ze naar elkaar toebrengt, vooral een jong persoon.
Laatste tip zou zijn om meer frames toe te voegen voor de animatie dan deze twee, maar dit weet je vast wel zelf :p.
Geregistreerd: 21 dec 2009 00:00 Woonplaats: Amsterdam
Hey Anna bedankt voor de tips!
Over de ogen: I know!
Over het hoofd: Het hoofd langer doordat als je je mond open doet je de kaak "verstelt". En in nongaap stand is hij inderdaad een beetje kort en rond, maar ik heb ook het idee dat het zo opvalt door de ogen. Dus eerst pas ik de ogen aan en daarna kijk ik of het nog steeds zo erg opvalt.
Over de oren: Ga ik veranderen!
Over de neus: In het tweede plaatje is hij iets boller en korter, als bijvoorbeeld ik gaap trek ik mijn neus een beetje op zegmaar. Ik zal ook hem in het eerst plaatje ook nog wat aanpassen.
Over de rimpel: Als ik gaap gaan ook mijn wenkbrauwen naar beneden en bedekt het dus de bovenkant van de oogholte niet meer, die "rimpel"is als het ware de oogholte. Het is misschien een iets te overdreven detail.
Wat betreft de frames: Tuurlijk ga ik er meer tussen doen, dit zijn zegmaar de twee extreme frames.(dicht en open) Ik vind het altijd handig om die eerst te hebben en daartussen de andere frames te plaatsen.
De neus in het tweede plaatje was ook goed, ik bedoelde meer dat het 'puntje van de neus' om zo maar even te zeggen, in het eerste plaatje ontbreekt (het middenstuk dus).
Wat betreft de rimpel, ik bedoelde niet degene die onder je wenkbrauwen verschijnt wanneer je je ogen dicht doet maar die twee lijnen boven de wenkbrauwen die er nu staan, waar zijn die voor ^^;?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen